هفت نکته‌ی اساسی برای استفاده از تبلت‌های وکوم

15 5,718

احتمالاً شما که اکنون در حال خواندن این مقاله هستید یکی از استفاده‌کنندگان تبلت‌های وکوم باشید یا به‌تازگی یکی از آن‌ها را خریده‌اید و یا حتی ممکن است که در حال بررسی خرید یک تبلت وکوم در آینده باشید. برای یک عکاس، یک گرافیست یا هر آرتیست دیگری که سروکارش با رایانه است، یکی از مهم‌ترین لوازمی که می‌تواند داشته باشد یک تبلت است.
برای یک هنرمند، ”دقت“ یک عنصر کلیدی و اساسی است و یک ماوس بزرگ و زمخت می‌تواند تا حد زیادی این دقت را از او بگیرد. نمونه آن زمانی است که می‌خواهید با استفاده از موس روی جزئیات و ریزه کاری‌های یک تصویر کار کنید. آن‌وقت است که به دردسر می‌افتید و کارتان سخت می‌شود. استفاده از قلم‌های وکوم باعث می‌شود بر این گونه مشکلات غلبه کنید و کار شما راحت‌تر و سریع‌تر پیش برود.
تبلت‌های وکوم دارای صفحه‌ای لمسی و قلم‌های نوری با حساسیت بالا، ابزار و امکان‌هایی را در اختیار شما قرار می‌دهد که بتوانید درزمینهٔ کار خود بهترین نتیجه را بگیرید. شکی نیست که آشنایی بیشتر با شیوه‌ی کار تبلت‌های وکوم، راه را برای گرفتن نتایج بهتر در استفاده از این محصولات بازتر می‌کند.
در اینجا می‌خواهیم به چند نکتهٔ اساسی بپردازیم که می‌تواند به شما در استفادهٔ مؤثر و بهتر از این محصول کمک کند.

Pen-Settings
اولین کاری که لازم است بعد از راه‌اندازی این تبلت انجام دهید، برنامه‌دهی و تنظیم قلم نوری است. شما برای دکمه‌‌ی دوحالته‌ی روی بدنه و دکمه‌ی فشاری انتهای قلم می‌توانید برنامه‌ریزی کنید که چه کاری برایتان انجام دهد. به‌عنوان‌مثال می‌توانید تعیین کنید کلید روی بدنه با حالت پیمایشی کار کند یا ضربه‌ای. حتی می‌توانید عملکرد دکمه‌ها را برای کارهای متنوع در نرم‌افزارهای مختلف، بدون رفتن به قسمت تنظیمات تعیین نمایید. برای مثال در ”فوتوشاپ” دکمه‌ی بالایی می‌تواند کار دکمه Ctrl را بکند و در ”مایکروسافت وورد” نقش دکمه‌ی Alt را داشته‌ باشد. علاوه بر این قابلیت با کمی وقت گذاشتن و کار روی تنظیمات آن می‌توانید عملکرد ایده آل برای خود را در آن پیدا کنید و به‌راحتی آن را شخصی‌سازی نمایید.

PEn

وقتی راجع به قلم‌های وکوم صحبت می‌کنیم، مسئله‌ای که می‌تواند آزاردهنده باشد برگرداندن قلم به جاقلمی است. احتمالاً برایتان اتفاق افتاده است که در گوشه و کنار منزلتان این قلم‌ها را گم‌کرده باشید، یا بعد از ویرایش یکی از کارهای گرافیکی‌تان قلم را با خودتان بیرون از منزل برده باشید و یادتان رفته باشد که آن را سر جایش بگذارید. حتی مواردی بوده که کاربر قلم را در یخچال جاگذاشته است!! به طور کلی خرید و جایگزین کردن یک قلم جدید قاعدتاً برای شما هزینه‌بر خواهد بود. به عنوان مثال خرید یک قلم جدید برای یک تبلت وکوم هزینه‌ای حدود 70 تا 100 دلار دربر خواهد داشت. حال تصور کنید اگر چند بار این اتفاق بیافتد و شما قلم را گم کنید چه هزینه‌ای را باید پرداخت کنید؟! پس می‌توان گفت یکی از نکات اساسی همین است که قلم را بعد از استفاده به سرجایش برگردانید تا نگران گم کردن یا جا گذاشتنش در جاهای مختلف نباشید.

Express-key-settings

خود تبلت‌های وکوم یک ردیف دکمه روی لبه‌‌‌‌‌‌‌ی سمت چپ دارند که کاربران حرفه‌ای خیلی کم از آن‌ها استفاده می‌کنند درحالی‌که می‌توانند بسیار مفید باشند. نام این مجموعه دکمه‌های اکسپرس یا (Express Key) است که می‌توان نوع عملکرد آن‌ها را به‌راحتی از فهرستی که برای هر کدام از دکمه‌ها تعریف شده است، انتخاب کرد و مطابق با نرم‌افزاری که استفاده می‌شود عملکرد دکمه‌ها را تغییر داد. برخی از این عملکردها شامل: Display Toggle برای سوئیچ بین چند مانیتور به طور همزمان، Precision Mode برای تعیین سطح تماس قلم و قلم‌موها و عملکردهای Pan/Scroll برای تعیین سطح حرکت افقی و عمودی قلم است.

