مقایسه­ Fujifilm X100T و Sony RX100 IV

1 1,529

سونی با معرفی دوربین RX100 در سال ۲۰۱۲ بازار دوربین‌های کامپکت حرفه‌ای را دوباره احیا کرد و با ادامه‌ی ارائه‌ی یک نسخه‌ی جدید از این دوربین در هرسال آن را به معیار کیفیت بالا در اندازه­ی بسیار کوچک (که به‌راحتی در جیب جای می‌گیرد) تبدیل کرده است. آخرین نسخه‌ی این دوربین،RX100 IV، در سال جاری میلادی ارائه‌شده و به لطف تکنولوژی نوآورانه‌ی سنسورش امکانات هیجان‌انگیز جدیدی ازجمله امکان ضبط ویدئو باکیفیت 4K و ویدئوی full HD با سرعت‌های بسیار بالا (تا ۱۰۰۰ فریم در ثانیه) را ارائه می‌دهد.

دوربین فوجی X100 که در سال ۲۰۱۲ معرفی شد از اولین دوربین‌های بدون آینه با سنسور بزرگ و لنز پرایم ثابت بود که توانست در میان عکاسان حرفه‌ای به محبوبیت دست یابد. در نسل بعدی این دوربین، X100S، تغییرات خوبی انجام گرفت که باعث عملکرد بهتر این دوربین در بسیاری از زمینه‌ها شد. در جدیدترین مدل از این سری، فوجی سال گذشته‌ی میلادی X100T را معرفی کرد که به نسبت مدل قبلی شاهد بهبودهایی در چند زمینه ازجمله منظره یاب الکترونیکی، LCD و شاتر الکترونیکی است.

در این مطلب قصد دارم این دو دوربین را که در یک محدوده‌ی قیمتی قرار می‌گیرند مورد بررسی و مقایسه قرار دهم و در آخر با توجه به نوع کاربری‌هایی که از این دوربین‌ها بیشتر مورد انتظار است، پیشنهادهایی را برای خرید هر یک از آن‌ها مطرح کنم.

Header

برای سهولت در امر مقایسه،‏ در ابتدا تمامی مشخصات مهم دو دوربین فوجی X100T و سونی RX100 IV را در جدول زیر کنار هم آورده‌ام. در ادامه، این دو دوربین را ازلحاظ کیفیت و امکانات عکاسی و فیلم‌برداری،‏ سیستم فوکوس خودکار و لنز ثابت استفاده‌شده در آن‌ها موردبررسی و مقایسه قرار خواهم داد.

[styled_table]

مشخصات Fujifilm X100T Sony RX100 IV
سنسور تصویر ۱۶ مگاپیکسل ۲۰ مگاپیکسل
سایز سنسور تصویر APS-C ۱ اینچی
دامنه‌ی ISO ۲۰۰-۶۴۰۰

(expandable to 100-51,200)

125-12800
سرعت شاتر 30-1/4000 ثانیه (مکانیکی)

1-1/32000 ثانیه (الکترونیکی)

30-1/2000 ثانیه (مکانیکی)

30-1/32000 ثانیه (الکترونیکی)

سرعت عکاسی پیاپی 6 FPS با فوکوس خودکار پیوسته 16 FPS با فوکوس ثابت،

5.5 FPS با فوکوس خودکار پیوسته

سیستم فوکوس خودکار تشخیص کنتراست و تشخیص فاز، 49 نقطه تشخیص کنتراست،25 نقطه
رزولوشن فیلم‌برداری 1920 x 1080

(60,50,30,25,24 FPS)

4K: 3,840 x 2,160 (30,25,24 FPS)

1920 x 1080 (120 FPS)

1920 x 1080 (HFR- 240,480,960 FPS)

 

لنز

لنز پرایم بافاصله‌ی کانونی ۲۳ میلی‌متر و دیافراگم F2.0

(معادل 35mm در فول‌فریم)

لنز زوم بافاصله‌ی کانونی ۸٫۵-۲۵٫۷ میلی‌متر و دیافراگم F1.8-2.8

(معادل 24-70mm فول‌فریم)

