10 کاری که پس از خرید یک دوربین جدید باید انجام دهید

2 2,252

امیدواریم از خرید دوربین‌ جدیدتان راضی باشید. اگر این دوربین جدید را از پیکسل خریده‌اید، احتمالاً همکاران ما توضیحات زیادی را درباره آنچه که باید پس از خرید یک دوربین جدید انجام دهید برایتان توضیح داده‌اند؛ اما اگر دوربین جدیدتان را از پیکسل نخریده‌اید، احتمالاً لازم است پس از خرید چند کار مهم را انجام دهید که دوربین‌تان در بهترین شرایط قرار بگیرد و بتوانید به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کنید. در اینجا درباره 10 کار مهمی که پس از خرید دوربین جدید باید انجام دهید توضیح می‌دهیم.

 

1.تنظیم چشمی

viewfinder01دیوپتر، ویزور، منظره یاب، یا چشمی همگی نام بخشی از دوربین‌های DSLR هستند که از داخل آن می‌توانید تصویر روبرو را در آن مشاهده کنید. در دوربین‌های DSLR این بخش از دوربین، حتی زمانی که دوربین خاموش است نیز تصویر روبروی لنز را به شما نشان می‌دهد. اخیراً در بسیاری از دوربین‌های بدون آیینه نیز چشمی الکترونیکی طراحی شده است که اگرچه با خاموش شدن دوربین، مانند نمایشگر دوربین غیرفعال می‌شود، اما در این دوربین‌ها نیز چشمی دوربین می‌بایست در همان ابتدا از لحاظ فوکوس دقیق بررسی و تنظیم شود.

تنظیم چشمی مستقیماً روی وضوح تصویری که از داخل آن می‌بینید تأثیر می‌گذارد. خصوصاً اگر معمولاً عینک به چشم می‌زنید یا اجزای تصویر را به‌وضوح نمی‌بینید، تنظیم چشمی دوربین بسیار ضروری است. یک روش ساده برای اینکه بفهمید چشمی دوربین دقیقه فوکوس شده است یا خیر، این است که اعداد و نقاط فوکوس داخل چشمی را با دقت نگاه کنید. نوشته‌ها و نقاط فوکوس داخل چشمی باید در شارپ‌ترین حالت ممکن باشند. برای اطمینان از فوکوس دقیق این اعداد، پیچ کوچک کنار چشمی را به آرامی بچرخانید و وضوح نوشته‌ها را بررسی کنید.

 

2.بررسی تنظیمات کیفیت عکس
ic_BTV001به دلایلی که همچنان بر خود من هم سؤال است، برخی از دوربین‌ها به‌صورت پیش‌فرض روی تنظیمات کیفیت عکس متوسط یا حتی کیفیت مخصوص وب تنظیم شده‌اند. ضمن اینکه بسیاری از دوربین‌ها به دلیل جلوگیری از افزایش حجم تصاویر، تنظیمات کیفیت عکس‌ها را روی حالت فایل خام یا RAW قرار نمی‌دهند. هیچ‌کس دوست ندارید با دوربین گران‌قیمتی که به‌تازگی خریده‌ است شروع به عکاسی کند و بعد عکس‌ها را روی کیفیت‌های کوچک و فشرده ببیند؛ بنابراین بهتر است بلافاصله پس از خرید یک دوربین، برای بررسی کیفیت واقعی دوربین‌تان آن را روی حالت RAW یا RAW+JPEG قرار دهید. نکته مهم اینکه در اغلب موارد، فایل خام دوربین‌های جدید ممکن است توسط نرم‌افزار فتوشاپ قدیمی نصب‌شده روی کامپیوترتان باز نشود؛ بنابراین اگر از پشتیبانی فایل‌های خام دوربین‌تان در این برنامه اطمینان ندارید، بهتر است گزینه RAW+JPEG را انتخاب کنید تا دست‌کم در ابتدای کار بتوانید فایل‌های عکس‌برداری شده را مشاهده کنید. در غیر این صورت احتمالاً مجبور به نصب و استفاده از نرم‌افزار اختصاصی‌ هستید که همراه دوربین‌تان ارائه‌شده است.