Nibs

یکی دیگر از نکاتی که برای آشنایی بیشتر شما با تبلت‌های وکوم می‌تواند مفید باشد، نوک‌های متنوع برای قلم است که بسته به نیازتان می‌توانید نوک دلخواه خود را انتخاب و استفاده کنید. جای مناسبی که برای نگهداری این نوک‌ها در نظر گرفته شده در داخل محفظه‌ی جاقلمی است که وقتی قاب رویه‌ی آن را بردارید می‌بینید که برای هر نوک جای خاصی مطابق تصویر طراحی شده. این جای مخصوص تعدادشان به 10 نوک متنوع می‌رسد. شما می‌توانید بسته به نیازتان یکی از نوک‌ها را بیشتر استفاده کنید زیرا هر نوک کاربرد خاصی دارد. اگر مایل هستید که احساس مداد بر روی کاغذ را داشته باشید قلمی را انتخاب کنید که اصطکاک بیشتری ایجاد می‌کند. مناسب‌ترین گزینه برای این کارکرد، ”نوک قلم نمدی سخت” است.

بعضی از نوک‌ها قابل انعطاف‌تر هستند و حسی شبیه استفاده از قلم مو را ایجاد می‌کنند. همچنین نوک‌های ضربه‌ای که بیشتر از سایر قلم‌ها استفاده می‌شوند، یک فنر بسیار کوچک دارند که باعث می‌شود قلم انعطاف بیشتری داشته باشند و حسی طبیعی مانند وقتی که در حال نوشتن با قلمی غیر دیجیتالی هستیم به ما بدهد. به‌هرحال لازم است بیشتر با این قلم‌ها کار کنید تا قلم مناسب کار خود را بیابید.

Express-Keys

با عملکردها و انتخاب‌های زیادی که برای دکمه‌ها در نظر گرفته‌شده گاهی ممکن است فراموش کنید کدام دکمه را برای انجام چه کاری تنظیم کرده بودید. بهترین راه حل در چنین شرایطی دکمهٔ ”Express View” است. به محض فشار دادن این دکمه، یک منو بر روی صفحه‌نمایش ظاهر می‌شود که به شما می‌گوید کدام دکمه برای چه کاری تعیین شده است.

Wacom-Hand

در طراحی تبلت‌های وکوم تا جای ممکن تلاش شده است به گونه‌ای عمل شود که هنگام استفاده، به همان میزانی که شما در کار با یک قلم و کاغذ معمولی راحت هستید، حسی طبیعی به شما دست بدهد. به عنوان مثال هنگام استفاده از قلم برای امور گرافیکی در محیط فتوشاپ اصلاً نیازی نیست نگران این باشید که دستتان با صفحه تماس نداشته باشد زیرا صفحه‌ی این دستگاه به‌گونه‌ای طراحی شده است که از فاصلهٔ 3 سانتی‌متری تنها نوک قلم را تشخیص داده و تماس دست شما اثری روی صفحه ندارد و کلیک روی صفحه تنها زمانی صورت می‌گیرد که نوک قلم با صفحه لمسی تماس پیدا کند.

TS-Wacom-2

نکته‌ی آخر اینکه تبلت‌های لمسی مانند هر محصول جدید دیگر ابزارهای نسبتاً پیچیده به نظر می‌رسند و شما مجبورید حداقل در حد نیاز خود با طرز کار این ابزار آشنا شوید. از طرفی هرچند وقتی به استفاده از موس عادت کرده‌اید، کنار گذاشتن آن ممکن است برایتان سخت باشد و صبر و حوصله‌ی زیادی بخواهد. شاید گفتنش در اینجا خوب نباشد اما این عادت را من هم داشته‌ام. بارها وسوسه شده‌ام که سراغ همان موس قدیمی بروم و از تبلت‌ام به عنوان” زیر استکانی” استفاده کنم. اما در نهایت متوجه شده‌ام این کار به‌صرفه نیست. مخصوصاً زمانی که شخصی، سرعت و افزایش گردش کار برایش اهمیت داشته باشد. اما وقتی به استفاده از این تبلت‌ها هم عادت کرده باشید دیگر برایتان بسیار سخت است که به عقب برگردید و از همان روش‌های سنتی پیشین استفاده کنید.

اکنون زمان آن رسیده است که بتوانید از فرصت استفاده کرده و همه‌ی قابلیت‌های جدید را روی تبلت خود امتحان کنید. مهم‌تر از همه اینکه امیدوارم این مطلب برای شما جذاب و مفید بوده باشد. خوشحال خواهم شد تا از طریق بخش کامنت در زیر همین مطلب نظرات و پیشنهادات خود را به بحث بگذارید.

