سونی RX100 IV و RX10 II

2 1,480

سونی کاملا تبدیل به بازیگر اول دوربین‌های کامپکت رده بالا یا enthusiast compacts شده است. دوربین‌های این شرکت، یکی پس از دیگری، با ابداعات اختصاصی و نه تکمیل فناوری‌های دیگران، در حال تغییر ماهیت عکاسی غیر حرفه‌ای است.

sony-rx10-ii-sony-rx100-iv

دیروز این شرکت در کنفرانسی که در شهر نیویورک برگذار کرد، سه دوربین جدید را معرفی کرد. دوربین‌های RX10 II و RX100 IV هر دو از رده دوربین‌های کامپکت سطح بالا و دوربین α7R II از سری دوربین‌های با لنز قابل تعویض که هر سه آنها حداقل یک تکنولوژی جدید را همراه خود ارائه می‌کنند.

RX100 IV و  RX10 IIهر دو دارای یک حسگر 1 اینچی جدید هستند که از تکنولوژی اختصاصی سونی به نام Exmor RS CMOS استفاده می‌کنند. این حسگر‌های جدید، پیشتر برای استفاده در تلفن‌های هوشمند سونی در ابعاد بسیار کوچک‌تری ارائه شده بود و این نخستین بار است که در چنین حجم و اندازه‌ای پیاده‌سازی شده است. با استفاده از حسگرهای Exmor RS امکان عکس‌برداری بسیار باکیفیت‌تر در نور کم و همچنین امکان فیلمبرداری HDR با دامنه نوری بالاتر در دوربین فراهم می‌شود. از سوی دیگر به دلیل اتصال یک چیپ حافظه به نام DRAM به آن، سرعت خوانش اطلاعات در این حسگر فوق‌العاده بالاست و می‌توانند در هنگام فیلمبرداری، اسلوموشن‌هایی با سرعت 40 برابر کندتر را ضبط کند. سرعتی برابر با 960 فریم بر ثانیه که تا پیش از این تنها در دوربین‌های فیلمبرداری حرفه‌ای سطح بالا دیده می‌شد.

IMG_503619

البته این حسگر تنها سرعت فریم بر ثانیه بالا ندارد. بلکه رزولوشن ضبط ویدئو‌های آن نیز افزایش پیدا کرده و برای نخستین بار در دوربینی در این حد و اندازه، فیلمبرداری 4K (QFHD 3840 x 2160) در این دوربین فراهم شده است. فرمت اختصاصی XAVCS در RX100 IV می‌تواند در حالت 4K، اطلاعات را با سرعت 100MB بر ثانیه و در حالت Full HD با سرعت 50MB بر ثانیه منتقل کند. محدودیت زمانی فیلمبرداری 4K با RX10 II نیم ساعت و با RX100 IV ، پنج دقیقه است.

طراحی خاص این حسگر، به هر دو دوربین اجازه می‌دهد که با حداکثر سرعت شاتر 1/32000 ثانیه عکاسی کنند. بنابراین حتی در روشن‌ترین شرایط نوری هم می‌توانید با بازترین دهانه دیافراگم دوربین عکاسی کنید و مقدار پدیده رولینگ شاتر هم به حداقل اندازه خود می‌رسد. (رولینگ شاتر به پدیده کش آمدن تصویر در هنگام فیلمبرداری با حرکت در دوربین‌های DSLR گفته می‌شود).

IMG_503652

دوربین RX100 IV همان لنز Zeiss Vario-Sonnar T* f1.8-2.8 با فاصله کانونی متغیر 24-70mm را که در نسخه‌ قبلی این دوربین وجود داشت، همراه خود دارد. در دوربین RX10 II هم لنز Zeiss Vario-Sonnar T* 24-200mm دیده می‌شود که دارای دیافراگم ثابت f/2.8 است (حتی روی فاصله کانونی 200 میلی‌متر).

IMG_503659

هر دوی این دوربین ها از منظره‌یاب جدید XGA OLED سونی با رزولوشن 2.35 ملیون پیکسل استفاده می کنند که دارای کنتراست بسیار بالایی برای کار در نور زیاد است. این منظره‌یاب در دوربین RX10 II کاملا شبیه به دوربین‌های DSLR طراحی شده است، اما در RX100 IV مانند مدل‌ پیشین به صورت جمع شو در بدنه طراحی شده و در هنگام نیاز می‌توان آن را باز و بسته کرد.

همچنین در هر دو مدل، یک سیستم فوکوس کنتراست جدید طراحی شده که به گفته سونی می‌تواند در هر کجای از کادر به طور خودکار در کمتر از 0.09 ثانیه روی سوژه قفل کرده و فوکوس را همراه با آن سوژه دنبال کند.

Sony Cyber-shot RX100 IV و Sony Cyber-shot RX10 II از اوایل ماه آینده به ترتیب با قیمت 1000 و 1300 دلار عرضه می‌شوند.

2 نظرات
  1. نیما می‌گوید

    بسیاد عالی فقط افسوس و صد افسوس که مثل نسل قبلشون نزدیک ایران هم نمی‌شند

    1. امیر یاری می‌گوید

      مطمئنا پیکسل حداقل برای مشتری های خودش، این محصولات را عرضه خواهد کرد. فقط باید از کیفیت ساخت آنها اطمینان پیدا کنیم.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.