منظره­یاب اپتیکال و الکترونیکی با دقت 2.3K نقطه در اینچ و پوشش ۱۰۰ درصد الکترونیکی با دقت 2.3K نقطه در اینچ و پوشش ۱۰۰ درصد
فلاش سرخود دارد دارد
LCD ۳ اینچی با دقت 1040K نقطه در اینچ

(ثابت روی بدنه)

۳ اینچی با دقت 1.2K نقطه در اینچ

(باقابلیت چرخش رو به بالا و پایین)

Wifi داخلی دارد دارد به همراه NFC
جک میکروفون دارد (2.5mm) ندارد
درگاه کارت حافظه SD SD/Memory Stick Pro Duo
فیلتر ND داخلی دارد (۳ استاپ) دارد (۳ استاپ)
عمر باتری ۳۳۰ عکس ۲۸۰ عکس
وزن ۴۴۰ گرم ۲۹۸ گرم
اندازه 126.5mm x 74.4mm x 52.4mm 101.6mm x 58.1mm x 41.0mm

[/styled_table]

 

کیفیت عکس­ها و امکانات عکاسی

در دوربین سونی RX100 IV به نسبت مدل قبلی تفاوت اندکی در کیفیت عکس‌ها دیده می‌شود؛ اما این مایه‌ی نگرانی نیست چراکه RX100 III ازلحاظ کیفیت عکس بهترین در رده‌ی خودش بوده و کیفیت یکسان مدل جدید خبر بدی نیست. عکس‌های گرفته‌شده با این دوربین دارای شارپنس و دامنه‌ی دینامیک بسیار خوبی هستند، به‌طوری‌که در عکاسی با فرمت raw به‌راحتی و بدون افزایش چشمگیر نویز می‌توان جزئیات فراوانی را در سایه‌ها بازیابی کرد. رزولوشن تصویر RX100 IV و مدل قبلی هم کاملاً یکسان است و این ممکن است این تصور را به وجود بیاورد که همان سنسور RX100 III در مدل جدید هم بکار رفته است؛ اما سنسور دوربین جدید ازلحاظ تکنولوژی ساخت کاملاً متفاوت با سنسور مدل قبلی است. در نوع‌آوری جدید سونی در ساخت سنسور تصویر که این شرکت آن را Exmor RS می‌نامد، سرعت خواندن اطلاعات از سنسور تا ۵ برابر افزایش‌یافته و این دستاوردهای مهمی را برای این دوربین به ارمغان آورده است. اولین دستاورد مهم این است که شاتر الکترونیک این دوربین بسیار کمتر دچار مشکل rolling shutter می‌شود و در اصطلاح anti-distortion است. مشکل rolling shutter به خاطر خواندن اطلاعات از سنسور تصویر به‌صورت خطی از بالا به پایین در حالت استفاده از شاتر الکترونیک در اکثر دوربین‌های کامپکت به وجود می‌آید. در این حالت، اگر از سوژه‌های متحرک عکس بگیرید یا در هنگام عکس گرفتن دستتان بیش‌ازحد لرزش داشته باشد همه‌چیز با یک زاویه‌ی مورّب دیده می‌شود؛ اما در این دوربین، سرعت خواندن سریع‌تر اطلاعات باعث می‌شود تا این مشکل به حداقل برسد. همچنین، با استفاده از شاتر الکترونیکی این دوربین که هیچ افزایش نویز و کاهش دامنه­ی دینامیکی را به دنبال ندارد می‌توانید به‌سرعت بسیار بالای 1/32000 ثانیه هم‌دست پیدا کنید. به‌جز این، طراحی سنسور جدید (Stacked CMOS) باعث افزایش سرعت عکاسی پیاپی این دوربین تا ۱۶ فریم در ثانیه با فوکوس و نورسنجی ثابت و ۵٫۵ فریم در ثانیه با امکان فوکوس و نورسنجی مجدد شده است.

