۷ توصیه برای افزایش طول عمر تجهیزات عکاسی (1)

0 1,361

حفاظت از تجهیزات به گونه‌ای که طول عمر مفید آن‌ها را افزایش دهد همواره یکی از مهم‌ترین مسئله‌هایی است که ذهن کاربران را درگیر می‌کند. برای مثال اغلب ما برای گوشی‌های موبایل خود از محافظ نمایشگر استفاده می‌کنیم و یا از کیس‌های محافظ برای مقاوم‌ ساختن آن‌ها در برابر ضربه و ایجاد خط و خش بهره می‌گیریم. از طرفی دیگر نحوه نگه‌داری و استفاده ما از دیوایس‌های مختلف تأثیر مستقیمی بر روی عمر مفید این دستگاه‌ها دارد. این مسئله برای عکاسان به مراتب از اهمیت بیشتری نیز برخوردار است. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

اگر بتوانیم به خوبی از دوربین و تجهیزات مرتبط آن مراقبت کنیم بدون شک در هزینه‌های خود صرف‌ جویی قابل توجهی خواهیم کرد. سوای از آن که عکاسی برای برخی یک شغل و حرفه بشمار می‌رود با این وجود درصد بالایی از مالکان دوربین‌های عکاسی را صرفاً علاقه‌مندانی تشکیل می‌دهند که برای تفریح عکاسی می‌کنند. از آنجایی که دوربین‌ها و تجهیزات عکاسی اغلب ارزش و قیمت بالایی دارند، بدون شک نگه‌داری اصولی از آن‌ها باعث می‌شود تا بتوانید بدون صرف هزینه‌های گزاف و اضافی برای طولانی‌مدت از این تفریح منحصربه‌فرد لذت ببرید.

در این مطلب سعی داریم به هفت راه‌کار اساسی برای افزایش طول عمر تجهیزات عکاسی اشاره کنیم که قطعاً می‌تواند برای بسیاری مفید واقع شود. پس با ما همراه باشید.

1438746687000_1163434

  • تجهیزات خود را اصولی حمل کنید.

صرف نظر از اینکه دوربین و تجهیزات خود را داخل شهر جابجا می‌کنید و یا برای عکاسی از یک چشم‌انداز فوق‌العاده قصد سفر به استانی دیگر را دارید، جای دادن تجهیزات در یک کیف امن و مقاوم و صد البته نحوه چینش تجهیزات داخل کیف از جمله مسائلی است که هرگز نباید از آن غافل شوید. فراموش نکنید احتمال بروز آسیب‌هایی که ممکن است حین حمل دوربین و تجهیزات به آن وارد آید به مراتب بیشتر از زمانی است که از آن‌ها استفاده می‌کنید. پس اول از همه به یک کیف حمل مطمئن برای این منظور نیاز دارید.

اما برخی نکات کوچک ولی در عین حال مهم نیز وجود دارد که رعایت آن‌ها هنگام چینش تجهیزات درون کیف باعث کاهش احتمال آسیب دیدن آن‌ها می‌شود.

تجهیزات محکم در جای خود قرار گیرند: اولین نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که اگر تجهیزات مورد نظر خود را به طور ایمن و دقیق در جای مخصوص آن قرار ندهید، هر بار که کیف را بلند می‌کنید ممکن است در جای خود جابجا شده و آسیب ببینند. در چنین مواقعی بد نیست اگر تجهیزات کاملاً محکم در جای خود قرار نمی‌گیرند، از لوازم کوچکی مانند پک باتری یا ریموت فلاش برای پر کردن این فضای خالی استفاده کنید. البته بهتر است بین آن‌ها از دستمال لنز یا پد‌ استفاده کنید تا مانع از افتادن خط و خش و ساییدگی شود. یکی از مزیت‌های کیف‌هایی با امکان جابجایی پد‌ یا دیواره‌های جداکننده دقیقاً همین است. در این کیف‌ها می‌توان پدها را جابجا کرده و فضای داخل کیف را به اندازه تجهیزات خود تقسیم‌بندی کرد. در این صورت هم مدیریت بهتری بر روی فضای کیف دارید و هم مطمئن هستید که تجهیزات توسط لایه‌ای نرم محافظت می‌شوند.

1438748185000_IMG_512416

تجهیزات ضروری را حمل کنید: کاملاً ساده و منطقی است که حمل تجهیزات غیرضروری به معنای پذیرش ریسک بیشتر است. معمولاً اغلب عکاسان ترجیح می‌دهند تا حد ممکن تمام تجهیزات را با خود حمل کنند ولی اگر واقع‌‌بین باشید می‌بینید که برخی از تجهیزات حمل شده فقط اضافه وزن و ریسک آسیب‌پذیری بیشتر را در پی دارد و ممکن است هیچ وقت هم به کارتان نیاید.

تجهیزات را در جای مناسب قرار دهید: قرار دادن تجهیزات در جای خود سبب می‌شود تا در صورت نیاز مستقیماً به سراغ آن‌ها رفته و بدون آنکه تمام محتویات کیف را جابجا کنید تجهیزات مورد نظر خود را بیابید. دست کردن در جیب کیف و هم زدن تجهیزاتی که داخل آن قرار گرفته قطعاً تماس بیشتر میان آن‌ها را به همراه دارد و بعید نیست که در این میان لوازم ظریف‌تر و حساس‌تر دچار آسیب‌دیدگی شوند. از طرفی دیگر این نامنظمی می‌تواند به از دست رفتن سوژه دلخواه منجر شود.

Green Clean Sensor Cleaning System

  • از نظافت تجهیزات غافل نشوید.

تجهیزات عکاسی مانند بسیاری از لوازم دیگر دارای درزهایی هستند که باعث ورود گردوغبار و ذرات ریز به داخل آن‌ها می‌شود. بدیهی است که پس از مدتی، این ذرات راه پیدا کرده به داخل تجهیزات باعث اختلال در عملکرد آن‌ها و در نتیجه کاهش عمر مفید این لوازم می‌شود. برخی لنزها یا دوربین‌ها از مقاومت بیشتری در برابر نفوذ گردوخاک برخوردار هستند ولی این بدان معنا نیست که نیازی به توجه و مراقبت ندارند. پس نباید هرگز از نظافت تجهیزات خود غافل شوید. البته حواستان باشد که از چاله به چاه نیافتید. چرا که نظافت تجهیزات حساس مانند حسگر دوربین و یا لنزها دقت به مراتب بیشتری می‌طلبد و اگر غیر اصولی رفتار کنید و یا از مواد تمیز‌کننده غیراستاندارد بهره بگیرید ممکن است آسیب‌هایی جبران‌ناپذیر به تجهیزات عکاسی شما وارد آید. برای این منظور توصیه می‌کنیم از مواد تنظیف Green Clean استفاده کنید که از تنوع کاملی برخوردار بوده و با بالاترین استانداردهای ممکن تولید گشته است. توصیه می‌شود پس از هر نوبت عکاسی، چند دقیقه برای نظافت تجهیزات خود زمان صرف کنید؛ به ویژه اگر در طبیعت به عکاسی پرداخته‌اید. شک نکنید که این کار تأثیر شگرفی بر روی طول عمر دوربین و تجهیزات شما خواهد داشت.

 

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.