پاناسونیک VariCam LT یک نقطه شروع خوب یا یک نقطه پایان؟

0 2,264

پاناسونیک اخیراً دوربین جدید خود با نام  VariCam LTرا به‌ صورت رسمی معرفی کرد. یک دوربین سینمایی 4K سبک وزن که برخی از مشخصات از جمله سنسور و پردازشگر خود را از سلف خود، یعنی VariCam 35 به ارث برده است. با خواندن خبر معرفی  VariCam LTسوالی که پیش از همه مطرح می‌شود این است: با وجود معرفی این تعداد دوربین سینمایی با مشخصات و قیمت خوب از طرف برندهای بزرگ در سال‌های اخیر، آیا بررسی محصول جدی پاناسونیک اهمیتی دارد؟

پاسخ این است: بله! زیرا این اولین تلاش پاناسونیک برای ورود به بخش دوربین‌های سینمایی کوچک در بازار است، ضمن اینکه این دوربین ظاهراً هم جذاب به نظر می‌رسد.

panasonic-varicam-lt-2

آنچه که پیش از این از پاناسونیک به‌عنوان دوربینی کوچک و حرفه‌ای در ذهن داریم مدل‌های مثل GH3 و GH4 هستند، که در واقع دوربین‌های عکاسی بدون آینه محسوب می‌شوند. بعلاوه دوربین پیشرویی مثل AF101 که هم‌رده‌ی دوربین‌هایی مثل C300 و FS7 بود. سال گذشته و پس از مدت‌ها انتظار، پاناسونیک VariCam 35 را معرفی کرد. دوربینی با توانایی‌های بالا که بزرگ‌ترین ویژگی‌اش قیمت بسیار بالای 55000 دلاری آن بود!

VariCam LT هم درواقع از همان سنسور، سیستم پردازش و مشخصات ضبط تصویر  VariCam 35در بدنه‌ای کوچک‌تر، سبک‌تر و ارزان‌تر بهره می‌برد. این دوربین به‌طور استاندارد از مانت EF بهره می‌برد که یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود. نکته جالب‌تر اینکه مانت این دوربین قابل تعویض است و در حال حاضر مانت PL هم برای آن موجود است که باید جداگانه تهیه شود. وزن آن کمی کمتر از 3 کیلوگرم است که آن‌چنان هم سبک به نظر نمی‌آید. آنچه برای این دوربین قابل پیش‌بینی بود جدا بودن تمام قطعات جانبی مثل منظره‌یاب و نمایشگر است. در حال حاضر اکثر دوربین‌های حرفه‌ای به این شکل طراحی می‌شوند، این مورد قیمت و وزن بدنه را کاهش می‌دهد و کاربر را محدود به یک مدل خاص از لوازم جانبی نمی‌کند. قطعاً پاناسونیک با پیروی از وضع موجود بازار طراحی را به این صورت انجام داده، چون در قسمت کارت حافظه گزینه‌ای جز کارت حافظه اختصاصی P2 پاناسونیک ندارید که نسبتاً گران هم هستند. ظاهراً امکان استفاده از کارت حافظه SD هم موجود خواهد بود، اما فقط برای ذخیره تصاویر پشتیبان!

panasonic-varicam-lt-handheld

برخی از موارد اعلام شده از مشخصات این دوربین ما را به یقین می‌رساند که پاناسونیک قصد داشته دوربینی بسازد که هم در زمینه کارهای تلوزیونی و مستندسازی دوربین کاملی باشد و هم در کارهای کوچک سینمایی! از جمله‌ی این موارد می‌توان به امکان تعویض مانت که ذکر شد و ضبط تصویر 4K با 2 رزولوشن 4096×2160 و 3840×2160 که یکی استاندارد سینمایی و دیگری استاندارد تلوزیونی است اشاره کرد. قابلیت تصویربرداری آهسته (هرچند در ابعاد کوچک‌تر از 4K) هم قابلیت دیگری است که می‌تواند در رقابت با برخی از رقبا برگ برنده‌ی VariCam LT باشد.

در ادامه بهتر است بجای توصیف دیگر جزئیات قابل حدس VariCam LT نگاهی سریع به لیست آنها بیندازیم:

  • سنسور 35 مشابه سنسور VariCam 35
  • قابلیت فوکوس خودکار مداوم
  • 4K 10bit (AVC Intra) up to 30fps (422) / up to 60fps (LT)
  • 2K 12bit up to 30fps (444) / up to 60fps (LT)
  • 2K کراپ شده تا  240 فریم در ثانیه
  • ایزوی طبیعی 800 (متغیر تا 5000)
  • فیلتر مادون قرمز (قابل جداسازی توسط کاربر)
  • استفاده از کارت حافظه P2 (که به‌زودی با ظرفیت 512 گیگابایت هم به بازار عرضه خواهد شد)
  • فیلتر ND متغیر
  • سه خروجی همزمان SDI (یکی برای منظره‌یاب)
  • ورودی‌های کامل صدا

panasonic-varicam-lt-4

همان‌طور که دیدید، این دوربین علی‌رغم اندازه کوچک خود مجموعه‌ای از قابلیت‌های کاملاً حرفه‌ای را در خود جای داده و موجب مطرح شدن این سؤال می‌شود: با وجود VariCam LT چه نیازی به حضور  VariCam 35است؟

تصویر زیر مقایسه‌ای کوتاه بین این دو مدل را نشان که دهد که حکایت از بالاتر قرار گرفتن مدل پیشین در برخی جزئیات گهگاه حیاتی (خصوصاً در کارهای سینمایی) دارد. مثل تصویربرداری با نرخ فریم بالا در بزرگ‌ترین ابعاد و ثبت تصاویر با کدها و فرمت‌های خاص:

varicam-lt-vs-varicam-35

اولین سری از این دوربین اواخر ماه آینده (مارس) به بازار خواهد آمد و قیمت تعیین شده برای آن 18000 دلار است. البته این قیمت فقط مربوط به بدنه است! این یعنی برای خرید ضروری‌ترین لوازم جانبی آن باید چند هزار دلار دیگر هم کنار بگذارید. ازجمله کارت حافظه P2 که مدل 256 گیگابایتی آن قیمتی در حدود 2000 دلار دارد یا مانت PL با قیمت 1300 دلار.

 

باید اعتراف کرد که VariCam LT واقعاً گران است. اما باید منتظر ماند و دید که آیا در عمل به یک نقطه شروع خوب برای پاناسونیک تبدیل خواهد شد، یا این نقطه شروع همزمان یک نقطه‌ی پایان است؟

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.