راهنمای عکاسان درباره لنز‌های سری L کانن (بخش 1)

2 2,430

انتخاب لنز برای عکاسان عروسی کاملاً یک مسئله شخصی به‌حساب می‌آید. اینکه مشتریان آن‌ها چه سبک و سلیقه‌ای را می‌پسندند، فضای کاری آن‌ها چگونه است، چه نوعی از مراسم عروسی را عکاسی می‌کنند و نهایتاً اینکه چقدر برایشان به‌صرفه است که برای یک لنز هزینه کنند. تا همین چند سال پیش، عکاسی عروسی به‌عنوان یک شاخه جانبی عکاسی پرتره، شامل عکس‌های خانوادگی بر سر سفره عقد و نیز گاهی اوقات شامل عکس‌های تک و دو نفره عروس و داماد در آتلیه عکاسی می‌شد؛ اما امروزه این سبک و سیاق کاملاً تغییر کرده است. بسیاری از زوج‌های جوان ترجیح می‌دهند که به‌جای فضای داخلی آتلیه‌های عکاسی، عکس‌های عروسی‌شان را در ساختمان‌های بزرگ با سبک معماری قدیمی بگیرند. همچنین بخش مهمی از عکس‌های عروسی به عکس‌برداری در فضا‌های باز مانند پارک‌ها و باغ‌های مخصوص عکاسی مربوط می‌شود. ضمن اینکه این روز‌ها برخی از مشتریان علاقه‌مند هستند که به جز عکس‌های روز عروسی، قبل یا بعد از این روز، عکس‌های دیگری را در فضاهای دیگر مانند سواحل دریا، کوهستان‌ها یا کویر، داشته باشند که هر کدام از این مناطق، از نظر عکاسی دارای محدودیت‌ها و شرایط مخصوص به خودشان هستند.

در این مقاله به معرفی مهم‌ترین لنز‌های مورد استفاده عکاسان عروسی و پرتره می‌پردازم.

بالاتر رفتن خواسته‌های مشتریان در سال‌های اخیر و افزایش رقابت در این بازار، موجب شده است که این دسته از عکاسان به‌طور پیوسته، درصدد افزایش پتانسیل کاری خودشان باشند؛ بنابراین بی‌دلیل نیست که بخش مهمی از بازار تجهیزات باکیفیت و حرفه‌ای بازار مربوط به این دسته از عکاسان باشد. یکی از مهم‌ترین دسته محصولات مورد علاقه عکاسان حرفه‌ای، لنز‌های سری L یا Luxury شرکت کانن است که به داشتن بالاترین درجه دقت، کیفیت در ساختار، امکانات و کارایی شهرت دارند.

لنز‌های سری L کانن، تماماً (به جز لنز‌های تله بلند این شرکت) دارای بدنه مشکی با خطی قرمز و باریک دورتادور بدنه مشخص می‌شوند. اغلب این لنز‌ها دارای بدنه‌ای عایق در برابر رطوبت و خاک هستند و در داخل همگی آن‌ها از انواع عدسی‌های باکیفیت ED و Aspherical برای به حداقل رساندن اعوجاج تصویر و پراکندگی نور استفاده شده است. این لنز‌ها همگی به پردازش بالاترین حد کیفیت، کنتراست و شارپنس مشهورند و دهانه لنز در آن‌ها به صورت غیر چرخشی ساخته می‌شود تا در صورت استفاده از فیلتر‌های پلاریزه، بتوانند رنگ‌هایی دقیق، غلیظ و با کیفیت بالا را ثبت کنند. در اغلب این لنز‌ها از موتور فوکوس UltraSonic یا مافوق صوت مخصوص خود کانن استفاده شده است تا فوکوس خودکار با این لنز‌ها، بسیار سریع و بی‌صدا انجام شود. یکی دیگر از مشخصات عمومی این لنز‌ها امکان فوکوس دستی همیشگی است، بدین معنی که در هر زمان که نیاز به فوکوس دستی داشته باشید می‌توانید با رینگ فوکوس روی دوربین، بدون اینکه نیازی به خاموش کردن دکمه فوکوس خودکار باشید، به‌صورت دستی روی سوژه فوکوس کنید. نهایتاً کیفیت بالای عدسی‌ها، چه در گوشه‌ها و چه در مرکز، این لنز‌ها را یک سر و گردن بالاتر از لنز‌های هم‌رده دیگر خود قرار می‌دهد.

این لنز‌ها می‌توانند روی تمامی دوربین‌های کانن (مانت EF یا EF-S) متصل شوند؛ اما اغلب کاربران ترجیح می‌دهند از آن‌ها، همراه با دوربین‌های Full Frame استفاده کنند تا بتوانند بالاترین سطح کیفیت را به دست آورند. تفاوتی که ترکیب دوربین‌های اندازه APS-C (غیر Full Frame) با این لنز‌ها ایجاد می‌کند این است که در این دوربین‌ها، اندازه حسگر کوچک‌تر، موجب بسته‌تر شدن زاویه دید لنز می‌شود. این مسئله باعث می‌شود که تصاویر، تله‌تر از آنچه که در دوربین‌های Full Frame هستند به نظر برسند.

