جدیدترین اخبار و مشخصات کانن EOS R5، غول فیلم‌برداری کانن

1 2,035

کانن از مدتی پیش اعلام کرده بود که قصد ساخت دوربینی با نام کانن EOS R5‌ را دارد که به‌صورت اختصاصی برای استفاده در فیلم‌برداری طراحی خواهد شد. مشخصات فنی این محصول به‌صورت کامل اعلام نشده بود تا اینکه روز گذشته در مراسمی، این شرکت در مراسم آنلاینی، مشخصات فنی این دوربین را اعلام کرد که در این میان قابلیت فیلم‌برداری 8K داخلی نیز وجود دارد! در ادامه به بررسی بیشتر این محصول خواهیم پرداخت.

کانن در این کنفرانس اعلام کرده که پروسه طراحی و توسعه این محصول کماکان در حال انجام است اما آنچه مسلم است این دوربین محصولی انقلابی درزمینهٔ فیلم‌برداری خواهد بود؛ چنین اتفاقی آخرین بار در زمان معرفی دوربین 5D Mark IV صورت گرفته بود، دوربینی که در زمان خود، توانایی‌های قابل‌توجهی در ضبط ویدیو به کاربر ارائه می‌کرد. معرفی این دوربین باعث شد کانن سهم قابل‌توجهی از بازار علاقه‌مندان به فیلم‌برداری را تصاحب کند؛ اما در سال‌های بعد و با معرفی محصولات جدید، این پیشتازی از کانن گرفته شد که ظاهراً قرار است کانن EOS R5 بازگشت قدرتمندانه کانن به این عرصه باشد.

فیلم‌برداری با رزولوشن 8K و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه را باید بزرگ‌ترین قابلیت این دوربین دانست. همچنین R5 قادر به ضبط ویدئو با کیفیت 4K و سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه نیز خواهد بود که دوربین این کیفیت را به‌صورت کراپ نشده در اختیار کاربر قرار خواهد داد. هرچند که قابلیت فیلم‌برداری 8K بیشتر یک ویژگی جذاب به شمار می‌رود تا یک قابلیت کاربردی اما از دیدگاه بازاریابی، این امر مسئله بسیار مهم و قابل‌توجهی خواهد بود. ضمن اینکه توانایی دوربین فقط به همین مورد محدود نیست سرعت ۱۲۰ فریمی آن در حالت 4K، قابلیتی است که تاکنون در دوربین‌های DSLR‌ و بدون آینه مشاهده نشده است.

بر روی کاغذ، کانن R5 استاندارد‌های جدید را برای یک دوربین DSLR تعیین کرده است، که مدت زیادی است برای دوربین‌های کانن اتفاق نیفتاده است.

علاوه بر این، دوربین مذکور دارای یک لرزش گیر ۵ محوره داخلی موسوم به IBIS است که آن را به نخستین دوربین کانن تبدیل کرده که دارای این تکنولوژی است. سرعت بالای فیلم‌برداری نیازمند ذخیره‌سازی سریع هم هست و ازاین‌رو کانن R5 مجهز به دو درگاه برای ذخیره‌سازی است. یکی از این درگاه‌ها از نوع CFexpress و دیگری درگاه SD با پشتیبانی از استاندارد UHS-II می‌باشد. فوکوس Dual Pixel مورد دیگری است که در زمان فیلم‌برداری با کیفیت 8K و 4K در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

یکی از مشکلات فیلم‌بردار با دوربین‌های DSLR و بدون آینه، محدودیت زمانی فیلم‌برداری با آن‌ها است که این امر به دلیل داغ شدن سنسور اتفاق می‌افتد. در مشخصات اعلام شده از سوی کانن، خبری از محدودیت زمانی برای فیلم‌برداری نبوده که امید‌واریم طراحی حسگر و خود دوربین به‌گونه‌ای باشد که گرمای سنسور به‌خوبی دفع شده و بتوان برای زمان طولانی‌تری با این دوربین به فیلم‌برداری پرداخت.
در بخش عکاسی این دوربین دارای شاتر الکترونیکی خواهد بود که با استفاده از آن می‌تواند با سرعت ۲۰ فریم بر ثانیه به فیلم‌برداری بپردازد. این میزان در صورت استفاده از شاتر مکانیکی به ۱۲ فریم بر ثانیه خواهد رسید.

نظر شما چیست؟ آیا این محصول می‌تواند از پس رقبای خود برآید؟

منبع: DPreview

1 نظر
  1. امیر می‌گوید

    حتما ۶۰۰۰ یا ۸۰۰۰ دلار قیمت داره

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.