راهنمای خرید دوربین دست دوم – ۷ توصیه مهم

1 6,242

خرید دوربین دست دوم می‌تواند توجیه‌های زیادی داشته باشد. ممکن است تازه عکاسی را شروع کرده باشید و نخواهید هزینه‌ی زیادی را برای اولین دوربینتان بپردازید، به‌این‌ترتیب وقتی کمی تجربه کسب کردید به سراغ یک دوربین سطح‌ بالای نو خواهید رفت. شاید هم ترجیح می‌دهید به‌جای خرید یک دوربین مبتدی یا متوسط نو یک دوربین فول‌فریم سطح بالای دست‌دوم را خریداری کنید.

همچنین بسیاری از افراد ممکن است دوربین دست دوم را به‌عنوان دوربین دوم و سوم خریداری کنند. قصدتان از خرید دوربین دست‌دوم هرچه که باشد برای شما چند توصیه داریم که با رعایت آن‌ها بتوانید با خیال راحت خریدتان را انجام بدهید و از آن لذت ببرید. پس با پیکسل همراه باشید.

نکات مهم در خرید دوربین دست دوم

شاتر را امتحان کنید

شاتر در دوربین‌های DSLR از نوع مکانیکی است و می‌تواند قبل از قسمت‌های الکترونیکی دچار زوال و ازکارافتادگی شود. چندان به Shutter Count توجه نکنید، زیرا معیار مناسبی برای بررسی سلامتی دوربین نیست. با دوربین چند عکس بگیرید و مطمئن شوید که شاتر به‌خوبی و بدون تاخیر کار می‌کند. خوشبختانه در اغلب موارد شاتر یا کار می‌کند یا کار نمی‌کند و حد وسطی برای آن وجود ندارد. اگر دوربین دست دومی که قصد خرید آن را دارید به خوبی شاتر می‌زند پس نگرانی‌ای از این بابت نداشته باشید و به سراغ بررسی مورد بعدی بروید.

سنسور دوربین را بررسی کنید

برای این کار توصیه می‌کنیم با دیافراگم بسته مثلاً f/22.0 از یک سوژه‌ی روشن مانند آسمان چند عکس بگیرید. سعی کنید در فوکوس‌های مختلف چند عکس را ثبت کنید سپس عکسی نیز با درب لنز بسته بگیرید.

این عکس‌ها را در لپ‌تاپ یا کامپیوتر خانگی بررسی کنید. تا ۱۰۰ درصد بر روی آن‌ها زوم کنید و به دنبال ایرادات غیرعادی بگردید. اگر طرح‌هایی مانند تار عنکبوت در عکس قابل دیدن هستند به‌احتمال زیاد نوعی از کپک در حال رشد بر روی سنسور است؛ در این صورت از خرید دوربین خودداری کنید.

درصورتی‌که نقاط یا خطوطی محو در عکس قابل‌مشاهده هستند به‌احتمال‌زیاد بر روی سنسور ذرات غبار یا مو و… قرار گرفته‌اند. چنین مشکلی معمولاً به‌راحتی قابل برطرف شدن است، ولی به ابزار تنظیف مخصوص نیاز دارید و باید نظافت آن را به یک حرفه‌ای بسپارید. توصیه می‌کنیم لنز را جدا کنید، آینه را قفل کنید و سنسور را با یک ذره‌بین نگاه کنید تا مطمئن شوید این مشکلات حاصل از ذرات غبار یا چیزهای مشابه هستند.

همچنین عکس‌های روشن و تاریک را با هم مقایسه کنید تا مطمئن شوید که سنسور پیکسل سوخته نداشته باشد. درصورتی‌که هر دو عکس در نقاط مشخصی دارای نقاط سیاه یا سفید قابل‌مشاهده هستند ممکن است یک یا چند پیکسل بر روی سنسور سوخته باشند. توجه داشته باشید که بسیاری از سنسورها ممکن است چند پیکسل سوخته داشته باشند یا برخی از پیکسل‌ها در اثر گرم شدن دچار خطا شوند. این مورد تنها در صورتی مشکل‌زا خواهد بود که تعداد پیکسل‌های سوخته قابل‌توجه باشد.