FujiFilm X100T

ازلحاظ امکانات عکاسی، دو بهبود دیگر هم در این دوربین دیده می‌شود، یکی بهره‌گیری از منظره­یاب الکترونیکی باکیفیت بالا‌تر (2.3K در مقابل 1.44k مدل قبلی) و دیگری کنترل بیشتر بر روی عملکرد بسیار مفید Auto ISO است. در RX100 IV به‌جز تعیین حداقل سرعت شاتر برای Auto ISO می‌توانید تعیین کنید که دوربین طبق قانونی که سرعت شاتر را بر اساس فاصله‌ی کانونی لنز تعیین می‌کند (سرعت شاتر = فاصله‌ی کانونی/۱) عمل کند و همچنین برای موقعیت‌های خاص، سرعت شاتر را تا ۱ استاپ بیشتر یا کمتر ازآنچه بر اساس این قانون تعیین‌شده قرار دهد.

درمجموع، امکانات عکاسی RX100 IV نظیر امکاناتی است که در یک DSLR سطح مبتدی می‌توان یافت. البته اندازه‌ی بسیار کوچک این دوربین باعث شده که تعداد دکمه‌ها و پیچ‌های تنظیم هم محدود شوند و بیشتر تنظیمات از طریق منوی دوربین قابل‌دسترسی باشد؛ بنابراین، اگر این دوربین از LCD لمسی بهره می‌برد، کار کردن با آن و دسترسی به تنظیمات از طریق منوها بسیار آسان‌تر و سریع‌تر می‌شد.

دوربین فوجی ازلحاظ کیفیت عکس‌ها یکی از بهترین‌ها در رده‌ی خودش است. دوربین X100T از همان سنسور ۱۶ مگاپیکسلی X100S استفاده‌ می‌کند؛ بنابراین، همان کیفیت بسیار خوب عکس‌های مدل قبلی را از مدل جدید هم می‌توان انتظار داشت. هرچند که ازلحاظ رزولوشن تصویر‏ دوربین فوجی ۴ مگاپیکسل از دوربین سونی کمتر دارد؛ اما در عوض در عکاسی در ISO های بالا‏، دوربین فوجی کاملاً از دوربین سونی برتر است و البته عمده‌ی این برتری به سبب سنسور بسیار بزرگ‌تر این دوربین است. دوربین‌های سری X فوجی که از فیلتر رنگی X-Trans بجای فیلتر معمول Bayer استفاده می‌کنند به کیفیت عکس بسیار بالا و ثبت رنگ‌ها با طبیعی‌ترین حالت ممکن معروف هستند. این دوربین هم از این قاعده مستثنای نیست و عکس‌های باکیفیت و شارپنس فوق‌العاده خوبی تولید می‌کند.

FujiFilm X100T 3

‏دوربین فوجی X100T دارای منظره‌یاب اپتیکال و الکترونیک و همچنین یک حالت ترکیبی تصویر در تصویر است. البته منظره‌یاب اپتیکال از نوع TTL نیست و فوکوس را از طریق آن نمی‌توان چک کرد؛ اما اگر در حالت منظره‌یاب اپتیکال باشید می‌توانید با حرکت دادن اهرم کوچکی که کنار منظره‌یاب است به مد ترکیبی تصویر در تصویر بروید. در این حالت‏ در یک مستطیل کوچک سمت راست پایین فریم منظره‌یاب الکترونیکی ظاهر می‌شود که تصویر بزرگ‌شده‌ی زیر سطح نقطه‌ی فوکوس خودکار فعال را نمایش می‌دهد و می‌توانید فوکوس را از این طریق چک کنید. یکی دیگر از قابلیت‌های دیگر این دوربین که آن را برای عکاسان حرفه‌ای مناسب‌تر می‌سازد امکان شخصی‌سازی (تعویض عملکرد آن‌ها) ۷ دکمه‌ی روی دوربین به همراه کلید‌های چهار جهته است. هرچند که X100T برخلاف دوربین سونی دارای دکمه‌ها و پیچ‌های تنظیم کافی برای بسیاری از تنظیمات مهم دوربین است؛ بااین‌حال امکان شخصی‌سازی دکمه‌ها برای افراد حرفه‌ای به معنی کاربری راحت‌تر و سریع‌تر است و تجربه‌ی عکاسی بهتری را به همراه می‌آورد.

