پهپادها، آینده‌ی تصویربرداری ورزشی

0 1,475

همانطور که مطّلع هستید در بازی‌های المپک زمستانی سوچی روسیه از درون‌ها برای تصویربرداری مسابقات اسکی و اسنوبرد استفاده شد، اما استفاده از این پرنده‌های بدون سرنشین برای تصویربرداری مسابقات ورزشی چیزی فراتر از یک مُد گذرا است. در حقیقت، انتظار می‌رود که روز به روز استفاده از پهپادها برای تصویربرداری مسابقات ورزشی بیشتر شود. با #PixelRio2016 همراه ما باشید.

رمو ماسینا در گروه تصویربرداری بازی‌های المپیک حضور نداشته اما او با ظرایف کار فیلمبرداری از بازی‌های زمستانی با استفاده از دورن‌ها آشناست. او از درون‌ها برای تصویربرداری تبلیغاتی از ورزش اسکی استفاده می‌کند. وی در گفتگو با خبرگزاری AP می‌گوید که درون‌ها از هلیکوپتر‌های با سرنشین بسیار کم سرو صدا‌تر و ارزان‌تر هستند (هرچند که بعضی از آنها ممکن است تا 40 هزار دلار هم قیمت داشته باشد) و به فیلم‌ساز اجازه می‌دهند که به سوژه بسیار نزدیک‌تر شود.

علاوه بر این، حرکت‌پذیری درون‌ها بیشتر از سیستم‌های تصویربرداری معلّق کابلی است که معمولاً در المپیک‌های زمستانی استفاده می‌شوند. اگرچه انتقال زنده‌ی تصاویر از آنها کمی دشوار است (نیازمند فرستنده‌ی جداگانه‌ای است که وزن دِرون را بالاتر می‌برد)، اما ماسینا می‌گوید که او توانسته با استفاده از این پرنده‌ها در سرعت 64 کیلومتر در ساعت به شکل زنده تصویربرداری HD انجام دهد.

lead_large

او همچنین معتقد است که «قطعاً» درون‌ها آینده‌ی تصویربرداری ورزشی خواهند بود. کمپانی بریتانیایی HeliPOV که سازنده‌ی دورن‌هایی با قابلیت حمل دوربین‌های حرفه‌ای موجود بر روی آنها است٬ نمونه فیلم‌های بسیار خوبی دارد که نشان‌ می‌دهد تصویربرداری با درون‌ها چقدر می‌تواند زیبا و اثرگذار باشد.

زمان زیادی طول نخواهد کشید تا درون‌ها عضو ثابت و رسمی سیستم‌های پخش زنده‌ی مسابقات ورزشی شوند. در حال حاضر، یک کمپانی نمونه‌ا‌ی اولیه‌ از درونی ساخته که قادر است به طور خودکار حرکات یک ورزشکار را از فاصله‌ی چند متری او تعقیب ‌کند که برای ورزش اسکی در شیب‌های تند کوهستانی کاملاً مناسب است. گذشته از این موارد، می‌بینیم که از درون‌ها برای تصویربرداری رویداد‌های کوچک‌تر از المپیک هم استفاده می‌شود.

با این حال، محدودیت‌هایی هم وجود دارد. در بسیاری از کشور‌ها قوانین پرواز درون‌ها هنوز وضع یا به طور کامل قانونی نشده و محدودیت‌های جدی برای فیلم‌برداری یا تصویربرداری هم‌زمان در این کشورها وجود دارد. همچنین، نگرانی‌هایی در مورد برخورد و سقوط این پرنده‌ها وجود دارد، اما با توجه به خطر کم درون‌ها و مزایای بالقوه‌ی بسیار آنها٬ ممکن است تصویربرداری ورزشی اولین جایی باشد که استفاده از درون‌ها در آن رسمی شده و جایگاه تثبیت شده‌ای را از آن خود کند.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.