جدای از مشخصات عمومی درباره این لنز‌ها، احتمالاً یک عکاس حرفه‌ای عروسی، بسته به فضای عکاسی، سبک و سیاق کاری و نتیجه‌ای که می‌خواهد از این ترکیب بگیرد، به یک یا چند لنز سری L نیاز خواهد داشت. به همین دلیل من سعی کرده‌ام در اینجا، برخی از مهم‌ترین لنز‌های سری L را معرفی کرده و کاربرد آن‌ها برای عکاسی عروسی را به‌تفصیل توضیح دهم تا این عکاسان راحت‌تر بتوانند لنز موردنظرشان را بسته به کاربردی که دارد انتخاب کنند. توجه داشته باشید که بخشی از این مطلب با توجه به منابع خارجی و بخشی دیگر بر اساس تجربه شخصی بنده به‌عنوان یک عکاس عروسی نوشته شده است. اگرچه در تمامی مطالب ممکن است اشتباهات و لغزش‌هایی دیده شود، ممنون می‌شوم به جهت بهبود مطالب، تجربه‌ها و پیشنهادات خودتان را در بخش نظرات با من در میان بگذارید.

لنز‌های زوم استاندارد

Standard

اولین پیشنهاد من برای خرید یک لنز سری L، یک لنز زوم استاندارد است. لنز‌های زوم استاندارد می‌توانند به‌طور پیوسته روی دوربین‌تان باقی بمانند و در هر موقعیتی کار خود را به‌خوبی انجام دهند. لنز‌های زوم استاندارد، از یک فاصله کانونی نسبتاً واید، برای عکاسی با زاویه باز تا زاویه نسبتاً بسته، تغییر می‌کنند و در تمامی این فاصله کیفیتی قابل‌قبول دارند؛ بنابراین اگر قصد خرید یکی از لنز‌های سری L را دارید، بهتر است در ابتدا سراغ لنز‌های زوم استاندارد بروید.

پرطرفدارترین لنز زوم استاندارد برای اغلب عکاسان حرفه‌ای از جمله عکاسان عروسی و پرتره، لنز 24-70mm کانن است. کانن دو نسخه متفاوت از این لنز را ارائه کرده است که شامل EF 24-70mm f/2.8L II USM و مدل جدیدتر این لنز یعنی EF 24-70mm f/4L IS USM می‌شود. اسم این دو لنز خیلی شبیه به هم است و فاصله کانونی، زاویه دید (34 تا 84 درجه) و حداقل فاصله فوکوس 38cm در هر دو آن‌ها یکی است. همچنین روی هر دو لنز، دکمه قفل زوم وجود دارد که می‌تواند در هنگامی که آن را رو به پایین نگه داشته‌اید، از باز شدن اتفاقی لنز جلوگیری کند. در هر دو لنز هم از دیافراگم 9 پره‌ای مدور استفاده شده است که بوکه‌ای بسیار زیبا و دایره‌ای شکل را پدید می‌آورد.

لنز EF 24-70mm f/4L از یک وضعیت ماکرو بهره‌مند است که می‌تواند در انتهای فاصله کانونی 70mm فعال شود. اگرچه این بزرگنمایی ماکرو، دقیقاً در ابعاد 1:1 نیست، اما با بزرگنمایی 0.70x به این مقدار بزرگنمایی بسیار نزدیک می‌شود. همچنین در این لنز، سیستم لرزشگیر 4 مرحله هیبریدی کانن به کار رفته است که در هنگامی که برای عکاسی ماکرو یا نور کم، احتمال لرزش زیاد می‌شود، می‌تواند تا 4 گام کمتر از سرعت معمول، این لرزش را جبران کند.

مدل EF 24-70mm f/2.8L II، دارای حداکثر گشودگی دیافراگم بیشتری است؛ بنابراین عکاسی با آن موجب افزایش بوکه تصویر می‌شود. متأسفانه این لنز همان‌طور که از نام آن برمی‌آید، دارای لرزشگیر نیست، اما در نور مناسب که امکان استفاده از سرعت‌های بالا وجود دارد، شارپنس این لنز فوق‌العاده بالا است. در واقع می‌توان EF 24-70mm f/2.8L II را شارپ‌ترین لنز زوم استاندارد کانن نامید.

لنز EF 24-70mm f/4L دارای دو عدسی super UD است، اما در لنز EF 24-70mm f/2.8L II تنها یکی از این عدسی‌ها به کار رفته است. جالب اینجاست که لنز قدیمی‌تر، هم سنگین‌تر است، هم بزرگ‌تر و هم بلندتر. همچنین دهانه لنز f/2.8 برابر 82mm و دهانه لنز f/4 برابر 72mm است.

یکی دیگر از لنز‌های زوم استاندارد که در بین عکاسان حرفه‌ای و عکاسان تازه‌کار به یک اندازه محبوبیت دارد، لنز EF 24-105mm f/4L IS USM است. این لنز دارای فاصله کانونی بلندتر و طبیعتاً مقدار زوم بیشتری نسبت به 24-70 ها است و برای عکاسی در نور کم نیز می‌توانید از لرزشگیر 3 مرحله‌ای آن استفاده کنید. بلندی این لنز حدود 10 سانتی‌متر و دهانه آن نیز 77mm است. این لنز با 760 گرم وزن، ازلحاظ بلندی و وزن بین دو مدل قبلی قرار می‌گیرد. این لنز نیز از فیلتر 77mm استفاده می‌کند و حداقل فاصله‌ای که می‌تواند روی آن فوکوس کند 45 سانتی‌متر است.

 

راهنمای عکاسان درباره لنز‌های سری L کانن (بخش 2)

راهنمای عکاسان درباره لنز‌های سری L کانن (بخش 3)

راهنمای عکاسان درباره لنز‌های سری L کانن (بخش 4)

راهنمای عکاسان درباره لنز‌های سری L کانن (بخش 5)

 

2 نظرات
  1. amin می‌گوید

    تشکر بابت مطالب آموزندتون

    1. امیر یاری می‌گوید

      خواهش می کنم. خوشحالم که براتون مفید بوده است.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.