سرعت شاتر الکترونیکی هر دو دوربین یکسان است؛ اما دوربین فوجی تا دو برابر سرعت شاتر مکانیکی بالاتری دارد. البته برای رسیدن به‌سرعت 1/4000 ثانیه، دیافراگم لنز باید در عدد F پایین‌تر از F8.0 قرار داشته باشد. همچنین‏ فلاش سرخود این دوربین (که همانند دوربین سونی تنها در حالت استفاده از شاتر مکانیکی قابل‌استفاده است) می‌تواند با حداکثر سرعت شاتر مکانیکی (1/4000 ثانیه) سینک شود که سرعت بسیار بالایی است.

یک نکته‌ی دیگر در مورد دوربین فوجی این است که از طریق درگاه USB می‌توان باتری آن را شارژ کرد و این علاوه بر شارژر جداگانه‌ای است که به همراه این دوربین ارائه می‌شود. این امکان برای این دوربین (و بسیاری از دوربین‌های بدون آینه که شارژ باتری خیلی خوبی ندارند) بسیار مفید و کاربردی است و باعث می‌شود بتوانید درجایی که دسترسی به برق ندارید (کوه، جنگل،…)‏ باتری دوربینتان را با یک USB power Bank شارژ کنید.

RX100 IV 2

هر دو دوربین IV RX100 و X100T دارای wifi داخلی هستند که با استفاده از آن می‌توانید عکس‌ها را به تلفن هوشمندتان انتقال دهید یا با اپلیکیشن مخصوص سونی و فوجی از طریق تلفن همراهتان به عکاسی بپردازید. همچنین، در هر دو دوربین یک فیلتر ND داخلی باقابلیت ۳ استاپ کاهش نور قرار داده‌شده که باعث می‌شود بتوانید در صورت نیاز برای پایین آوردن سرعت شاتر در عکاسی و یا برای استفاده از دهانه‌ی دیافراگم باز در هنگام فیلم‌برداری در نور شدید خورشید از آن استفاده کنید.

 

کیفیت فیلم و امکانات فیلم‌برداری

دوربین سونی علاوه بر کیفیت عکس‌های بسیار خوبی که ارائه می‌دهد برای فیلم‌برداری هم دوربینی جدی است و امکانات بسیار زیادی را در اختیار علاقه‌مندان به فیلم‌برداری قرار می‌دهد. چند سالی است که سازندگان دوربین‌های دیجیتال امکان ضبط ویدئو‌ی 4K را در دوربین‌های ارزان‌قیمت‌تری که برای مشتریان غیرحرفه‌ای هم قابل‌دسترسی باشند عرضه می‌کنند و روند ارائه‌ی هرچه ارزان‌تر این امکان در دوربین‌های جدید همچنان ادامه دارد. دوربین RX100 IV هم اولین نسخه‌ی این سری است که امکان فیلم‌برداری 4K را فراهم کرده است. البته با این دوربین تنها می‌توانید تا ۵ دقیقه فیلم 4K ضبط کنید و بعدازآن باید کمی به دوربین استراحت دهید تا خنک شود. بااین‌حال، ۵ دقیقه هم‌زمان خیلی کمی نیست و برای دوربینی در این اندازه و قیمت مدت‌زمان قابل قبولی محسوب می‌شود. علاوه بر امکان ضبط ویدئوی 4K، به امکانات فیلم‌برداری این دوربین یک ویژگی هیجان‌انگیز دیگر هم اضافه‌شده و آن امکان ضبط فیلم با سرعت بسیار بالا است. برای دسترسی به این امکان باید پیچ تنظیم دوربین را بر حالت HFR که کوتاه شده­ی high frame rate است قرار دهید. در این مد بین سه سرعت ۲۴۰، ۴۸۰ و ۹۶۰ فریم در ثانیه قدرت انتخاب دارید. در هرکدام از این حالات دوربین با رزولوشنی متفاوت (کمتر از full HD) به ضبط فیلم می‌پردازد اما درنهایت برای نمایش، فیلم‌ها را به‌اندازه‌ی full HD بزرگ می‌کند. در جدول زیر می‌توانید سرعت‌های مختلف ضبط فیلم به همراه رزولوشن واقعی ضبط را ببینید.

