راهنمای خرید لنز دوم؛ چه لنزی باید بخرید؟

1 2,764

به‌تازگی یک دوربین با لنز قابل تعویض خریده‌‌اید؟ بسیار عالی، هر دوربینی که خریده‌اید، به‌احتمال‌زیاد همراه خوبی برای ماجراجویی‌های شما خواهد بود. همچنین به‌احتمال‌زیاد دوربین شما همراه با یک لنز ارائه شده است که بد هم نیست. پس چرا باید یک لنز دیگر بخرید؟

در واقع لنزهای مختلف می‌توانند انواع عکس‌هایی را که می‌توانید بگیرید گسترش دهند. لنزهای مختلف برای عکاسی از سوژه‌های متفاوت و شرایط مختلف طراحی شده و مناسب هستند. مسئله این است که شما قصد دارید چه نوع عکسی بگیرید.

چه انتخاب‌هایی وجود دارند؟

در نگاه اول، تحقیق برای خرید یک لنز عکاسی جدید ممکن است ترسناک باشد، انتخاب‌های زیادی وجود دارند و هر کدام دارای نامی طولانی با اعداد مختلف هستند و البته با دقت بیشتر متوجه خواهید شد که تنها تغییراتی کوچک در این اعداد به میزان قابل‌توجهی قیمت را تغییر می‌دهند.

ولی به یاد داشته باشید که نیازی به یک پکیج کامل از لنزها نخواهید داشت و نگران تعداد زیاد لنزهایی که در سایت سازندگان یا در بروشورها دیده می‌شوند نباشید.

نیازی نیست چندین لنز را خریداری کنید. برای بیشتر افراد دو لنز کافیست. ولی باید هوشمندانه انتخاب کنید.

در واقع علایق شخصی شما و نوع عکاسی که انجام می‌دهید نوع لنز شما را تعیین خواهند کرد. البته بعضی‌اوقات هم نوع لنزی که دارید به عکاسی شما جهت می‌دهد.

فاصله ی کانونی و عمق میدان به اندازه‌ی سنسور دوربین نیز وابسته هستند. در این جدول می‌توانید تقسیم‌بندی لنزها برای سنسورهای مختلف را مشاهده کنید.

دو متغیر اصلی در مورد لنزها فاصله‌ی کانونی و حداکثر گشودگی دیافراگم هستند. فاصله‌ی کانونی گستره‌ی دید یا آنچه به‌اصطلاح زوم می‌نامیم را تعیین می‌کند و دیافراگم مقدار نوری که وارد لنز می‌شود را مشخص می‌نماید.

البته هر دو متغیر بر روی عمق میدان نیز تأثیرگذارند. در عکس زیر می‌توانید تأثیر فاصله کانونی‌های مختلف بر روی یک منظره و از یک جایگاه را مشاهده کنید:

لنزهای زوم و پرایم

بیشتر لنزها، از جمله لنزهای کیت که همراه دوربین ارائه می‌شوند از نوع زوم هستند. این لنزها دارای ساختار پیچیده‌ای هستند که باعث می‌شوند بتوانند فواصل کانونی مختلف را پوشش دهند. لنزهای زوم باکیفیت بالا و دیافراگم ثابت معمولاً قیمت‌های بالایی نیز دارند. دو مثال شناخته‌شده و پرکاربرد پا پوشش مناسب فواصل کانونی واید تا تله لنزهای Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM و Nikon AF-S NIKKOR 24-120mm F/4G ED VR هستند.

بر روی لنزهای زوم کمترین و بیشترین فاصله‌ی کانونی (مثال: 55-18) و حداکثر گشودگی در این فواصل کانونی حک شده است.

نوع دیگر لنزها که با نام پرایم شناخته می‌شوند تنها دارای یک فاصله‌ی کانونی هستند. بنابراین نمی‌توان فاصله‌ی کانونی آن‌ها را با زوم تغییر داد. ولی به دلیل ساختار ساده‌تر می‌توان آن‌ها را با دیافراگم‌های گشوده‌تر طراحی کرد و معمولاً عملکرد اپتیکال بهتری هم دارند. ازلحاظ خلاقیت نیز بسیاری از عکاسان این نوع لنزها را ترجیح می‌دهند، زیرا باعث می‌شود زمان بیشتری را صرف کادربندی و تغییر در زاویه‌ی دید کنند.