حتی خود کمپانی‌های کانن و نیکون نیز پیکسل‌های سوخته‌ی کمتر از حدود ۱۳ مورد را عادی دانسته و آن حسگر را معیوب نمی‌دانند.

 

لنز را بررسی کنید

بسیاری از دوربین‌های سطح بالا به‌احتمال‌زیاد بدون لنز به فروش خواهند رسید، بنابراین درصورتی‌که یکی از دوربین‌ها را می‌خرید مطمئن شوید که لنز مناسبی برای آن در اختیار دارید یا پول کافی برای خرید لنز مناسب را کنار گذاشته‌اید.

ولی دوربین‌های سطح مبتدی معمولاً همراه با لنز کیت ارائه می‌شوند. ابتدا عدسی‌های جلو و پشت لنز را به‌خوبی مورد بررسی قرار دهید. خط و خش‌های کوچک معمولاً در این قسمت‌ها قابل دیدن هستند و اهمیت چندانی ندارند، ولی مطمئن شوید که صدمات جدی به آن‌ها وارد نشده باشد. اگر لنز دارای حلقه‌ی کنترل دستی دیافراگم است مطمئن شوید که به نرمی کار کند و تیغه‌های دیافراگم نیز به‌درستی باز و بسته شوند.

همچنین لنز را درحالی‌که هر دو درب آن باز هستند رو به نور بگیرید و مطمئن شوید که از گوشه‌ها نمی‌توان آثاری از جرم‌های خارجی یا کپک را مشاهده کرد. به‌علاوه بدنه‌ی لنز را از لحاظ ضربه، فرورفتگی و … بازرسی کنید و مطمئن شوید که مکانیزم فوکوس آن نیز به‌خوبی کار می‌کند.

 

صفحه‌نمایش و منظره‌یاب را بررسی کنید

صفحه‌نمایش و منظره‌یاب از مهم‌ترین قسمت‌های هر دوربینی به شمار می‌روند، زیرا از طریق آن‌ها با دوربین ارتباط برقرار می‌کنید. توجه کنید که ال‌سی‌دی دوربین دارای پیکسل سوخته نباشد. همچنین آن را از لحاظ خط و خش نیز مورد بررسی قرار دهید و مطمئن شوید که رنگ‌های غیرعادی در زیر شیشه‌ی ال‌سی‌دی وجود نداشته باشند.

به داخل منظره‌یاب نیز نگاه کنید، مطمئن شوید که خط و خشی ندارد و گردوغبار در داخل آن دیده نمی‌شوند. همچنین بد نیست با انتخاب نقاط فوکوس مختلف از عملکرد صحیح آن‌ها مطمئن شوید.

البته به این موضوع توجه داشته باشید که بررسی نمایشگر و ویوفایندر بیشتر از جنبه ظاهری اهمیت دارد. وجود خط‌و‌خش روی منظره‌یاب و یا حتی پیکسل سوخته در صفحه‌نمایش هیچ اثری بر روی کیفیت عکس‌های ثبت‌شده با دوربین نخواهد داشت ولی در تجربه‌ی کاربری موثر هستند.

بررسی ظاهری

یکی از ساده‌ترین و مهم‌ترین روش‌ها برای اطمینان از سلامتی دوربین این است که آن را از لحاظ ظاهری مورد بررسی قرار دهید. درصورتی‌که قسمت‌هایی دارای ساییدگی هستند و رنگ آن‌ها رفته باشد نشان از زندگی سخت دوربین دارند! همچنین دکمه‌ها و حلقه‌ها و جوی‌استیک‌ها را آزمایش کنید و مطمئن شوید به نرمی و بدون تأخیر کارشان را انجام می‌دهند.