HFR Sony RX100 IV

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، برای هر سرعت، بین دو حالت shoot time priority و quality priority می‌توانید انتخاب کنید. در حالت shoot time priority تا ۴ ثانیه امکان ضبط فیلم وجود دارد ولی همان‌طور که در ستون رزولوشن تصویر می‌بینید، در این حالت رزولوشن تصویر هم کاهش می‌یابد و این به معنی کاهش کیفیت فیلم است. شاید تصوّر کنید ۴ ثانیه مدت‌زمان بسیار کمی است؛ اما در نظر بگیرید که در این حالت، هر ثانیه شامل چند صد فریم است؛ بنابراین، در نمایش با سرعت معمولی (۲۵ یا ۳۰ فریم در ثانیه) هر ثانیه‌ی فیلم ضبط‌شده به چندین ثانیه در پخش تبدیل‌شده و درنتیجه طول فیلم چندین برابر می‌شود. همان‌طور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید، در مد HFR‏، فیلم‌های ضبط‌شده همگی در رزولوشن پایین‌تری از full HD هستند؛ اما با بزرگنمایی دیجیتال به سایز full HD تبدیل می‌شوند و در این پروسه همواره افت کیفیت وجود دارد. خوشبختانه، علاوه بر این سه سرعت ضبط فیلم در مد HFR، در حالت ضبط معمولی (در مد غیر HFR) امکان ضبط ویدئو باکیفیت واقعی full HD و با سرعت ۱۲۰ فریم در ثانیه هم وجود دارد که کیفیت تصاویر بهتری را ارائه می‌دهد و دیگر محدود به ۴ ثانیه زمان فیلم‌برداری هم نیست. البته در این حالت، فیلم ضبط‌شده با سرعت پایین‌تر در دوربین نمایش داده نمی‌شود و برای دیدن اثر slow motion با پخش فیلم در سرعت معمولی باید از نرم‌افزارهایی مانند adobe premier استفاده کنید.

RX100 IV 3

یک امکان بسیار کاربردی و خوب فیلم‌برداری با این دوربین در سرعت‌های معمولی (۳۰, ۲۵, ۲۴ فریم در ثانیه)، قابلیت تثبیت تصویر دیجیتالی است. درواقع، RX100 IV سه حالت تثبیت‌کننده تصویر (Image Stabilization) را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. در حالت standard، دوربین تنها از تثبیت‌کننده‌ی تصویر درون لنز استفاده می‌کند که عملکردی شبیه به بقیه دوربین‌ها در این حالت دارد؛ اما در حالت active و intelligent active‏، دوربین علاوه بر تثبیت تصویر از طریق optical IS درون لنز، به‌صورت دیجیتالی هم تصویر را تثبیت می‌کند. در این حالت، نتیجه‌ی کار بسیار عالی است و شبیه به این است که با یک steadycam فیلم‌برداری کرده باشید. تثبیت تصویر دیجیتالی به همان شیوه‌ای انجام می‌شود که در نرم‌افزارهای ویرایش فیلم نظیر adobe after effects صورت می‌گیرد. در اصل، با کراپ کردن فیلم از لبه‌ها عمل ثابت کردن قاب تصویر صورت می‌گیرد؛ بنابراین در حالت‌های active و intelligent active، فیلم‌برداری در کراپ کوچک‌تری از سنسور انجام می‌شود تا دوربین بتواند لبه‌ها را برای عمل تثبیت تصویر حذف کند. نتیجه‌ی این کار این است که لرزش‌های دست در هنگام فیلم‌برداری تا حد زیادی از بین می‌رود و تصویر بدون لرزش و بسیار مطلوب‌تری ثبت می‌شود. البته امکان استفاده از سیستم تثبیت تصویر در حالت active و intelligent active در مد HFR و در فیلم‌برداری 4K و full HD با سرعت ۱۲۰ فریم در ثانیه وجود ندارد.

