راهنمای خرید کارت‌های حافظه CF

2 2,206

کارت‌های حافظه یا مموری کارت‌ها تقریبا همه‌جا و در هر دستگاه دیجیتالی وجود دارند یا استفاده می‌شوند. امروزه تقریبا تمام تلفن‌های همراهی که می‌بینید دارای حافظه داخلی هستند. دوربین‌ها، پخش‌کننده‌های موسیقی، آیپاد و تبلت‌ها نیز از دیگر دستگاه‌های محبوب و پر استفاده هستند که حافظه داخلی دارند. اهمیت و ضرورت حافظه در این دستگاه‌ها به حدی زیاد است که اغلب آن‌ها دارای یک درگاه مخصوص کارت‌حافظه هستند تا مشکل کمبود حافظه را برطرف یا بهتر بگوییم، کمتر کنند. ظرفیت این کارت‌‌های حافظه از یک تا چند ده گیگابایت متغیر است که بسته به نیاز می‌توان ظرفیت‌های مختلفی را انتخاب کرد. اما آیا هنگام خرید فقط باید به ظرفیت کارت‌های حافظه دقت کرد یا فاکتور‌های دیگری هم در تصمیم‌گیری موثر است؟ با ما همراه باشید.
highres-lexar_professional_compact_flash_1000x_sdhc_600x_2_1339502679
عکاسان عاشق
CF هستند

عکاسان از آن دسته افرادی بشمار می‌روند که غالبا در حال پیشرفت هستند، حداقل در زمینه تعداد تجهیزات. هرچه حرفه‌ای‌تر می‌شوند، تجهیزات جدید‌تر و پیشرفته‌تری تهیه می‌کنند و عکس‌های بیشتر و متنوع‌تری هم می‌گیرند. در بسیاری از موارد، این تجهیزات هستند که سطح کیفی و حرفه‌ای بودن یک عکاس را مشخص می‌کنند. البته نگفتیم در همه موارد که دعوا نشود! به همین دلیل این افراد وابستگی بالایی هم به تجهیزات خود دارند. پس باید متوجه شده باشید که این قشر از هنرمندان، دقیقا مانند نقاش‌ها از سر و ته لوازم و تجهیزات مورد نیاز خود نمی‌زنند و همواره سعی می‌کنند تا حد ممکن بهترین‌ها را داشته باشند. اما اکنون که موضوع بحث ما کارت‌های حافظه هستند، پس اجازه بدهید از اهمیت این لوازم جانبی کوچک برای‌تان بگوییم. البته به نظر من کارت‌های حافظه اصلا لوازم جانبی نیستند، بلکه کاملا هم ضروری و حیاتی هستند. اگر وجود نداشته باشند یا نوع مناسبی از آن‌ها همراه یک عکاس نباشد، بنظر شما چه اتفاقی می‌افتد؟ واضح است که مشکل بزرگی پیش می‌آید!

از بحث خارج نشویم. عکاسان و فیلمبردارن حتما به یک حافظه سریع نیاز دارند که با تجهیزات آن‌ها سازگار باشد و قابل اطمینان هم باشد. به این معنا که پایداری اطلاعات روی کارت‌حافظه بسیار بالا باشد. این افراد ترجیح می‌دهند که عکس‌ها تا حد ممکن فشرده‌نشده ذخیره شود. برای اینکه بتوانند رنگ‌ها را درخشان و تصاویر را با بالاترین رزولوشن مشاهده کنند. کارت حافظه‌ای که بتواند به این نیاز عکاسان پاسخ دهد باید CompactFlash یا CF باشد.

IMG_1278

از آنجایی که برای ذخیره‌سازی فایل‌های RAW به کارت‌حافظه‌‌ای با سرعت بالا نیاز است، پس نمی‌توان آنطور که باید روی کارت‌های SD حساب باز کرد. اینجاست که پای CompactFlashها به میان می‌آید. این حافظه‌ها به یک استاندارد برای دوربین‌های DSRL سطح بالا و حرفه‌ای تبدیل شده‌اند. همچنین CompactFlash‌ها مقاوت بیشتری در برابر حرارت از خود نشان می‌دهند. این عوامل باعث‌شده تا این‌کارت‌های حافظه گران باشند. البته از طرفی به دلیل تولید انبوه و ظرفیت‌های بالاتر حافظه‌‌های SD و همچنین افزایش سرعت آن‌ها، گزینه مناسبی برای بسیاری از مصارف بشمار می‌روند ولی برای دوربین‌ها بهترین کارت‌حافظه نیستند.