15 نظرات
  1. Arasb می‌گوید

    salam. neveshteye shoma besyar mofid bud. vali age momken nud dar morede no haye mokhtalefe mahsoolate Wacom tozih midadid va har kodam baraye che kari monaseb mibashad, bedyar khoob bud. mamnoon misham age modelaye mokhtalef ra baresi konid.

  2. محمد رضا می‌گوید

    سلام
    ای کاش در مورد نکات مراقبت از وکوم هم صحبت می نوشتین، مثلاً شیوه ی نگهداری و استفاده از باطری و وایرلس، محافظت از صفحه ی تاج و …

  3. tc می‌گوید

    سلام، ممنون از اطلاعات خوب شما, من یک وکوم وان دارم – خوبه ولی در محیط فتوشاپ برای تغییر قلم کلیک راست عمل نمیکند- بر روی صفحه هم کلیدی وجود ندارد- تنظیمات خاصی باید انجام شود؟!

    1. امیر حسینی می‌گوید

      سلام اگر مدل تبلتونو بگید راحت‌تر می‌تونیم کمکتون بکنیم.

  4. ملکی می‌گوید

    سلام
    من یک وکوم اینتوس آرت دارم که بدون مشکل حدود یک سال باهاش کار می کردم.
    اخیرا در برنامه ی فتوشاپ وقتی که زوم می کنم روی کار، به محض برخورد قلم با صفحه ی تبلت، زمینه ی کار پرش داره و از دید خارج می شه، یعنی میره اون قسمت خاکستری صفحه ی فتوشاپ.
    خواستم بدونم کسی مشکل مشابه داشته؟
    ممنون

    1. امین می‌گوید

      سلام
      دوست عزیز این مشکل بخاطر آپدیت جدید ویندوز هست که به وجود اومده راهکارشم اینه که یه کد را در cmd وارد کنید که آپدیت جدید ویندوز را غیر فعال کنه و مشکلتون بر طرف میشه کدش اینه:
      reg add HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Pen /v LegacyPenInteractionModel /t REG_DWORD /d 1 /f
      همینو کپی کنید و در Cmd بزنید درست میشه

  5. محمد می‌گوید

    سلام، خیلی خیلی ممنون، مشکل من که حل شد، بسیااااااار سپاسگزارم

  6. محراد می‌گوید

    سلام من وکام اینتوس آ۵ دارم
    توی فتوشاپ تا میام بکشم صفحه تنطیمات براش میاد هربار میام کار کنم اذیت میکنه باز دلسرد میشم
    هرکاری کردن تنظیمات چیز خاصی پیدانکردم
    نوک قلم روی کلیک، تنطیمه
    لطفا اگر مقدوره به ایمیلم جواب بدید سپاس

  7. لییلا می‌گوید

    سلام
    من قصد خرید قلم نوری بهمراه تبلت گرافیکی رو دارم، اما نمیدونم تبلت با قابلیت نمایشگر بهتره یا بدون این قابلیت با توجه به مدل اینتوس پروهای وکام که کاربری خوبی هم دارند

  8. دارا می‌گوید

    سلام وقتتون بخیر من یک اینتوس پرو لارج دارم، ولی تناسبات چیزی که با قلم میکشم با چیزی که نمایشگر نشون میده فرق داره. مثل من دایره میکشم نمایشگر بیضی نشون میده، فرقی هم نداره نمایشگر 4:3 یا 16:9 اولی بصورت عمودی دومی بصورت افقی چیزی که میکشم رو کشیده میکنه. لطفا راهنمایی ام کنین ممنونتون میشم.

  9. کیان می‌گوید

    سلام و وقت بخیر
    من یک وکام اینتوس پرو پیپر دارم
    میخوام بدونم وقتی با برنامه خوده پیپر (inkspace) فایلی میزنیم و خروجی psd میگیریم کیفیتش توو فتوشاپ خیلی پایینه و فایل پیکسل پیکسل نمایش داده میشه میخوام بدونم میشه رزولویشن فایل که 72 هست رو به 300 تبدیل کرد؟

  10. آتنا می‌گوید

    سلام
    من اینتوس پرو دارم
    صفحه تنظیمات اصلا نمیاد

  11. نسیم می‌گوید

    سلام مطلبتون بسیار مفید بود کاش در مورد مدل پیپر ادیشن وکام هم توضیح بدید

  12. مینا می‌گوید

    سلام

    در مورد تبلت wacom در صورتیکه گزینه های touch ,…روی تبلت غیر فعال شده باشند چه کاری باید انجام داد

  13. محسن می‌گوید

    سلام

    من یک قلم تبلت جنیوس دارم میخوام جهت تدریس استفاده کنم ولی تنظیم اون رو بلد نیشتم

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.