فیلتر ND کمپانی STC مناسب برای همه لنز‌ها!

2 1,402

اغلب لنز‌های واید و اولتراواید، به علت برآمدگی المان جلویی لنز، از قابلیت اتصال فیلتر‌های دایره‌ای، برخوردار نیستند و باید از یک نگه‌دارنده و فیلترهای مستطیلی استفاده کرد که معمولاً قیمت‌های بسیار بالایی دارند و کمپانی‌های‌ نظیر Nisi و Cokin آن‌ها را طراحی‌ می‌کنند. به‌علاوه لنز‌ها با توجه به قطر دهانه متفاوت، قابلیت اتصال به فیلتر‌ها یا نگه‌دارنده‌هایی با همان ابعاد را دارند؛ اما کمپانی STC با خلاقیت خاصی که به خرج داده، فیلتر ND شش استاپی طراحی کرده است که امکان استفاده آن بر روی واید‌ترین لنز‌ها نیز وجود دارد و دیگر نیازی به تهیه فیلتر‌ها و نگه‌دارنده‌های متعدد برای لنز‌های مختلف نیست.

این فیلتر ND از لحاظ طراحی کاملاً شبیه به فیلتر‌های نجومی STC ساخته شده است و در مقابل سنسور قرار می‌گیرد. این‌گونه فیلتر‌ها فقط قابل استفاده بر روی دوربین‌های SLR است و فیلتر به جای آینه قرار می‌گیرد. برای اتصال این فیلتر‌ها که بین لنز و سنسور قرار می‌گیرند، باید آینه دوربین را در بالا ثابت نگه داشت و فیلتر را به جای آن در دوربین قرار داد. در این حالت فیلتر به هیچ‌وجه به سنسور برخورد نمی‌کند و در ضمن دیگر با تغییر دهانه لنز، دیگر نیازی به تغییر لنز نیست.

فیلتر ND جدید STC که برای دوربین‌های فول‌فریم نیکون و کانن نیز به بازار عرضه خواهد شد بسیار سبک بوده و وزنی معادل ۹ گرم دارد. به ادعای کمپانی STC هنگام استفاده از این فیلتر به لطف استفاده از پوشش چندلایه مخصوص و ضخامت بسیار کم، پراکندگی و افتراق نوری به کمترین میزان خود کاهش می‌یابد و کمتر شاهد سایه‌های نوری یا color cast در لبه‌ها خواهیم بود.

البته هنوز تا عرضه فراگیر این نوع فیلتر خاص زمان قابل توجهی باقی مانده و قیمتی حدود ۱۰۰ دلار خواهد داشت.

2 نظرات
  1. سینا می‌گوید

    برای بدون اینه ها هم ارایه خواهد شد ؟

    1. آرش مهرآسا می‌گوید

      سلام
      از قرار معلوم تنها برای DSLR‌ها قرار است عرضه شود سینای عزیز

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.