حافظه‌های CompactFlash قدیمی‌تر، از زیر مجموعه‌های پروتکل IDE قدیمی محسوب می‌شدند (مانند هارد‌دیسک‌های کامپیوترهای قدیمی). اما CompactFlash‌های جدید‌تر بر پایه SATA ساخته‌ شده‌اند که باعث افزایش سرعت چشمگیر آن‌ها شده‌ است. کارت‌های SD نیز از پروتکل مخصوص خودشان استفاده می‌کنند که تقریبا هر سال تغییر می‌کند. در این سال‌ها از SD و microSD به SDHC و microSDHC و به SDXC و microSDXC تغییر پیدا کرده است. جالب اینجاست که با هر تغییر، ممکن است کارت حافظه جدید با دستگاه شما سازگار نباشد. البته هر کدام از این تغییرات با افزایش ظرفیت و سرعت کارت‌های حافظه همراه است اما به بهای ناسازگار شدن کارت‌های حافظه قبلی با دوربین‌ها یا دستگاه‌های جدید.

Compact-Flash_0

  1. از اینجا مطمئن شوید که کارت‌حافظه CompactFlash است. این کارت‌های حافظه بزرگتر و ضخیم‌تر از کارت‌های SD هستند و نکته مهم اینجاست که دستگاه شما حتما باید درگاه کارت CompactFlash داشته باشد تا بتوانید از آن‌ها استفاده کنید.
  2. درجه UDMA: این شاخصه نشان‌دهنده میزان حداکثر سرعتی است که حافظه CompactFlash از آن پشتیبانی می‌کند. UMDA استاندارد با سرعت 16.7 مگابایت بر ثانیه و در جدیدترین پروتکل‌ها، UDMA 7 با حداکثر سرعت 167 مگابایت بر ثانیه است.
  3. این عدد برحسب مگابایت‌ بر ثانیه بوده و نمایان‌گر سرعت ذخیره‌کردن اطلاعات بر روی حافظه است. یکی از مهم‌ترین فاکتور‌ها برای عکاسان و فیلم‌برداران همین عدد است. چرا که مشخص می‌کند عکس‌ها و فیلم‌ها با چه سرعتی بر روی کارت حافظه ضبط یا ذخیره می‌شوند. البته ممکن است این عدد برای افرادی بجز عکاسان و فیلمبرداران آنچنان هم مهم نباشد.
  4. یکی از مهم‌ترین عدد‌هایی که روی کارت حافظه وجود دارد؛ ظرفیت. کارت‌های CF ظرفیتی بین 2 تا 512 گیگابایت دارند. توصیه می‌شود ظرفیتی را انتخاب کنید که در آینده هم پاسخگوی نیاز‌های شما باشد. این توصیه را جدی بگیرید.
  5. این عدد سرعت خواندن اطلاعات از روی کارت حافظه را نشان می‌دهد که معمولا برحسب x است. البته ممکن است روی برخی از کارت‌های حافظه برحسب مگابایت نیز باشد. اگر نمی‌دانید که برای مثال 1000x معادل چند مگابایت بر ثانیه می‌شود، کافیست عدد پشت x را در 1.5 ضرب کنید. حاصل این عدد میزان سرعت خواندن اطلاعات از روی کارت حافظه بر حسب مگابایت بر ثانیه است. (1000 * 1.5 : 150 MB/s)

 

در بخش بعد راجع به کارت‌های SD، فرمت‌های NTFS و FAT32 و همچنین مباحث مفید دیگری صحبت خواهیم کرد. امیدواریم پس از پایان بخش بعدی به دیدگاه مناسبی برای خرید کارت‌حافظه برسید. پس مقاله بعد را حتما دنبال کنید.

 

2 نظرات
  1. آرین می‌گوید

    توصیف شما درمورد عکاسان و وابستگی به تجهیزاتشون جالب بود و البته جسورانه☺
    مطلب مفیدی بود
    منتظر بخشهای بعدی هستم
    سپاس

    1. آرش مهرآسا می‌گوید

      🙂
      ممنون از شما آرین عزیز
      فردا بخش دوم مطلب منتشر میشه
      حتما دنبال کنید

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.