قطار پر سرعت واقعیت مجازی به ایستگاه Rio رسید

0 1,472

برگزاری رویدادی مثل المپیک بهترین مجال برای عرضه آزمایشی فناوری‌های نوینی است که توسعه دهندگان آن‌ها نیاز به بازخوردی چند میلیونی برای بهبود و پیشبردشان در آینده دارند. فناوری‌هایی که شاید در شرایط عادی افراد معدودی برای تجربه کردن و به‌کارگیری آن‌ها تمایل داشته باشند ولی وقتی بدانند که همان فناوری می‌تواند تجربه‌ای که از مسابقات المپیک یا جام ‌جهانی برایشان بجا می‌ماند را به شکلی متفاوت خاطره ساز کند، آنگاه شاید جسارت بیشتری به خرج داده و عینک خوش‌بینی به چشمان خود بزنند؛ عینکی که به دنیای مجازی رنگ واقعیت می‌بخشد و این روزها آن را VR می‌خوانند. با #PixelRio2016 همراه ما باشید.

3zcAKbPt

واقعیت مجازی به طور رسمی به المپیک آمد و شاید وقت آن رسیده باشد که آن را بیشتر جدی بگیریم. VR آمده است تا تجربه تماشای مسابقات ورزشی و لحظات هیجان‌انگیز آن را وارد مرحله‌ای جدید کند. برای آنکه بتوانید رقابت‌های المپیک را به صورت ۳۶۰ درجه و با کیفیتی فوق‌العاده به تماشا بنشینید، به یک هدست واقعیت مجازی به همراه یک اسمارت‌فون نیاز دارید که اگر نمایشگری فول‌ اچ‌دی و پردازنده قدرتمندی داشته باشد بهتر است. حتماً هم لازم نیست به سراغ HTC Vive بروید یا آکیلس ۶۰۰ دلاری را سفارش دهید. به همان هدست‌های ارزان‌تر مانند Gear VR بسنده کنید. جالب‌تر از آن این است که قرار است مراسم افتتاحیه و اختتامیه هم توسط این فناوری پوشش داده شود و حتی اگر خیلی هم ورزشی نباشید، حس متفاوتی که از تماشای مراسم آغازین و پایانی باشکوه المپیک با هدست VR تجربه خواهید کرد قطعاً تا سال‌ها در خاطرتان می‌ماند.

آیا ارزشش را دارد؟

نه آن‌چنان که Karen Mullins مدیر تولید بخش رسانه‌ تصویری المپیک می‌گوید ولی باید باور کنید که VR چیزی است که نه تابه‌حال تجربه‌ای مشابه آن داشته‌اید و نه تصوری از آن دارید. Karen می‌گوید: «نمی‌خواهم بزرگنمایی کنم ولی این تجربه واقعاً بزرگ است. در هر مسابقه و رقابتی که به آن علاقه دارید می‌توانید درست در سکویی حضور داشته باشید که پول خرید بلیطش یا شرایط حضور در آنجا را نداشته‌اید. باز هم به توضیحی بیشتر نیاز دارید؟»

در المپیک زمستانی جوانان که همین امسال در نروژ برگزار شد، برای اولین بار و به صورت آزمایشی از دوربین‌هایی با زاویه دید ۱۸۰ درجه بهره گرفته شد. این اقدام جدای آنکه از جنبه فنی کاملاً درست و بدون نقص پیاده‌سازی شد، توانست تجربه‌ای متفاوت را برای کاربران خود نیز رقم بزند. شاید مدیران و مسئولان برگزاری المپیک برنامه‌ای از پیش تعریف شده برای ورود VR به المپیک پیش رو نداشتند ولی قطعاً موفقیتی که پوشش ۱۸۰ درجه مسابقات در المپیک زمستانی سال جاری از خود بجا گذاشت، در مجاب کردن آن‌ها برای بهره‌گیری از VR بی‌تأثیر نبوده است.

ksg76SBg

جزئیات بیشتر

واحد پخش پوشش رسانه‌ای المپیک برای حدود ۸۵ ساعت پخش محتوای VR برنامه‌ریزی کرده‌اند که مراسم افتتاحیه و اختتامیه را هم شامل می‌شود. بسکتبال مردان، ژیمناستیک، دو و میدانی، والیبال ساحلی، شنا و بوکس مسابقاتی هستند که می‌توان توسط هدست واقعیت مجازی به صورت ۳۶۰ درجه مشاهده نمود. شاید دانستن این نکته برایتان جالب باشد که برای همین ۸۵ ساعت لازم است در حدود 7000 ساعت محتوا تولید شود. همچنین پخش بسیاری از مسابقات با رزولوشن 4K پشتیبانی شده و برخی دیگر با بالاترین رزولوشن یعنی 8K پوشش داده می‌‌شود.

نگاهی به مسائل فنی

دوربینی که مخصوص تولید محتوای VR برای المپیک Rio 2016 است به طور ویژه و اختصاصی برای همین مراسم طراحی و تولید شده است. این دوربین‌ها در ظاهر نامعمول و غیرعادی به نظر می‌رسند و ابعادی مشابه یک توپ بولینگ دارند. از آنجایی که قرار است محتوای VR به نمایش درآمده دارای زاویه پوشش ۳۶۰ درجه باشد به همین دلیل بر روی این دوربین لنزهای متعددی با فواصل معین قرار گرفته‌اند. شرکت طراح و سازنده این دوربین‌ها، متناسب با ورزشی که قرار است از آن تصویربرداری شود برخی دوربین‌ها را شخصی‌سازی کرده‌اند و برخی دیگر را نسبت به ضربه و یا برخورد توپ مقاوم ساخته‌اند.

1CLMyTC0

اگر واقعاً برای تجربه واقعیت مجازی مصمم هستید احتمالاً بهانه‌ای بهتر از رقابت‌های المپیک وجود ندارد. هدست‌های واقعیت مجازی متعددی مانند Gear VR سامسونگ یا Cardboard گوگل در بازار وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید در منزل خود بوده و حسی مانند تماشاگرانی داشته باشید که در ورزشگاه حاضر هستند.

شکی وجود ندارد که VR به یک فناوری پایه و کلیدی بدل خواهد شد. ابداً سرنوشتی که 3D به آن دچار شد برای VR تکرار نخواهد شد. حال المپیک نیز به یک سکوی پرش مناسب برای این فناوری و توسعه‌دهندگان اصلی آن بدل شده تا با قدرت بیشتری قدم‌های بعدی را بردارد.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.