همچنین یک لنز را بر روی آن نصب کنید و مطمئن شوید که مکانیزم نصب و جدایش لنز به‌خوبی کار می‌کند.

 

لوازم جانبی

اگر صاحب دوربین جعبه‌ی اصلی، لوازم جانبی و بروشورهای اصلی دوربین را نگه داشته باشد و آن‌ها را ارائه کند یک مزیت بزرگ به‌حساب می‌آید. وسایلی مانند شارژر باتری، کپ‌های بدنه و لنز و کابل‌های دوربین از ضروریات هستند و مطمئن شوید که همراه دوربین ارائه می‌شوند.

البته برخی از فروشنده‌ها ممکن است تعدادی وسایل اضافی مانند کارت حافظه، کارت‌خوان، فیلتر و باتری اضافه را نیز همراه دوربین ارائه کنند که یک نکته‌ی مثبت است.

 

از مراکز معتبر خرید کنید

برخیاز مراکز معتبر دوربین دست دوم را پس از بازرسی و طی تمامی مراحل بالا خریداری می‌کنند و با قیمتی مناسب در اختیار مشتریانشان قرار می‌دهند. خرید از این‌گونه مراکز چند مزیت مهم دارد، اول این‌که از سرقتی نبودن دوربین مطمئن خواهید شد، همچنین نیازی نیست که تمامی بازرسی‌ها را خودتان انجام دهید. در ضمن اکثر این مراکز پس از بررسی دستگاه به آن امتیازی را اختصاص می‌دهند تا خریدار بداند چگونه دستگاهی را تحویل می‌گیرد.

به‌طور مثال کارشناسان پیکسل پس از بررسی هر دستگاه دست‌دومی به آن امتیازی بر اساس حروف انگلیسی اختصاص می‌دهند. برای نمونه دوربینی با نمره‌ی A+ دوربینی کارکرده است که عملکردی برابر با یک دوربین نو دارد. یا وضعیت OB به Open Box اشاره دارد، یعنی دوربین کاملاً نو است، ولی جعبه‌ی آن باز شده است و می‌توانید با قیمتی کم‌تر آن را خریداری کنید.

از مزایای دیگر خرید از مراکز معتبر این است که بسیاری از دوربین‌های دست‌دوم همراه با گارانتی نیز عرضه می‌شوند تا خیال خریدار از هر لحاظ راحت باشد. همچنین می‌تواند با مشاوره گرفتن از کارشناسان، هم‌زمان با خرید دوربین، لوازمی مانند لنز، لوازم حفاظتی، باتری، کارت حافظه و … را نیز خریداری کنید.

جمع‌بندی

نکات اجمالی و اصلی برای بررسی یک دوربین کارکرده تا به اینجای متن در اختیار کاربران قرار گرفته است. اما بهتر است چک لیستی اجمالی از مواردی که نیاز است در هنگام خرید دوربین‌های کارکرده به آن‌ها توجه کنیم نیز در هنگام خرید دوربین دست دوم، همراه خود داشته باشیم تا بتوانیم تمام قسمت‌های دوربین را با دقت بیشتری بررسی کنیم. فهرست پیش رو برگرفته از وب‌سایت Petapixel و نوشته یکی از عکاس‌ها و نویسندگان این سایت به نام جان مارتین است.

۱) بررسی محفظه باتری، عدم وجود مشکل در فنر درب محفظه و زنگ‌زدگی و خوردگی در محفظه

۲) پورت‌های دوربین را بررسی کنید.

۳) کارت حافظه خود را در دوربین قرار دهید و مطمئن شوید که دوربین آن را شناسایی می‌‌کند و مشکلی وجود ندارد.

۴) قسمت اتصال لنز به دوربین را در بدنه دوربین بررسی کنید. مطمئن شوید که در این قسمت خوردگی وجود نداشته باشد. همچنین اگر دوربین مدنظر شما یک دوربین DSLR است، آینه‌‌های موجود در قسمت داخل حفره مانت لنز را نیز بررسی کنید تا کثیفی و یا نشانه‌ای از خشک شدن آب بر روی آینه وجود نداشته باشد.

