THE GAME OF DRONES

0 1,673

THE GAME OF DRONES

این روزها در کنار داغ بودن تب سریال‌های آمریکایی به عنوان تفریح اول بسیاری از مردم، خوب است نگاهی به سرگرمی‌های نسل آینده یعنی Droneها بیندازیم. البته دِرون‌ها یا همان عمود پروازها مدت‌هاست که جای خود را در میان علاقه‌مندان باز کرده‌اند اما در سال‌های آینده این نوع از پهپادها بسیار فراگیر خواهند‌شد و شاید به مانند تلفن‌های همراه، یک وسیله‌ی ضروری و کاربردی بشمار روند.

در این مقاله قصد داریم وضعیت فعلی عمود پروازها را بررسی کرده و استفاده‌های مهم و حتی حیاتی آن‌ها را زیر ذره‌بین قرار دهیم. در انتهای این مطلب به این بینش خواهیم رسید که چرا عده‌ای، آینده را از آن این پرنده‌های جذاب و دوست‌داشتنی می‌دانند.

جست و جو و نجات

0347

 

یکی از اعضای جدید تیم‌های آتش نشانی و امداد و نجات، کوادکوپترها هستند. در لحظات اولیه حضور نیروهای امدادی، بدست آوردن هرچه بیشتر اطلاعات نقش بسزایی در عملکرد آن‌ها و اتخاذ تاکتیک مناسب دارد، پهپاد ها با پرواز بر فراز حادثه یک دید وسیعی ارائه خواهند کرد که برای بدست آوردن اطلاعات اولیه، اقدامی سریع و مفید است.

در حالی که هواپیماها و هلیکوپترها نیاز به زمان برای مستقر شدن خود دارند، MicroDrone ها می توانند در کمترین زمان ممکن به پرواز درآمده و در حالت عملیاتی قرارگیرند. با تقویت پوشش این نوع پرنده ها که معمولا دارای فیبر کربن هستند می توان از آنها در آب و هوای نامناسب و درجه حرارت های بالا نیز بهره گرفت و در مکان‌هایی که از حضور فیزیکی نیروهای آتش نشان یا پشتیبانی به دلیلی سختی شرایط محروم هستیم به راحتی وضعیت موجود را گزارش دهند.

قابلیت حمل اجسام به واسطه کوادروتورها این امکان را فراهم می سازد تا در شرایط بحرانی و عدم دسترسی به افراد نیازمند کمک، لوازم ضروری و کمک های اولیه را در دسترس آنها قرار دهیم. برای مثال فرض کنید گروهی آسیب دیده در برف زمین‌گیر شده‌اند و می توانیم قبل از رسیدن نیروهای امدادی آب، مواد غذایی و دارو را در کمترین زمان در اختیار آنها قرار دهیم. از دیگر خدمات این همکار جدید گروه‌های امدادی، کمک به پیدا کردن افراد گیر افتاده در دام طبیعت است؛ با نصب دوربین های حرارتی بر روی پرنده می توان از مناطق وسیعی در مدت زمان کوتاه تصویربرداری کرده و از محل افراد مفقود شده اطلاع پیدا کرد.

بازرسی در واحد های صنعتی

csm_md_inspection_header01_e4d9b56318

 

معمولا واحد‌های صنعتی از مساحت‌های وسیعی برخوردار هستند و بازرسی و سرکشی از عملکرد تاسیسات کاری زمانبر و طاقت‌فرسا است. در این شرایط بایستی یک یا چند نیروی انسانی به طور مداوم درگیر این کالر شوند اما به کمک دِرون‌ها می توان به این کار سرعت بخشیده و از نیروی انسانی در بخش دیگری استفاده کرد و راندمان کارخانه خود را افزایش داد. عمود پروازها این قدرت را به شما می دهند تا به جای قرارداد بستن با یک شرکت خارجی برای بازرسی و سرکشی های روزانه این کار را خودتان به عهده بگیرید و کاهش هزینه‌ی چشمگیری داشته باشید.

Droneها می توانند از خطوط لوله نفت،گاز و آب سرکشی کنند و حتی با مقاوم کردن آن ها در برابر میدان های مغناطیسی، بازرسی از خطوط برق ولتاژ بالا و توربین ها را ممکن سازند.