 

3.چند ابزار پاکیزگی تجهیزات هم تهیه کنید

[two_third]

احتمالاً تجهیزات شما به طور پیوسته نیاز به تمیز کردن دارند. حتی اگر روی لنز‌ دوربین‌تان فیلتر‌های UV نیز نصب کنید، احتمالاً خود این فیلتر‌ها به جای عدسی لنز کثیف می‌شوند و بلافاصله روی کیفیت عکس‌هایتان تأثیر می‌گذارند. خیلی از کاربران در چنین مواقعی، با “ها کردن” روی بدنه دوربین و استفاده از آستین لباس اقدام به تمیز کردن تجهیزاتشان می‌کنند! اما برای تجهیزات گران‌قیمت، فیلتر‌های حرفه‌ای، بخش‌های داخلی دوربین و حتی پاکیزگی چشمی دوربین‌ها هم ابزارهای پاکیزگی مخصوصی وجود دارد که نه تنها قدرت پاکیزگی آن‌ها بیشتر است، بلکه باعث آسیب دیدن یا سائیدگی تجهیزات نیز نمی‌شوند. بد نیست دست‌کم یک دستمال و محلول خوب برای این کار تهیه کنید تا از در آینده از هزینه‌های اضافی احتمالی در امان بمانید.

[/two_third]

[one_third_last]

[info]لازم است پس از خرید چند کار مهم را انجام دهید که دوربین‌تان در بهترین شرایط قرار بگیرد و بتوانید به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کنید.[/info]

[/one_third_last]

 

4.یک کارت پشتیبان بخرید

بسیاری از دوربین‌های جدید، دارای دو شکاف جای کارت حافظه هستند. کارت حافظه اضافی در این دوربین‌ها می‌تواند پس از کارت اولیه، برای ذخیره کردن تعداد بیشتری عکس یا ویدئو پر شود. البته این کار را می‌توانید با خریدن یک کارت با گنجایش بیشتر هم انجام دهید؛ اما اغلب این دوربین‌ها به شما امکان می‌دهند تا یک نسخه پشتیبان از عکس‌های کارت اول را روی کارت دوم هم ذخیره کنید. در صورتی که پروژه‌های مهمی مانند عکاسی عروسی یا خبری انجام می‌دهید، می‌توانید با تهیه یک کارت اضافی و انتخاب گزینه پشتیبان در تنظیمات کارت دوم، با خیال راحت به عکس‌برداری بپردازید.

 

5. گریپ و باطری اضافی بخرید

29994-canon_battery_grip_bg_e2nهیچ‌چیز مثل تمام شدن باطری یا از دست رفتن عکس‌ها در یک پروژه حرفه‌ای نمی‌تواند به سابقه کاری شما لطمه بزند. تمام دوربین‌ها تنها یک محل قرارگیری باطری دارند و نمی‌توان این باطری‌ها را اضافه کرد؛ اما اغلب دوربین‌های DSLR دارای گریپ جداگانه‌ای هستند که نه تنها استفاده از دوربین را (خصوصاً برای عکس‌برداری عمودی) ساده‌تر می‌کنند، بلکه به شما اجازه می‌دهند یک یا چند باطری دیگر را نیز در این گریپ قرار دهید و به این ترتیب، حجم باطری و مدت‌زمان شارژ دوربین‌تان افزایش می‌یابد. همچنین در صورتی که از دوربین‌های بدون آیینه استفاده می‌کنید، احتمالاً نیاز به چند باطری اضافی دارید. باطری این دوربین‌ها معمولاً خیلی سریع خالی می‌شود و اغلب اوقات زمانی برای شارژ مجدد آن‌ها ندارید؛ بنابراین می‌توانید با یک یا چند باطری یدکی خیال خودتان را از بابت باطری دوربین آسوده کنید.

 

6.تنظیمات دوربین را با مدل قبلی یکی کنید

در صورتی که دوربین جدیدی که خریده‌اید اولین دوربین شما نیست، احتمالاً لازم است برخی از تنظیمات دوربین را با مدل قبلی هماهنگ کنید. این تنظیمات می‌تواند از خاموش کردن صدای “بیپ” فوکوس خودکار تا وارد کردن اطلاعات کپی‌رایت تصاویر دوربین را شامل شود. بسیاری از کاربران تنظیمات دوربین را تغییر نمی‌دهند و تصور می‌کنند که اگر برند سازنده دوربینشان همچنان همان برند قبلی است، تنظیمات دوربینشان هم مانند قبل خواهد بود.

بنابراین بهتر است قبل از شروع به عکس‌برداری، تنظیماتی مانند حداکثر حساسیت خودکار، نحوه عملکرد دکمه fn یا AF پشت دوربین، روش‌های سینک فلاش و غیره را مجدداً بررسی و تنظیم کنید.