۵) لنز خود را بر روی دوربین مانت کنید، آیا دوربین به همراه لنز جدید عملکرد صحیحی به همراه دارد؟

۶) عملکرد شاتر را بررسی کنید.

۷) جدول مشخصات فنی دوربین را بررسی و از توانایی دوربین در تعداد ثبت تصاویر در ۱ ثانیه در حالت عکاسی پی‌درپی، مطلع شوید، سپس مطمئن شوید که دوربین قادر به ثبت تعداد تصاویر مذکور است یا خیر.

۸) بررسی کنید که آیا با تغییر در گشودگی دیافراگم و سرعت شاتر، نوردهی تصاویر نیز تغییر می‌کنند یا خیر.

۹) حالت‌های انتخابی دیال دوربین را بررسی و از صحت کارکرد آن‌ها مطمئن شوید.

۱۰) نمایشگر دوربین را بررسی کنید.

۱۱) حالت پخش زنده و فیلم‌برداری دوربین را بررسی کنید.

۱۲) آیا تمام دکمه‌ها و دیال‌ها عملکرد پاسخگویی دارند؟

‍‍‍۱۳) با اتصال فلاش و یا سایر لوازم جانبی، هات شو دوربین را امتحان کنید.

۱۴) اگر دوربین دارای فلاش داخلی است، از آن استفاده و از عملکرد صحیح فلاش مطمئن شوید.

۱۵) اگر دوربین موردنظر دارای قابلیت ریموت فلاش IR است، عملکرد این قابلیت دوربین را آزمایش کنید.

۱۶) احتمالاً به‌محض در دست گرفتن دوربین از منظره‌یاب آن به محیط پیرامون خود نگاه کرده‌اید، اگر این کار را انجام نداده‌اید، از سالم بودن منظره‌یاب مطمئن شوید، همچنین از عملکرد صحیح Spot Metering نیز اطمینان حاصل کنید و مطمئن شوید که تنظیمات نوردهی با تغییر محیط تغییر می‌کند.

۱۷) درپوش لنز را بر روی لنز دوربین نصب کنید و یک عکس ثبت کنید، همچنین یک تصویر دیگر نیز از یک صفحه سفید و در شرایط نوری شدید ثبت کنید. عکس‌های ثبت شده را در نمایشگر کامپیوتر با بزرگنمایی ۱۰۰ درصدی بررسی کنید و دنبال پیکسل‌های سوخته بگردید. اگر تعداد پیکسل‌های سوخته زیاد است، سنسور دوربین در وضعیت خوبی قرار ندارد.

۱۸) محدوده فوکوس را درحالی‌که فوکوس خودکار فعال است، تنظیم کنید، یک عکس ثبت کنید و بررسی کنید که نقطه فوکوس تنظیم شده به‌خوبی رعایت شده است یا خیر. این کار را با لنزی که به آن اعتماد دارید، انجام دهید.

۱۹) اگر دوربین موردنظر دارای دیوپتر است، آن را با توجه به قدرت بینایی خود، تنظیم کنید. سپس به‌صورت دستی بر روی نقطه‌ای فوکوس را تنظیم کنید و یک عکس ثبت کنید. بررسی کنید که نقطه فوکوس در عکس ثبت شده با محدوده انتخابی شما مطابقت داشته باشد.

۲۰) عملکرد شارژر باتری دوربین را بیازمایید.

منبع Petapixel
1 نظر
  1. علیرضا می‌گوید

    با سلام.با افزایش قیمت زیاد دوربین بازار دوربین دست دوم داغ شده.برخی از دوربین های رنگ شده صحبت میکنند یعنی بدنه دوربین رنگ مجدد شده و نو تر نشان می دهد و برخی هم از تعویض شاتر و یا دستکاری تعداد شاتر.ایا این صحبت ها درست است یا شایعه؟ممنون از پیکسل

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.