کنترل و برقراری امنیت

csm_md_security_header01_e1cc726905

بدون شک در جهان ناامن امروز امنیت اجتماعی فاکتور بسیار مهمی برای هر کشور است. شاید برایتان سوال باشد که Droneها در این زمینه هم حرفی برای گفتن دارند؟ باید گفت بله؛ تیم برقرارکننده امنیت برای برگزاری یک مراسم تشریفاتی نیازمند پشتیبانی هوایی است و پهپادها با زمان عملیاتی کمتر و مقرون به صرفه بودن در صف اول خدمت رسانی قرار‌دارند.  تصویر برداری از صحنه جرم، اسکن لیزری از صحنه تصادف و ارائه گزارش را می‌توان از دیگر کارایی های این نوع از پرنده‌ها نام برد. در کشور خودمان روزانه تصادف های زیادی اتفاق می افتد و ترافیک بسیاری به وجود می آید، حال تصور کنید حضور یک پهپاد راهنمایی و رانندگی و عکس‌برداری سریع از صحنه تصادف تا چه حد می تواند کاربردی باشد و ترافیک را کاهش دهد.

همانطور که می دانید پهپادها از موتورهای الکتریکی ای بهره می برند که در مقایسه با موتورهای بنزینی بسیار آرام و بیصداست. ویژگی یادشده این امکان را فراهم می سازد تا حضوری تقریبا بی صدا را برای تصویربرداری داشته باشند. البته شاید همین حضور بی صدا موجب حساسیت های دولت‌ها برای قرارگیری این پرنده ها در دسترس عوام شده و آن ها را به فکر واداشته است که قوانین و مقرراتی سختگیرانه را برای استفاده از آن‌ها وضع کنند.

تحقیقات علمی

csm_md_science_header03_e3087b18de

در پروژه های علمی و باستان شناسی داشتن یک دید کلی از نمای بالا بسیار حیاتی است. به کمک این Droneها می توان با داشتن چشم‌اندازی متفاوت از سوژه مورد مطالعه اطلاعات بسیاری بدست آورد. موتورهای بی صدا و عدم تولید آلودگی های زیست محیطی سبب شده است که پژوهشگران از این پرنده‌ها به عنوان یک دستیار استفاده کنند. عکاسان طبیعت از دیرباز به دنبال شکار کردن صحنه هایی خاص و متفاوت از طبیعت بوده‌اند. چه برای مخاطبان تلویزیونی و چه برای محققان در محیط های آزمایشگاهی با حضور کوادکوپترها این بستر فراهم شده تا بدون تولید آلایندگی و آسیب به زیستگاه جانوری از آنها تصویربرداری کرده و به یافته‌های جدید دست پیدا کرد. در ضمن شکار بعضی از صحنه های طبیعت امروزه به لطف عمودپروازها میسر شده که تصویربرداری از دهانه آتش‌فشان و رودهای خروشان نمونه ای از این موارد است.

نقشه برداری و GIS (سیستم اطلاعات جغرافیایی)

127052421

امروزه پیشترفت تکنولوژی دوربین‌های تصویربرداری از یک سو و کارآمدتر شدن عملکرد عمود پروازها از سوی دیگر خدماتی را در امور نقشه برداری ارائه می‌کند که تا چندی پیش حتی تصورآن هم ممکن نبود. با پا گذاشتن Droneها در این عرصه، هلیکوپترها و هواپیماهای سازمان‌های نقشه برداری به سرعت در حال بازنشسته شدن هستند. کاهش هزینه هایی مانند تامین سوخت، سرعت در ارائه خدمات و افزایش دقت از جمله عواملی است که در جایگزینی این ناوگان تاثیرگذار بوده‌است.