 

7.یک بند جدید، محافظ صفحه‌نمایش یا محافظ سیلیکونی بخرید

easycover-camera-case-for-nikon-d5200برخی از کاربران برای محافظت از دوربینشان فقط به “استفاده بااحتیاط” بسنده می‌کنند؛ اما روش‌های ساده‌تر و مطمئن‌تری برای محافظت از دوربین‌ها وجود دارد. جدای از انواع بند‌های حرفه‌ای گردنی و شانه آویز که امکاناتی بیشتر از بند معمولی دوربین دارند، محافظ‌های صفحه‌نمایش و همچنین محافظ‌های سیلیکونی دوربین‌ها، می‌توانند به‌راحتی دوربین شما را در مقابل بسیاری آسیب‌های فیزیکی، قطرات باران، خط و خش و ساییدگی محافظت کنند. برخی از این محافظ‌ها نیز بسیار زیبا طراحی شده‌اند و علاوه بر محافظت، ظاهر دوربین جدیدتان را زیباتر هم می‌کنند.

 

8.یک کیف خوب تهیه کنید

در صورتی که از قبل یک کیف مناسب برای دوربین‌تان تهیه نکرده‌اید، حتماً در کنار هزینه خرید دوربین، هزینه خرید یک کیف را نیز لحاظ کنید. اگرچه اغلب دوربین‌های دیجیتال امروزی بدنه‌ای قوی و مقاوم دارند، اما به‌هرحال باید به یاد داشته باشید که این تجهیزات، ترکیبی از ابزارهای الکترونیکی و شیشه هستند. البته داشتن یک کیف مخصوص و مناسب دوربین‌تان علاوه بر حفاظت از خود دوربین، امکان نگه‌داری و حفظ تجهیزات جانبی دیگر مانند لنز‌ها، باطری‌ها، شارژر، فلاش و کارت‌های حافظه را نیز فراهم می‌کند که دلیل دیگری برای خرید یک کیف مناسب است.

 

9.گارانتی و بیمه دوربین را بررسی کنید

اگرچه این مورد یک کار خسته‌کننده است، اما بهتر است در هنگام خرید چند دقیقه‌ای شوق استفاده از دوربین جدیدتان را کنار بگذارید و کارت گارانتی یا بیمه همراه آن را با دقت بررسی کنید. البته پیشنهاد می‌کنیم که سعی کنید از یک فروشگاه مطمئن و باسابقه خرید کنید، اما اگر به هر دلیلی از جایی نامطمئن خرید کرده‌اید، سعی کنید تک‌تک جملات، شماره سریال‌های وارد شده، زمان و شرایط گارانتی و مهر و امضای فروشگاه را بررسی کنید. ممکن است این کار برای شما یا فروشنده کمی وقت‌گیر باشد، اما از پیش آمدن اتفاقات ناخوشایند بعدی جلوگیری می‌کند.

 

10.درباره دوربین‌تان بیشتر یاد بگیرید

خواندن دفترچه راهنما، دیدن ویدئو‌های آموزشی، مطالعه مقالات و وب‌سایت‌های تخصصی به شما کمک می‌کند چیزهای بیشتری درباره دوربین‌ جدیدتان یاد بگیرید. دوربین‌های جدید علاوه بر افزایش کیفیت، معمولاً قابلیت‌های جدیدی نیز دارند که احتمالاً روش کار با آن‌ها را نمی‌دانید. برخی وب‌سایت‌ها مانند پیکسل دارای بخشی برای آموزش و اطلاع‌رسانی درباره تجهیزات و قابلیت‌های جدید دوربین‌های دیجیتال هستند. با سر زدن به این وب‌سایت‌ها علاوه بر اینکه چیزهای جدیدی را یاد می‌گیرید، احتمالاً با پیشنهاد‌های ویژه، تخفیف‌ها و کالاهای جدیدی آشنا می‌شوید که در آینده می‌تواند کیفیت کاری شما را بالا ببرد.

از دوربین جدیدتان لذت ببرید

2 نظرات
  1. کوشا هادزاد می‌گوید

    سلام؛
    خیلی های MWC رو نمیشناسن تو شبکه های اجتماعی و جاهای مختلف بیشتر دربارش حرف بزنید و دعوت کنید که بیان تو بحث ها و صحبت های شرکت کنند

    مطالب عالی و کاملا بروز ممنون از امیر یاری عزیز

    1. امیر یاری می‌گوید

      ما در پیکسل سعی می‌کنیم نمایشگاه‌های معتبر را پوشش بدیم. خیلی از بازدیدکنندگان هم لطف می‌کنند و مطالب رادر شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند. ممنون از توجهتون
      با سپاس از شما کوشای عزیز

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.