عکاسی خیابانی و دوربین‌های مناسب برای آن

1 3,047

بهترین دوربین‌ برای عکاسی خیابانی باید دارای چه مشخصاتی باشد؟ کدام دوربین‌ها بهترین نتیجه را در ثبت عکس‌های خیابانی به ما ارائه خواهند داد؟ این‌ها سؤالاتی پرتکرار هستند که ممکن است برای کسانی که قصد شروع عکاسی خیابانی را دارند، پیش بیاید. در ادامه سعی شده است تا با نگاهی بی‌طرفانه به بررسی این موضوع بپردازیم. با پیکسل همراه باشید.

بهترین دوربین برای عکاسی خیابانی دوربینی‌ است که در اختیار دارید!

اگر در حال حاضر دوربینی در اختیار دارید، این دوربین می‌تواند یک ابزار کامل برای عکاسی خیابانی به حساب بیاید. در واقع عکاسی خیابانی برخلاف ژانر‌های دیگر عکاسی نیازی به لوازم و تجهیزات گران‌قیمت ندارد و با کمترین امکانات نیز می‌توان این‌گونه از عکاسی را تجربه کرد. به عنوان مثال در عکاسی از طبیعت با گوشی‌های هوشمند یا دوربین‌های کامپکت نتیجه نهایی خیلی جالب نخواهد شد، ولی با همین ابزار می‌توان در خیابان و مناظر شهری عکس‌های خیره‌کننده‌ای را به ثبت رساند. حتی برسون، یکی از بزرگ‌ترین عکاسان خیابانی نیز از کامپکت‌ترین دوبین‌های موجود در بازار یعنی Leica 1 برای ثبت آثار خود استفاده می‌کرد.

البته باید به این نکته نیز توجه داشت که دوربین‌های پیشرفته و کارآمدتر، نتیجه مطلوب‌تری نیز ارائه می‌دهند؛ بنابراین اگر به دنبال رسیدن به ایده‌آل‌ترین نتیجه ممکن در کار خود هستید، داشتن ابزار مناسب یکی از ملزومات کار به شمار می‌رود.

Taking My Time
Taking My Time اثری از Joel Meyerowitz

خصوصیاتی که یک دوربین را برای عکاسی خیابانی مناسب می‌کند:

. از طراحی کامپکت برخوردار باشد و بسیار ساده و راحت در دست قرار گیرد.

. سنسور دوربین ترجیحا ابعادی بزرگ داشته باشد.

. قابلیت عکاسی در حساسیت ایزو‌های بالا را داشته باشد

. در حساسیت ایزوهای بالا از نویز بسیار کمی برخوردار باشد.

. مجهز به لنزهای واید سریع (دهانه دیافراگم‌های باز) باشد.

. دوربین به صورت خودکار و بسیار سریع و دقیق بر روی سوژه فوکوس کند.

. شاتر دوربین بی‌سروصدا باز و بسته شود.

 

متأسفانه کمترین دوربینی در بازار یافت می‌شود که تمامی خصوصیات بالا را در خود داشته باشد. به عنوان مثال یکی از بهترین ‌گزینه‌ها برای این ژانر عکاسی که از مشخصات فنی قابل توجهی برخوردار است، Hasselblad X1D است که یک دوربین بدون آینه مدیوم فرمت به حساب می‌آید. نسبت نویز به سیگنال این دوربین بسیار پایین است و در محیط‌های کم‌نور نیز عکس‌هایی با کیفیت بسیار بالا را به ثبت می‌رساند، اما این دوربین در طراحی بدنه و راحتی با دوربین‌های کامپکت قطع کوچک، بسیار فاصله دارد و لنز‌های آن نیز از ابعاد بزرگ‌تری برخوردار است که آن را برای حمل کمی مشکل خواهد کرد. به علاوه از لحاظ اقتصادی نیز خرید این دوربین چندان مقرون به صرفه نخواهد بود.

Hasselblad X1D

دوربین A6300 سونی نیز با توجه به رزولوشن بالا، طراحی کامپکت و سیستم فوکوس خودکار بسیار سریع و قدرتمند می‌تواند یک دوربین مناسب برای عکاسی خیابانی به حساب بیاید؛ اما هیچ تضمینی وجود ندارد که این دوربین در حساسیت‌ ایزوهای بالا، تصویر واضح و کم‌نویزی را ارائه دهد. در ضمن قطع سنسور این دوربین نیز APS-C می‌باشد و در محیط‌های کم‌نور و تاریک نسبت به حسگر‌های فول‌فریم عملکرد ضعیف‌تری دارد.