خدمات‌ نرم افزاری نیز این مسیر پیشرفت را گام به گام طی نموده و به کارامدتر شدن عملکرد پهپادها کمک شایانی کرده است. در بخش نرم افزاری این امکان فراهم شده است تا قبل از پرواز تمامی نقاط برای عکس برداری، نحوه تصویربرداری و مسیر پیمایش به پرنده داده شود تا بدون دخالت انسانی و با بالاترین دقت ممکن، نقشه برداری از مناطق موردنظر انجام گیرد. قابلیت ارتباط با Google Earth نیز از دیگر عوامل افزایش دقت و کارایی این پهپاها محسوب می‌شود.

از دیگر تجهیزاتی که برای این منظور می توان بر روی پرنده سوار کرد اسکن لیزری است؛ ابزاری پرکاربرد در صنعت نقشه برداری که با پردازش داده های ارسال شده توسط کامپیوتر اطلاعات مفیدی را در اختیار قرار می‌دهد.

باربری بدون سرنشین

drone-delivery

در سال 2013 با بکارگیری پهپادها در سیستم باربری هوایی، استفاده از دِرون‌ها وارد عرصه جدیدی شد. مزایا‌ی فوق العاده باربری هوایی، اکثر فروشگاه های آنلاین و شرکت‌های حمل و نقل هوایی را مجاب کرده است تا برای این مقوله تیم تحقیق، طراحی و توسعه جداگانه درنظر گرفته و تمام تلاش خود را بکار گیرند تا از فضای رقابتی به وجود آمده عقب نمانند.

ارسال بسته های پستی و دارو در شرایطی که دسترسی انسانی مشکل بوده انتظاری است که از Droneها می‌رود. شرکت DHL از پیشگامان ورود به این عرصه بوده و هست. این کمپانی در یک آزمایش موفق توانست یک بسته‌ی دارویی را با عبور از رودخانه راین به مرکز مدریت بحران در منطقه بُن آلمان برساند. به پرواز درآوردن این پهپادها توسط شرکت DHL که Parcelcopter نام گذاری شده است آغاز راهی برای توسعه دادن این طرح است. در آینده‌ای نزدیک شهرهای بزرگ مانند توکیو و نیویورک چاره‌ای جز بکارگیری این طرح را پیش روی خود نخواهند دید. سرمایه گذاری کلان این شرکت‌ها خبر از تسخیر آینده توسط عمود پروازها می‌دهد.

کشاورزی

drone-over-farm

صنعت کشاورزی نیز از جمله عرصه‌هایی است که حضور دِرون ها در آن بسیار ملموس‌تر خواهد بود. عمود پروازها امروز در جایی به کارگرفته می‌شوند که تا چندی پیش پدران خود یعنی هلیکوپترهای بدون سرنشین در آن مشغول به کار بودند اما مزیت و برتری که این نسل جدید از پهپادها دارند باعث کنار گذاشتن هواپیماها و هلیکوپترهای سمپاش شده است. عدم تولید آلودگی زیست محیطی، استفاده از انرژی الکتریکی به جای بنزین و مهم‌تر از همه عدم احتیاج به باند برای پرواز از مهم‌ترین دلایل استفاده روزافزون از این پرنده‌هاست.

لازم به ذکر است فرآیند آموزشی این پرنده‌ها بسیار ساده بوده و شخص خریدار با کارکردن بر روی شبیه‌ساز‌ها و انجام یک سری از مانورها و تمرین‌ها که توسط برخی از شرکت‌ها ارائه شده، تسلط حداقلی را بر پرنده‌ خود بدست خواهد آورد. این نوع از طراحی که قابل استفاده برای کاربر معمولی باشد تقریبا در تمامی کارخانه‌های تولید دِرون در دستور کار قرارگرفته است تا دغدغه‌ی سختی فرآیند آموزش را برای مشتریان خود برطرف کنند.

تمامی موارد ذکرشده تنها بخشی از کاربردهای درون‌ها تا به این لحظه است و بدون ‌شک می‌توان‌گفت که استفاده از این محصولات در آینده‌‌ افزایش چشمگیری پیدا خواهد‌کرد. حال که اهمیت و جایگاه این صنعت نوپا مشخص شده زمان مناسبی برای سرمایه گذاری در بخش های متفاوت در این عرصه است تا به لطف بهره‌گیری از این تجهیزات بعضا ضروری، راندمان و بازده کار و کسب خود را ارتقاء دهیم.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.