از دیگر امکانات فیلم‌برداری این دوربین می‌توان به zebra stripes برای کمک به تنظیم نوردهی درست و focus peaking برای کمک به فوکوس کردن بر روی سوژه‌ها اشاره کرد. هردوی این امکانات در هنگام فیلم‌برداری بسیار مفید و کاربردی هستند. همچنین‏، پروفایل تصویر S-log 2 سونی هم در این دوربین قابل‌استفاده است که در هنگام فیلم‌برداری در زیر نور شدید خورشید می‌تواند دامنه‌ی دینامیک ثبت‌شده را افزایش دهد؛ هرچند که در مرحله‌ی بعد از فیلم‌برداری، فیلم‌های گرفته‌شده با این پروفایل تصویر باید تصحیح رنگ شوند و پیچیدگی‌های این کار آن را بیشتر مناسب افراد حرفه‌ای می‌کند.

Sony RX100 IV 4

ازلحاظ کیفیت فیلم‌، دوربین RX100 IV کیفیت فیلم‌های فوق‌العاده خوبی را ارائه می‌دهد. در رزولوشن full HD فیلم‌های گرفته‌شده بسیار شارپ هستند و در ISO های بالا هم این دوربین با توجه به سایز سنسور کوچکی که دارد عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان می‌دهد. هرچند که در این رزولوشن مشکل rolling shutter وجود دارد اما بسیار کنترل‌شده است و از دیگر دوربین‌های این سطح بهتر است. بااین‌حال، در رزولوشن 4K مشکل rolling shutter بسیار بارزتر می‌شود و بهتر است در این حالت دوربین روی سه‌پایه یا یک جای ثابت قرار گیرد تا تکان‌های دست باعث ایجاد اعوجاج (اثری که rolling shutter به وجود می‌آورد) نشود. مشکل moire هم که در هنگام فیلم‌برداری از اجسامی که دارای جزئیات بسیار بالا و بافت ریز (مانند طرح ریز لباس یا پرده) هستند به وجود می‌آید در این دوربین و مخصوصاً در کیفیت 4K بسیار کم و نا‌محسوس است.

هیچ‌کدام از دوربین‌های فوجی برای کیفیت و امکانات بسیار خوب فیلم‌برداری معروف نیستند! X100T هم مانند دیگر دوربین‌های فوجی کیفیت فیلم خیلی مطلوبی ندارد. هرچند که امکان ضبط ویدئو full HD با سرعت حداکثر ۶۰ فریم در ثانیه در این دوربین گنجانده‌شده است؛ اما کیفیت فیلم‌ها تعریفی ندارد و فیلم‌های گرفته‌شده با این دوربین به‌شدت از مشکل moire و aliasing رنج می‌برند. به‌هرحال، در‏‏ این دوربین امکان کنترل کامل بر روی تنظیمات نوردهی در حالت دستی وجود دارد و چند قابلیت فیلم‌برداری نظیر focus peaking‏‎، فیلتر ND و همچنین جک هدفون (که البته از نوع 2.5mm است) نیز در آن گنجانده‌شده است.

 

سیستم فوکوس خودکار

دوربین RX100 IV در سیستم فوکوس خودکار خود تنها از سنسورهای تشخیص کنتراست استفاده می‌کند؛ اما در این دوربین برخلاف دیگر دوربین‌ها، فوکوس خودکار از این طریق از سرعت بسیار بالایی برخوردار است و این تا حد زیادی به خاطر طراحی جدید سنسور این دوربین است که امکان خوانش بسیار سریع اطلاعات آن را فراهم کرده است. در هنگام عکاسی، ۴ حالت فوکوس خودکار (wide, center, flexible spot, expanded flexible spot) موجود است و برای هرکدام از آن‌ها هم یک حالت lock-on AF وجود دارد که درواقع همان فوکوس در حالت tracking است. علاوه بر این، در هرکدام از چهار حالت فوکوس از امکان تشخیص چهره و چشم هم می‌توان استفاده کرد. فوکوس از طریق تشخیص چشم قابلیت جدیدی است که در RX100 IV مورداستفاده قرارگرفته و هم در حالت single-shot و هم continuous قابل‌استفاده است. فوکوس از این طریق برای عکس‌های پرتره بسیار مناسب است و این دوربین در حالت فوکوس پیوسته هم بسیار سریع عمل کرده و بر روی نزدیک‌ترین چشم فوکوس را قفل می‌کند. تنها ضعف سیستم فوکوس خودکار RX100 IV در هنگام tracking (که سونی در این دوربین آن را lock-on AF می‌نامد) است. در این حالت، با فوکوس بر روی سوژه و نگه‌داشتن دکمه‌ی شاتر در نیمه می‌توان به دوربین این امکان را داد تا در صورت حرکت سوژه، به‌طور خودکار سوژه را در قاب پیداکرده و فوکوس را بر روی آن حفظ کند. عملکرد این دوربین در این حالت خیلی خوب نیست و در بسیاری از مواقع سوژه را گم می‌کند و سرعت کافی برای دنبال کردن سوژه‌های متحرک سریع را ندارد. البته این نکته را باید ذکر کنم که این نوع فوکوس خودکار هنوز در بسیاری از دوربین‌های این سطح وجود ندارد (در X100T وجود دارد) و امکان تقریباً جدیدی محسوب می‌شود.

