راهنمای عکاسان درباره لنز‌های سری L کانن (بخش 4)

0 1,437

لنز‌های پرایم

لنز‌های پرایم یا ثابت، لنز‌هایی هستند که فاصله کانونی آن‌ها تغییر نمی‌کند؛ بنابراین احتمالاً دست‌ شما را برای کادربندی می‌بندند؛ اما ثابت بودن فاصله کانونی در این لنز‌ها، طراحی آن‌ها را ساده‌تر می‌کند و این سادگی موجب افزایش فوق‌العاده کیفیت این لنز‌ها می‌شود. همچنین دیافراگم‌های باز و ثابت در این لنز‌ها به شما امکان می‌دهد در نورهای کم، مانند نور اتاق عقد یا سالن مهمانی، بدون بالا بردن ISO عکس‌های فوق‌العاده‌ای بگیرید.

لنز EF 50mm f/1.2L USM دارای فاصله کانونی استاندارد با زاویه دید 46 درجه است که برای عکس‌های پرتره بسیار مناسب است. با این لنز می‌توانید در یک اتاق معمولی، عکس‌های نیم‌تنه خوبی بگیرید. اگر برای گرفتن عکس‌های دسته‌جمعی به زاویه دید باز‌تری نیاز دارید، می‌توانید از مدل واید‌تر EF 35mm f/1.4L USM نیز استفاده کنید که زاویه دید آن برابر 63 درجه است. این لنز به دلیل واید بودن می‌تواند حداقل تا فاصله 30 سانتی‌متری فوکوس کند که برای عکاسی پرتره چندان مناسب نیست و می‌تواند موجب اعوجاج در چهره شود. این فاصله برای لنز 50mm f/1.2 برابر 45 سانتی‌متر است. هر دوی این لنز‌ها برای عکاسی از جزئیاتی مانند چیدمان سفره عقد بسیار مناسب هستند. هر دوی این لنز‌ها دارای وزن و ابعاد تقریباً مشابهی هستند (البته لنز 35mm f/1.4 حدود 3 سانتی‌متر بلند‌تر است) و قطر دهانه هر دوی آن‌ها برابر 77mm است.

canon-ef-50mm-f12l-usm

یک لنز پرایم واید دیگر در این دسته قرار دارد که کاربرد آن برای عکس‌های دسته‌جمعی عالی است. لنز EF 24mm f/1.4L II USM نسخه دوم لنزی با همین نام است که عبارت II در نام آن اشاره به استفاده از دو عدسی Aspherical در این لنز دارد. این عدسی‌ها برای برطرف کردن مشکلات معمول لنز‌های واید مانند لبه‌های رنگی در مناطق پرکنتراست و همچنین اعوجاج گوشه‌های تصویر به کار می‌روند. از مشخصه‌های این لنز، کیفیت ساخت بسیار خوب و تصویر فوق‌العاده شارپ آن است که برای عکس‌های دسته‌جمعی ضرورت دارد. حداکثر گشادگی دیافراگم f/1.4 در این لنز، به شما امکان می‌دهد به راحتی با نورپردازی موجود در محیط، عکس‌های بسیار زیبایی بگیرید.

این روز‌ها عکاسی اسپرت برای زوج‌های جوان، عمومیت زیادی پیدا کرده است و لنز‌های واید مانند EF 24mm f/1.4L II برای این نوع عکاسی نیز بسیار مناسب است. وسعت دید بالا و کیفیت فوق‌العاده این لنز، تصویری بی‌نظیر از آنچه که می‌بینید را در اختیارتان قرار می‌دهد.

canon-ef-14mm-f28l-ii-usm

عکاسی از عروس و داماد‌ها در کنار عمارت‌های قدیمی نیز، سوژه‌ای است که خیلی از عکاسان عروسی به آن علاقه نشان می‌دهند. اگر می‌خواهید تمام عمارت را در یک شات عکس جای دهید، می‌توانید از واید‌ترین لنز سری L کانن یعنی لنز EF 14mm f/2.8L II USM استفاده کنید. این لنز که زاویه دیدی برابر 114 درجه دارد، در ساختار خود از 2 عدسی Aspherical و دو عدسی UD بهره‌مند است. این عدسی‌ها تصویری با حداقل اعوجاج و همچنین شارپنس فوق‌العاده‌ای را برایتان فراهم می‌کنند.

حالت محدب سطح این لنز اجازه استفاده از فیلتر‌های معمول را به شما نمی‌دهد. به همین دلیل یک هود گلبرگی شکل ثابت روی این لنز قرار دارد که از انعکاس نور در لنز و همچنین کثیف شدن سطح لنز جلوگیری می‌کند. در پشت لنز محلی برای استفاده از فیلتر‌‌های غیر مدور قرار دارد که در صورت نیاز می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

 

راهنمای عکاسان درباره لنز‌های سری L کانن (بخش 1)

راهنمای عکاسان درباره لنز‌های سری L کانن (بخش 2)

راهنمای عکاسان درباره لنز‌های سری L کانن (بخش 3)

راهنمای عکاسان درباره لنز‌های سری L کانن (بخش 5)

 

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.