این نوع لنزها به دلیل ساختار ساده‌تر دارای قیمت ارزان‌تری هم هستند، از نمونه‌های بارز و پرکاربرد این نوع لنزها می‌توانCanon EF-S 24mm F/2.8 STM و Nikon AF-S DX NIKKOR 35mm F/1.8G را نام برد.

لنز تله‌فوتو چیست؟

کلمه‌ی تله‌فوتو برای لنزهایی با فاصله‌ی کانونی زیاد استفاده می‌شود، البته بیشتر افراد لنزهایی با فاصله‌ی کانونی بیش از 50 میلی‌متر را با این نام می‌شناسند.

استفاده از لنزهای تله موجب می‌شود سوژه نزدیک‌تر به‌نظر بیاید، به همین دلیل برای عکاسی از حیات وحش ایدئال هستند.

بیشتر سازندگان، همراه دوربین خود یک لنز تله نیز ارائه می‌کنند یا از لنزهایی با گستره‌ی واید تا تله مانند 135-18 استفاده می‌کنند. اکثر این‌گونه لنزها دارای حداکثر دیافراگم متغیر از F3.5 تا F5.6 هستند. این لنزها معمولاً عملکرد قابل قبولی دارند و تا زمانی که نور مناسبی داشته باشید عکس‌های خوبی را ثبت می‌کنند. البته لزوماً از لحاظ شارپنس و کنتراست بهترین نیستند، ولی قیمت مناسب باعث می‌شود جذابیت زیادی داشته باشند. لنزهای مانند Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM و Nikon AF-P DX Nikkor 70-300mm f/4.5-6.3G ED VR از این نوع هستند. لنزهای تله‌فوتو با دیافراگم ثابت که معمولاً توسط حرفه‌ای‌ها استفاده می‌شوند قیمت‌ به‌مراتب بیشتری دارند.

لنزهای تله‌ی کوتاه و متوسط برای عکاسی پرتره مناسب هستند.

لنزهای تله‌فوتو را برای سناریوهای مختلفی می‌توان مورد استفاده قرار داد: لنزهای کوتاه تا متوسط تله برای پرتره مناسب هستند و به شما اجازه می‌دهند از فاصله‌ی مناسبی نسبت به سوژه عکاسی کنید. لنزهایی با فاصله‌ی کانونی زیاد برای عکاسی ورزشی استفاده می‌شوند و لنزهای سوپرتله‌فوتو معمولاً برای عکاسی از حیات‌وحش و به‌خصوص پرندگان کاربرد دارند.

اگر بودجه ی کافی دارید بهتر است یک لنز تله با دیافراگم ثابت بخرید. این گونه لنزها در تمامی فواصل کانونی دارای حداکثر گشودگی دیافراگم ثابتی هستند.

اگر به نظرتان می‌رسد که لنز کیت شما در بیشترین زوم به‌اندازه‌ی کافی به سوژه نزدیک نمی‌شود به یک لنز تله نیاز دارید.

لنز واید چیست؟

لنزهای واید نقطه‌ی مقابل لنزهای تله هستند. این نوع لنزها فاصله‌ی کانونی کوتاهی دارند و گستره‌ی وسیع‌تری از مناظر را ثبت می‌کنند.

لنزهای واید زوایه‌ی دید گسترده‌ای را ایجاد می‌کنند که برای عکاسی از مناظر ایدئال است

این نوع لنزها برای انواع عکاسی مناظر و معماری و … استفاده می‌شوند و می‌توانند ظاهری دراماتیک به عکس‌ها ببخشند. اگر زیاد پیش می‌آید که لنز کیت خود را بر روی وایدترین حالت تنظیم می‌کنید و باز هم نمی‌توانید کل منظره یا سوژه‌ی موردنظر را در کادر جای دهید به یک لنز وایدتر نیاز خواهید داشت.

لنز ماکرو چیست؟

لنزهای ماکرو لنزهایی خاص هستند که برای فوکوس بر روی اجسام نزدیک و بزرگ‌نمایی زیاد طراحی شده‌اند. این نوع لنزها برای عکاسی از حشرات و گل‌ها و گیاهان از محبوبیت زیادی برخوردارند.

لنزهای ماکرو اجازه می‌دهند از فاصله‌ای نزدیک و با بزرگ‌نمایی زیاد عکاسی کنید.