در هنگام فیلم‌برداری، علاوه بر فوکوس دستی، امکان فوکوس خودکار از طریق تشخیص چهره (درحالی‌که تشخیص چشم در مد فیلم‌برداری اصلاً وجود ندارد!) به‌صورت پیوسته وجود دارد که سریع و دقیق عمل می‌کند و بسیار کم دچار مشکل focus hunting (از فوکوس خارج شدن و برگشتن به فوکوس پی‌در‌پی برای پیدا کردن سوژه) می‌شود. این فوکوس پیوسته­ی خوب برای سیستم فوکوسی که تنها از تشخیص کنتراست استفاده می­کند تحسین‌برانگیز است.

اگرچه دوربین فوجی در سیستم فوکوسش از علاوه بر تشخیص کنتراست از سنسورهای تشخیص فاز هم استفاده می‌کند اما سرعت و دقت این سیستم فوکوس خودکار از دیگر رقیبان پایین‌تر است. این دوربین هم امکان فوکوس از طریق تشخیص چهره را فراهم می‌کند؛ اما در مورد تشخیص چهره وقتی به سوژه نزدیک می‌شوید، سیستم فوکوس خودکار کمی دچار کندی و بعضاً خطا می‌شود. بااین‌حال، فوکوس خودکار X100T به‌اندازه‌ی کافی خوب است و از پس کاربری‌های معمولی به‌راحتی برمی‌آید.

 

لنز

ازآنجایی‌که هردوی این دوربین‌ها دارای لنز‌های غیرقابل تعویض هستند، بسیار مهم است که لنزهای آن‌ها ازلحاظ کیفیت و قدرت زوم کارایی لازم را داشته باشند. دوربین سونی RX100 IV دارای یک لنز زوم با محدوده‌ی فاصله‌ی کانونی 24-70mm معادل فول‌فریم است که آن را هم برای عکاسی منظره و هم پرتره مناسب می‌سازد. دهانه‌ی دیافراگم باز F1.8-2.8 این لنز باعث می‌شود بتوان در نور کم هم عکس‌هایی با ISO های پایین و درنتیجه با نویز کمتر گرفت. ازلحاظ شارپنس هم این لنز عملکرد تحسین‌برانگیزی دارد و در تمام فواصل کانونی و اعداد F دیافراگمش شارپنس بسیار خوبی دارد. این لنز همچنین امکان فوکوس بر سوژه‌هایی در فاصله‌ی ۵ سانتی‌متری دوربین را فراهم می‌کند که آن را برای عکاسی ماکرو هم بسیار مناسب می‌سازد.

اما لنز دوربین فوجی X100T از نوع پرایم است و قابلیت زوم ندارد. این لنز دارای فاصله‌ی کانونی 35mm معادل فول‌فریم و دیافراگم بسیار باز F2.0 است. محدود بودن به یک‌فاصله‌ی کانونی ثابت یک نقطه‌ی ضعف برای دوربین فوجی به‌حساب می‌آید و احتمالاً بسیاری از کاربران معمولی این دوربین را دلسرد خواهد کرد. بااین‌حال، فوجی ترجیح داده تا در این دوربین (درواقع در سری X100) از یک لنز پرایم باکیفیت بالا استفاده کند و قیمت دوربین راکمی پایین بیاورد تا اینکه با قرار دادن یک لنز زوم باکیفیت متوسط هم قیمت دوربین را بالا برد و هم کیفیت عکس‌های آن را کاهش دهد. این رویکرد فوجی قابل‌درک است و همچنین بسیاری از عکاسان حرفه‌ای از لنز پرایم این دوربین راضی هستند. این لنز دارای شارپنس فوق‌العاده خوبی است و با توجه به دهانه‌ی دیافراگم بسیار باز و فاصله‌ی کانونی نزدیک به نرمالی که دارد هم برای عکاسی پرتره و هم منظره مناسب است. همچنین قابلیت ماکروی این لنز شمارا قادر می‌سازد تا بر سوژه‌هایی تا فاصله‌ی ۱۰ سانتی‌متری دوربین فوکوس کنید.

