توصیه‌های مهم برای خرید لنز دست‌دوم

1 2,426

خرید لوازم دست‌دوم همواره می‌تواند انتخاب مناسبی برای صرفه‌جویی مالی باشد. لنزها نیز از این قاعده مستثنا نیستند و می‌توان با صرفه‌جویی بسیار مناسبی یک لنز دست‌دوم را خریداری کرد. ولی مسائلی هستند که باید آن‌ها را رعایت کنید تا مطمئن شوید که خرید مناسبی انجام می‌دهید.

در ادامه با پیکسل همراه باشید تا چند توصیه برای خرید لنز دست‌دوم را با شما به اشتراک بگذاریم:

از فروشنده‌های معتبر خرید کنید

نیازی به گفتن نیست که برای هر خریدی بهتر است از مراکز معتبر استفاده کنید. توصیه می‌کنیم از فروشگاه‌های معتبر که اجناس دست‌دوم نیز می‌فروشند خرید کنید. این‌گونه فروشگاه‌ها معمولاً وسایل را به‌خوبی تست می‌کنند و بعضی اوقات حتی گارانتی نیز برای جنس دست‌دوم ارائه می‌کنند.

درصورتی‌که از سایت‌های دست‌دوم آنلاین مانند Ebay و… خرید می‌کنید مطمئن شوید که امکان تست وجود دارد. همچنین شماره‌ی تماس معتبر و نام کامل فروشنده ارائه شده باشد. همچنین قبل از خرید با فروشنده تماس بگیرید و مطمئن شوید که لنز تمامی لوازم جانبی مانند کپ، هود و… را شامل می‌شود.

درصورتی‌که از اعتبار فروشنده‌ی دست‌دوم مطمئن شدید و اجازه‌ی تست یافتید موارد زیر را در نظر داشته باشید تا بتوانید خریدی مطمئن را انجام دهید:

 

صدمات فیزیکی

اولین قدم این است که لنز را از لحاظ فیزیکی مورد بررسی قرار دهید. این موضوع شایعی است که برخی از لنزها دارای صدمات کوچک فیزیکی بر روی گریپ‌های پلاستیکی و … باشند، ولی مطمئن شوید که تأثیری در عملکرد آن نداشته باشند. بسیاری از صدمات ظاهری ممکن است تأثیری در عملکرد لنز نداشته باشند، ولی مطمئن شوید که به خاطر این صدمات از فروشنده تخفیف بگیرید.

 

وضعیت اپتیکال

برای بررسی وضعیت عدسی‌ها هر دو کپ لنز را جدا کنید و با استفاده از یک چراغ‌قوه به داخل آن نور بتابانید. سپس از طرف دیگر به داخل لنز نگاه کنید. کمی گردوخاک در بیشتر لنزها عادی است و مشکلی را ایجاد نخواهد کرد. ولی درصورتی‌که مقدار این گردوغبار زیاد باشد، خطوط عمیقی بر روی المنت‌های لنز دیده شوند یا از گوشه‌های لنز متوجه پیشرفت جرم یا کپک شدید از خریداری لنز خودداری کنید.

همچنین توصیه می‌کنیم لنز را بر روی دوربین نصب کنید و چند عکس با آن بگیرید. به‌خصوص از یک صحنه با جزئیات یکدست، مثلاً یک دیوار آجری عکاسی کنید. سپس با مشاهده‌ی عکس در ابعاد ۱۰۰ درصد مطمئن شوید که شارپنس و کنتراست عکس در دو سمت کادر یکسان باشد. در غیر این صورت المنت‌های لنز از مرکز خارج شده‌اند.

 

تیغه‌های دیافراگم

درصورتی‌که لنز دارای حلقه‌ی دیافراگم دستی است با چرخاندن آن به داخل لنز نگاه کنید و مطمئن شوید که تیغه‌ها و حلقه حرکتی نرم و بدون تأخیر داشته باشند.

اگر لنز دارای حلقه‌ی دیافراگم دستی نیست آن‌ را بر روی دوربین نصب کنید. سپس دیافراگم را در بسته‌ترین حالت تنظیم کرده و دکمه‌ی depth of field preview را بفشارید. زمانی که این دکمه را می‌فشارید باید تیغه‌ها بدون تأخیر بسته شوند و منظره‌یاب تاریک گردد.

 

اتصالات و ماونت

ابتدا مطمئن شوید که ماونت لنز با دوربین شما هماهنگ است، یعنی می‌توانید آن را بر روی دوربینتان نصب کنید. همچنین مطمئن شوید که به‌خوبی بر روی دوربین نصب می‌شود و راحت هم می‌توان آن را جدا کرد. به‌علاوه وقتی بر روی دوربین نصب می‌شود اصطلاحاً نباید زیاد بازی داشته باشد و باید محکم و بدون تکان بر روی بدنه قرار بگیرد.

هر لنزی با استفاده از یک سری اتصالات به دوربین متصل می‌شود و می‌تواند به‌صورت الکترونیکی با آن ارتباط برقرار کند، بنابراین مطمئن شوید که این اتصالات سالم باشند و پس از نصب بر روی دوربین پیغامی مبنی بر خطا نمایش داده نشود.

 

زوم

اگر لنز مورد نظرتان از نوع زوم است مطمئن شوید که حلقه‌ی زوم به نرمی و بدون گیر کار می‌کند. همچنین بررسی کنید که بتواند تمامی گستره‌ی فاصله‌ی کانونی را می‌تواند پوشش دهد.

 

فوکوس

اگر لنزی که می‌خواهید خریداری کنید دارای فوکوس خودکار است حتماً آن را بر روی دوربین نصب کنید و مطمئن شوید که با سرعت مناسب و دقیق کار فوکوس را انجام می‌دهد. همچنین نقاط فوکوس مختلف را انتخاب کنید و با بررسی عکس‌ها مطمئن شوید که فوکوس در جایگاه صحیح صورت گرفته باشد.

حلقه‌ی فوکوس را نیز به‌صورت دستی بچرخانید و مطمئن شوید که نرم و یکدست کار می‌کند. همچنین بررسی کنید که وقتی آن را بر روی بی‌نهایت تنظیم می‌کنید مناظر دور باید در فوکوس کامل قرار گیرند.

ضمنا اگر لنز دارای Manual Override است، اطمینان حاصل کنید که در تمامی حالت‌ها می‌توانید حلقه‌ی فوکوس را بچرخانید.

1 نظر
  1. محمد می‌گوید

    خیلی ممنون.
    بسیار عالی بود

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.