لنزهای کیت نمی‌توانند از فاصله‌ی نزدیک فوکوس کنند و اگر به نظرتان سوژه بیش‌ازحد کوچک ثبت می‌شود به‌احتمال‌زیاد به یک لنز ماکرو نیاز دارید. البته می‌توانید از Reverse Ring نیز برای تبدیل لنزهای معمولی به ماکرو استفاده کنید. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در این خصوص می‌توانید این مطلب را مطالعه کنید.

چرا باید لنز کیت را عوض کنید؟

یک اشتباه رایج این است که فرض کنید چون لنز کیت شما فواصل کانونی از واید تا تله‌ی میانی را پوشش می‌دهد نیازی به خرید لنز دیگری در همین فواصل کانونی ندارید. ولی واقعیت چیز دیگری است.

لنزهای کیت به شما اجازه می‌دهند به‌محض خارج کردن دوربین از جعبه شروع به عکاسی کنید، ولی این نوع لنزها با موادی نه‌چندان مرغوب ساخته شده‌اند. این بدین معنی است که عملکرد اپتیکال چندان خوبی ندارند و حداکثر گشودگی دیافراگم آن‌ها نیز بسیار کم است. استفاده از این لنزها می‌تواند قابلیت‌های دوربین را در نور کم محدود کنند و موجب شود نتوانید عکس‌هایی با عمق میدان کم ثبت کنید.

در این عکس از لنز پرایم با دیافراگم باز استفاده شده است تا پس‌زمینه تار شود. لنزهای کیت نمی‌توانند به خوبی لنزهای پرایم پس‌زمینه را تار کنند.

برای بسیاری از افراد فواصل کانونی نرمال که توسط لنز کیت نیز پوشش داده می‌شوند بیشترین کاربرد را دارند، بنابراین خرید لنزهای پرایم با فاصله‌ی کانونی مشابه می‌تواند برای جایگزینی یا تکمیل لنز کیت بسیار مفید باشد. بیشتر کمپانی‌ها لنزهای پرایم ارزان‌قیمت با کیفیت خوب و دیافراگم باز تولید می‌کنند که می‌توان با خرید آن‌ها به‌خوبی عمق میدان محدود را تجربه کرد یا در نور کم به عکاسی پرداخت.

به‌طور مثال لنزهای 50 میلی‌متری پرایم مانند Canon EF 50mm F/1.8 STM و Nikon AF-S NIKKOR 50mm F/1.8G دارای ساختار بسیار ساده‌ای هستند. به همین دلیل با وجود قیمت ارزان کیفیت بسیار خوبی را ارائه می‌کنند.

لنزهای نرمال زاویه‌ی دیدی مشابه چشم انسان دارند. به همین دلیل برای عکاسی خیابانی و مستند مناسب هستند.

همچنین کمپانی‌هایی مانند Sigma ، Tamron ، Samyang و Tokina لنزهای زوم با دیافراگم ثابت 2.8 و بازتر را با قیمتی مناسب عرضه می‌کنند و اکثر آن‌ها نیز عملکرد اپتیکال به‌مراتب بهتری را نسبت به لنزهای کیت ارائه می‌کنند.

تجربه کسب کنید

با لنز کیت خود به‌اندازه‌ی کافی عکاسی کنید. محدودیت‌ها و نقاط قوت آن را بیابید و با سلیقه و گرایش‌های خودتان به‌خوبی آشنا شوید. پس از این‌که نیازهای خود را به‌خوبی درک کردید خواهید توانست به‌راحتی لنز مورد نظرتان را انتخاب کنید.

حتی اگر بعداً نیز سلیقه و گرایش شما تغییر کند هم خیلی مهم نیست، زیرا لنزها معمولاً قیمت دست‌دوم خود را به‌خوبی حفظ می‌کنند و می‌توانید به‌راحتی آن‌ها را بفروشید.

1 نظر
  1. الف.مجد می‌گوید

    سلام
    من تصمیم به خرید دوربین کانن70d دارم لنز همراهش 18-135 هستش
    برای عکاسی طبیعت و اماکن تاریخی البته نه بصورت حرفه ای چه لنزی پیشنهاد می کنید
    با بودجه ی کم البته!!
    قصد دارم در در ابتدای شروع کارم لنز مناسب و کارآمد استفاده کنم!
    واینکه اولین تجربه ی من هستش در استفاده از دوربین های حرفه ای
    ممنون میشم از دوستانی که آشنایی دارن به این مباحث راهنمایی م کنند.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.