 

نتیجه‌گیری

هرچند که این دو دوربین در یک محدوده‌ی قیمتی قرار‌ دارند؛ اما با توجه به آنچه در بالا آمد یکی از آن‌ها امکانات بیشتری را ارائه می‌دهد. دوربین سونی با توجه به سایز سنسور کوچک‌تر خود شاید نتواند در کیفیت عکس‌ها با دوربین فوجی رقابت کند اما بااین‌حال کیفیت عکس قابل قبولی را ارائه می‌دهد که برای کاربری‌های معمولی کاملاً کافی است. به‌جز کیفیت عکس،‏ دوربین سونی در دیگر زمینه‌ها از دوربین فوجی برتر است. کیفیت فیلم‌های بسیار بهتر‏ با امکان ضبط ویدئوی 4K‏و فیلم‌های full HD با سرعت بسیار بالا‏، لنز زوم با دهانه‌ی دیافراگم بسیار باز‏ و شاتر الکترونیکی anti-distortion که اعوجاج در عکس‌ها را به حداقل رسانده و هیچ نویز اضافی به عکس‌ها تحمیل نمی‌کند ازجمله برتری‌های دوربین سونی در مقابل X100T است؛ بنابراین اگر به دنبال یک دوربین برای کاربری‌های معمولی هستید که هم عکس‌های بسیار خوبی بگیرد و هم بتواند باکیفیت فیلم‌هایش شمارا هیجان‌زده کند و درعین‌حال آن‌قدر کوچک باشد که در جیبتان به‌راحتی جای گیرد‏، سونی RX100 IV یکی از معدود انتخاب‌های شما خواهد‌ بود.

اما دوربین فوجی X100T با توجه به رویکرد متفاوتی که در طراحی دارد (بدنه‌ی بزرگ‌تر با امکان قرارگیری دکمه‌ها و پیچ‌های تنظیم بیشتر) بیشتر باهدف جذب عکاسان حرفه‌ای ساخته‌شده است. خیلی از عکاسان حرفه‌ای که تابه‌حال برای رسیدن به کیفیت مطلوب در عکس‌هایشان خود را محدود به استفاده از DSLR های بزرگ با لنز‌های بزرگ و سنگین می‌دیدند، با ارائه‌ی دوربین‌هایی با سنسور بزرگ در بدنه‌ای کوچک و سبک که می‌توانند کیفیت عکس بسیار بالایی را ارائه دهند دیگر محدودیت‌های گذشته را ندارند و دستشان برای انتخاب بازتر است. هرچند که شاید این دوربین‌های کوچک جایگزین DSLR های حرفه‌ای و گران‌قیمت آن‌ها نشوند اما در مواردی که امکان استفاده از DSLR های بزرگ نیست یا استفاده از آن‌ها با سختی‌های فراوانی همراه است آن‌ها به‌راحتی می‌توانند به این دوربین‌های کوچک اعتماد کنند؛ بنابراین با توجه به کیفیت بسیار خوب عکس‌ها‏، لنز پرایم ۳۵ میلی‌متری معادل فول‌فریم فوق‌العاده شارپ و کیفیت نامطلوب فیلم‌ها‏، دوربین X100T بیشتر مناسب عکاسانی است که به دنبال حداکثر کیفیت عکس‌ها و امکانات عکاسی مناسب در بدنه‌ای کوچک هستند و امکانات فیلم‌برداری برایشان چندان اهمیتی ندارد.

 

1 نظر
  1. آرش می‌گوید

    ممنون. عالی بود.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.