بررسی لنز جدید 600-150 میلی‌متری Tamron

6 2,726

لنز  SP 150-600mm F5-6.3 Di VC USD G2 که تامرون به تازگی معرفی کرده بود در Photokina 2016 به نمایش عمومی در آمد تا کارشناسان فرصت نقد و بررسی این لنز منحصر به فرد را داشته باشند. در ادامه به وارسی محصول جدید تامرون می‌پردازیم و ویژگی‌های مهم آن را زیر ذره‌بین پیکسل قرار می‌دهیم.

bsb_9337_fujifilmhandson2

لنز جدید  SP 150-600mm F5-6.3 Di VC USD G2 به نظر می‌رسد تفاوت عمده‌ای با نمونه قبلی خود دارد و تامرون تغییرات عمده‌ای را در این لنز انجام داده است. لنز G2 که به لنز‌های نسل دوم تامرون اشاره دارد از ساختار بسیار سبک‌تر و مستحکم‌تر از نمونه‌های نسل اول برخوردار است. در این لنز سیستم لرزشگیر تامرون تا ۴.۵ استاپ اثرات لرزش و تکان‌های دوربین را کاهش می‌دهد. در ضمن لنز 600-150 G2 تامرون از ۲۱ المان اپتیکی در ۱۳ گروه مختلف تشکیل شده است. این تعداد قطعه نشان می‌دهد که لنز جدید تامرون از ساختار بسیار پیچیده‌ای برخوردار است و برای اینکه پدیده پراکندگی نور کاهش یابد در ساختار اپتیکی آن از دو المان LD استفاده شده است.

bsb_9340_fujifilmhandson2

این لنز از سه سیستم VC که فناوری انحصاری تامرون برای بهبود تصویر منظره‌یاب اپتیکی است، بهره می‌برد. از قابلیت‌های دیگری که به این لنز اضافه شده است اصلاح لرزش‌ دوربین در حالت فیلم‌برداری است که در صورت لزوم می‌توان از آن استفاده کرد. در واقع مهم‌ترین فاکتور در دوربین‌های سوپرتله سیستم لرزش‌گیر آن‌ها می‌باشد چرا که کوچک‌ترین لرزش در این نوع دوربین‌ها به قدری تاثیرگذار هستند که می‌تواند تصویر نهایی را به کلی خراب کند.

bsb_9342_fujifilmhandson2

در لنز 600-150 G2 یک واشر لاستیکی ارتجاعی دور مانت لنز را پوشانده است تا نفوذ رطوبت و گرد‌وغبار را به حداقل میزان خود برساند. این لنز در تمام فواصل کانونی تصویری با کمترین اعوجاج ممکن را بر روی حسگر می‌اندازد ولی به علت وجود قطعات متعدد اپتیکی در طول آن میزان نور رسیده به انتهای لنز نسبتاً کاهش ‌یابد. تامرون برای حل این معضل سطح تمام المان‌های خود را با استفاده از یک لایه مخصوص پوشانده است تا ضریب جذب نور عدسی‌ها به حداقل میزان خود برسد.

bsb_9344_fujifilmhandson2

این لنز وزن نسبتاً زیادی دارد ولی با توجه به حداکثر بازشدگی دهانه دیافراگم F5-6.3 نسبت به لنز‌های تله دیگر از طراحی کامپکت‌تری برخوردار است. در ضمن 600-150 G2 برای دوربین‌هایی با قطع حسگر فاصله کانونی معادلی برابر با 930-233 میلی‌متری دارد و زاویه دید بسته‌تری را ارائه می‌دهد.

bsb_9350_fujifilmhandson2

به علاوه این لنز به یک کلید قفل زوم نیز مجهز است که در فاصله کانونی ۱۵۰ میلی‌متر قفل می‌شود تا از تغییر ناخواسته آن جلوگیری کند. همچنین مکانیسم Flex Zoom Lock نیز به محصول جدید تامرون اضافه شده است تا لنز را در فاصله کانونی دلخواه ثابت نگاه داشت.

bsb_9353_fujifilmhandson2

 

تامرون به این بسنده نکرده است و دو تله‌کانورتور را در کنار این لنز روانه بازار کرده است. تله‌کانورتور‌های 1.4x و 2x در برابر رطوبت و گردوغبار  مقاوم هستند. این دو تله کانورتور فاصله کانونی متغیر 600-150 میلی‌متر را به ترتیب به 840-210 و 1200-300 تغییر می‌دهد

bsb_9357_fujifilmhandson2

6 نظرات
  1. مهدی اسحاقی می‌گوید

    سلام وقت بخیر -این تله‌کانورتورها به لنز های قبلی 150-600تامرون مچ میشه آیا-مجودهست در فروشگاه پیکسل

    1. امیر حسینی می‌گوید

      سلام
      این تله‌کانوتورها هنوز به بازار عرضه نشده است و فقط در نمایشگاه Photokina 2016 از آن‌ها رونمایی شد. تامرون در مشخصات این دوربین ذکر کرده که با لنز ۶۰۰-۱۵۰ نسل دوم سازگاره و به امکان اتصال آن‌ها به لنز تله ۶۰۰-۱۵۰ نسل اول اشاره‌ای نشده است. باید منتظر بود و دید که ایا این تله‌کانوتورها قابلیت اتصال به لنز مورد نظر شما را داره یا نه؟

    2. دوست می‌گوید

      هر جا سخن از تامرون ۱۵۰_۶۰۰ است نام مهدی اسحاقی میدرخشد .. ?

  2. کیوان می‌گوید

    سلام.از کجا میشه فهمید این لنز ها چند برابر زوم دارند.مثلا p1000نیکون 125 برابر زوم داره.این لنز چند برابر زوم داره؟لطفا اگر کسی میدونه جواب بده.

    1. سعید فرامرزی می‌گوید

      سلام .معمولا استفاده از معیار x در لنز های دوربین های SLR متعارف نیست و اطلاعات واضحی در اختیار افراد قرار نمیده و معمولا از معیار فاصله کانونی بر حسب mm برای این قبیل لنز ها استفاده میشه.
      ولی قاعده محاسبه عدد x به این صورت هست که بلند ترین فاصله کانونی رو تقسیم بر کوتاهترین فاصله کانونی میکنند و عدد حاصل میزان بزرگنمایی لنز در تله ترین حالت نسبت به واید ترین حالت هست.
      اعنوان مثال لنز Tamorn 150-600mm بزرگنمایی معادل 4 برابر داره.

  3. سجاد می‌گوید

    خوبه

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.