فروشنده، اصغر فرهادی، اسکار، آری الکسا و …

0 1,423

فیلم فروشنده، ساخته‌ی اصغر فرهادی، برای این هنرمند بزرگ کشورمان دومین جایزه‌ی اسکار را به ارمغان آورد. او با کسب این جایزه در کنار کارگردانانی مانند کلین ایستوود و استیون اسپیلبرگ قرار می‌گیرد. ما نیز ضمن عرض تبریک به آقای فرهادی و ملت ایران بابت این افتخار بزرگ، قصد داریم به‌صورت مختصر به بررسی جنبه‌های مختلف فیلم‌برداری و تکنولوژی این فیلم نیز بپردازیم.

البته این تنها جایزه‌ای نیست که فروشنده موفق به کسب آن شده است. این فیلم در مجموع ۱۷ بار نامزد دریافت جوایز مختلف شده است و توانسته ۸ جایزه نیز کسب کند. از مهم‌ترین جوایز کسب شده توسط این فیلم می‌توان جایزه‌ی بهترین فیلم‌نامه برای اصغر فرهادی در جشنواره‌ی کن، بهترین بازیگر مرد برای شهاب حسینی در جشنواره‌ی کن، جایزه‌ی ویژه‌ی هیئت داوری در فستیوال فیلم شیکاگو و جایزه‌ی بهترین فیلم ‌بین‌المللی در جشنواره‌ی فیلم مونیخ را نام برد.

ازآنجایی‌که ما به تکنولوژی علاقه‌ی زیادی داریم، بد نیست اشاره‌ای نیز به دوربین استفاده‌شده در ساخت این فیلم داشته باشیم. برای ساخت این فیلم از دوربین ARRI Alexa XT استفاده شده است. این دوربین که از ساخته‌های کمپانی معروف ARRI است، از یک سنسور Super 35 بهره می‌گیرد و قادر است با فرمت ARRIRAW تا سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند.

فرمت‌های دیگر آن نیز شامل ProRes 4444XQ و ProRes 3.2K می‌شوند. این دوربین همچنین به فیلترهای ND داخلی نیز مجهز شده است. گستره‌ی دینامیکی آن نیز بیش از ۱۴ استاپ است.

انتخاب دوربین و سایر فاکتورهای فیلم‌برداری معمولاً بر عهده‌ی مدیر فیلم‌برداری یا Director of Photography است. مدیر فیلم‌برداری این فیلم، آقای حسین جعفریان است که مدیریت فیلم‌برداری آثاری همچون چهارشنبه‌سوری، درباره‌ی الی را نیز در کارنامه‌ی خود دارد.

او در مصاحبه‌ی Indiwire با سینماتوگرافرهای فیلم‌های برتر جشنواره‌ی کن، بیان کرد که این دوربین برای ظاهری که به دنبالش بوده‌اند مناسب‌ترین انتخاب بود.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.