Trident زیردریایی کنترل از راه دور

0 2,535

شرکتهای متعددی در زمینه ساخت دوربینهای پرنده و پهپادها فعالیت میکنند و پیشرفتهای خوبی در این زمینه صورت گرفته، تا جایی که هم‌اکنون مدلهای پیشرفته و کارآمد و مقرون بصرفه ای وارد بازار شده. وسیله‌هایی که از عملکرد بالایی برخوردارند و با آنها میتوان به هر نقطه و زاویه دیدی برای تصویربرداری رسید و اگر یک محدودیت داشته باشند، آن تصویربرداری از زیر آب است. محدوده‌ای که برخی دیگر از شرکتها مثل OpenROV به فکر پوشش آن از طریق محصولات خود افتاده اند.

df6cd1586ffbed237973c5e4c948a160_original

یک دهه پیش گروه OpenROV (مخفف Open Source Underwater Robot) اولین زیردریایی هدایت‌پذیر از دور (زهپاد) خود را با هدف ساخت یک ربات زیردریایی ارزان، سبک، قابل حمل و در عین حال دارای قدرت مانور بالا طراحی کرد و امروز بعد از گذشت سه سال از فعالیت رسمی گروه OpenROV و معرفی چند محصول تقریباً مشابه آزمایشی، Trident نزدیک ترین محصول به ایده‌آل های این شرکت است که به مرحله تولید رسیده. محصولی با امکان جابجایی آسان و کاربری ساده چه برای سرگرمی و چه برای اهداف پژوهشی، با قابلیت تهیه نقشه های سه بعدی از اجسام عمق آب (از طریق نرم افزارهای جانبی) با قدرت مانور بالایی که به گفته شرکت سازنده محدود به جهت‌های بالا و پایین و چپ و راست نیست و در واقع Trident در آب پرواز میکند.

2963ff4e959d110cadc567fabae2d646_original

Trident در مقایسه با محصولات پیشین این گروه بوضوح از قابلیتهای هیدرودینامیکی بالاتری برخوردار است. به گفته شرکت سازنده این محصول و ملحقات آن بقدری کم‌حجم و کوچک هستند که براحتی در یک کوله پشتی و یا زیر صندلی هواپیما جا میشود. که این به معنای حمل آسان و البته امکان دستیابی به نقاط دور از دسترس عمق آب است. وزن Trident هم کمتر از 3 کیلوگرم است.

اما همه اینها بدون قابلیتهای فنی بالا ارزشی ندارد. Trident توانایی شیرجه تا عمق 100 متری با سرعت بالای 2 متر برثانیه را داراست و به لطف وجود باتری LFP خود تا سه ساعت مداوم قادر به انجام آن است.

be8fdc4e00d9b24b578d720b136c2a0a_original

سیگنالهای مربوط به تصاویر و کنترل این دستگاه از طریق امواج Wi-Fi بین آن و یک دستگاه هدایت کننده که میتواند یک لپ تاپ، تبلت و یا گوشی هوشمند باشد تبادل میشوند. البته این امواج بدلیل عدم انتقال مناسب از سطح آب به زیر سطح آن، مستقیماً به  Tridentمنتقل نمیشوند، بلکه امواج به دستگاه گیرنده دیگری که از طریق یک سیم 25 متری (و یا 100 متری) به Trident متصل است متقل میشوند. این دستگاه گیرنده میتواند روی سطح آب و بدور از شخص هدایتگر شناور باشد ضمن اینکه وجود سیم اتصال از گم شدن Trident در عمق آب جلوگیری میکند.

4c905b6bdc8bbb91b69b116dfc329561_original

دوربین Trident قابلیت تصویربرداری HD و همچنین ضبط صدا را دارد و دو ردیف چراغ LED در دو طرف دوربین امکان تصویربرداری بهتر در محیطهای کم نورتر را فراهم می آورد.

نرم افزارهای مربوط به Trident هم بصورت منبع باز طراحی شده اند تا کابران بتوانند آنرا ارتقاء دهند و تغییرات مورد نیاز خودرا در آن ایجاد کنند.

System Layout

این وسیله در حال حاضر از طریق سایت کیک‌استارتر که حامی پروژه های خلاقانه و مستقل است و با قیمت 950 دلار در دسترس میباشد. با 350 دلار هزینه بیشتر میتوانید یک کیف استاندارد بعلاوه سیم 100 متری هم همراه آن تحویل بگیرید. اولین سری از Trident در نوامبر 2016 به خریداران تحویل داده خواهد شد.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.