دوربین‌های کامپکت سری RX100 سونی نیز یکی از مناسب‌ترین دوربین‌ها برای عکاسی خیابانی است. این دوربین‌ها طراحی بسیار مناسب و کامپکتی را دارند و از وزن بسیار کمی نیز برخوردار هستند و از لنز‌های فیکس سریع و قدرتمند زایس بهره می‌برند.

Sony Cybershot, DSC-RX100

از گزینه‌های دیگر برای انتخاب یک دوربین مناسب برای عکاسی خیابانی، می‌توان به دوربین EOS M10 کانن اشاره کرد. این دوربین با وجود اینکه دارای سنسوری در ابعاد APS-C می‌باشد، ولی از حساسیت بالایی برخوردار است و امکان افزایش ایزوی آن تا ۲۵۶۰۰ نیز وجود دارد. نکته منفی در مورد این دوربین، عملکرد معمولی سیستم فوکوس خودکار آن است. البته دوربین Fuji X100S نیز با توجه به شاتر بسیار بی‌سروصدایی که دارد می‌تواند یک انتخاب منطقی باشد. خیلی از عکاسان نیز دوربین‌های کمپانی Ricoh به خصوص مدل GR II را برای عکاسی در خیابان پیشنهاد می‌کنند. نکته مهم درباره انتخاب دوربین برای عکاسی خیابانی، نکاتی‌ است که در بالا به آن‌ها اشاره شد؛ بنابراین هنگام خرید دوربین باید به این فاکتور‌ها توجه داشت.

Canon EOS M10

 

Ricoh GR II

اما مهم‌ترین نکته‌ای که در انتخاب دوربین باید به آن توجه داشت این‌ است که با آن دوربین احساس راحتی کنید و مشخصات فنی و قابلیت‌های آن در مرحله دوم قرار می‌گیرد. بهترین دوربین برای عکاسی دوربینی است که بیشتر از همه دوستش دارید.

Oxford Street Sunrise (Explored #19) by Dom Crossley, 2013
طلوع در خیابان Oxford، اثری از دام کراسلی، ۲۰۱۳

رسیدن به یک دید شخصی در عکاسی خیابانی

با تمام این تفاسیر بهترین عکاسان خیابانی از دوربین‌ها و ابزار‌هایی استفاده می‌کنند که ظاهراً با استاندارد‌های ایده‌آل عکاسی بسیار فاصله دارد. این عکاسان رنج وسیعی از دوربین‌های قدیمی آنالوگ، دوربین‌های مدیوم فرمت و گوشی‌های هوشمند را به عنوان ابزار خود استفاده می‌کنند؛ و اصلاً این‌طور نیست که این عکاسان چیز‌هایی بیشتر از ما می‌دانند و یا اینکه نمی‌توانند ابزار‌های بهتری را تهیه کنند. نکته اینجاست که آن‌ها به سبک شخصی خود رسیده‌اند و روش خود را برای عکاسی دنبال می‌کنند؛ بنابراین مهم نیست که با لایکا عکس می‌گیرید یا هسلبلاد و یا یک دوربین آنالوگ قدیمی؛ مهم این‌است که به سبک شخصی و دلخواه خود در عکاسی خیابانی برسید. به علاوه امروز اکثر دوربین‌هایی که به بازار عرضه می‌شود کم یا زیاد از قابلیت‌های بالایی برخوردار هستند؛ بنابراین اصلا نیازی به خواندن و سردرگم شدن در مشخصات فنی دوربین‌ها نیست. چیزی که بسیار اهمیت دارد خواندن کاتالوگ دوربین است که شما را در کار با دوربینتان به یک استاد تبدیل کند.

1 نظر
  1. فرهاد می‌گوید

    آره دقیقا یکی خود من یکی از دوربین های مورد علاقه عکاسی خیابانی ام دوربین نیکون نیکورمت اف تی ان “Nikon nikkormat ftn’ است. این دوربین آنالوگه و تماما فلزی و مکانیکی و متعلق به ۴۷ سال پیشه. عکس های سیاه سفید عالی میده. دو تا دیگه از دوربین های مورد علاقه عکاسی خیابانی خودم دوربین های آنالوگ قدیمی اف ۹۰ و اف ۸۱۰ است. اگه به آنالوگ خوب احاطه داشته باشید باهاشون میشه عکس های سیاه سفید عالی انداخت در حد حرفه ای. البته اگه یه روزی پولشو داشتم اینو میخریدم واسه عکاسی خیابونی.
    Hasselblad XPAN Panoramic film camera

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.