عکاسی با سرعت 4/4 تریلیون فریم بر ثانیه

0 1,149

چند فریم بر ثانیه؟ در مورد هر دوربین جدید، جواب این سوال برای تمام کسانی که به عکاسی از سوژه‌های سریع علاقه دارند، اهمیت بسزایی دارد. همچنین در تصویربرداری از وقایع علمی و تحقیقات در به تصویر کشیدن پدیده‌های سریع مانند تصادم اجسام نیز این قابلیت دوربین اهمیت فراوان دارد. خبر‌های منتشر شده حاکی از آن است به زودی پیشرفتی شگرف در این زمینه روی خواهد داد.

یک تیم دوازده نفره از محققین ژاپنی دوربینی را توسعه و ساخته‌اند که می‌تواند 4 / 4 تریلیون عکس در یک ثانیه را به ثبت برساند!

Photo Credit: University of Tokyo

محققان ژاپنی از دو دانشگاه توکیو و کیو دوربینی به نام  Sequentially Timed-All optical Mapping Photography  را ساخته‌اند که می‌تواند 4 / 4 تریلیون عکس در یک ثانیه با تفکیک‌پذیری 450 × 450 را ثبت کند. در این دوربین به جای شاتر مکانیکی یا الکترونیکی، از شاتر اپتیکی استفاده شده است. ساختار داخلی این دوربین در دیاگرام زیر نشان داده شده است.

c539668c-c2f8-48df-99d0-2edb336becb3

اگرچه این مقدار از تفکیک‌پذیری برای بسیاری از عکاسان چشمگیر نیست، برای بسیاری از محققین کافی است. صرفه‌نظر از تفکیک‌پذیری تصاویر، اندازه یک مترمربعی این دوربین، یکی دیگر از نقاط ضعف آن است. تحقیقات در زمینه بهبود کیفیت تصاویر و کاهش اندازه این دوربین در حال انجام است. اطلاعات بیشتر در مورد این دوربین از ویدئو زیر و همچین این لینک در دسترس است.

منبع: www.nature.com

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.