در پردازش Rolling Shutter دقیقاً چه اتفاقی رخ میدهد؟

1 3,039

پش‌از این در مطلبی باعنوان “Gobal shutter یا Rolling shutter، مسئله این است!” در مورد تاثیر پردازش تصاویر به شیوه‌ی Rolling Shutter و ایجاد پدیده‌هایی با عنوان jello effect یا rolling effect در تصاویر ثبت شده نکاتی ذکر شد.

اما در شیوه Rolling Shutter که پردازش اطلاعات سنسور از یک ضلع به سمت ضلع مقابل است، چه اتفاقی می‌افتد که با چنین تصاویری مواجه می‌شویم؟

blades-1282772892

آنچه که در این نوع پردازش اتفاق می‌افتد بطور خلاصه در تصویر زیر نشان داده شده:

1

که درصورت افزایش سرعت سوژه چنین نتیجه‌ای درپی خواهد داشت:

2

اما برای درک دقیق تر آنچه که در این شیوه ی پردازش اتفاق می‌افتد و توضیح مساله بصورت کاملاً علمی و با محاسبات ریاضی، یک سایت اینترنتی به‌نام desmos.com یک شبیه ساز Rolling Shutter طراحی کرده که علاوه‌بر تشریح مساله، امکان تغییر متغییرهای این فرآیند، ازجمله سرعت حرکت سوژه و سرعت پردازش (شاتر) را به کاربر می‌دهد.
همانطور که در مطلب پیشین هم اشاره شد، هیچ یک از روشهای Gobal shutter و Rolling shutter برتری مطلق نسبت به دیگری ندارد، ضمن اینکه باید توجه داشت برخی از دوربینهای قدرتمند هم از این روش برای پردازش استفاده میکنند، با این تفاوت که سرعت و قدرت پردازش آنها بسیار بالاتر از مدلهای رایج است که منجر به کاهش عواقب Rolling shutter می‌شود.

در اینجا امکان ظهور این پدیده در برخی از دوربین‌های دارای فیلمبرداری با رزولونش بالا را مشاهده می‌کنید. هرچقدر این مقدار کمتر باشد، امکان مشاهده پدیده رولینگ شاتر هم کمتر خواهد شد.

Test-Scores_RS_ax100-640x425

1 نظر
  1. مجتبی می‌گوید

    سلام
    واقعا مطلب مفیدی بود خیلی لذت بوردم
    همیشه با خودم میگفتم که این رولینگ شاتر چی هست !!!!
    تشکر
    وموفق باشین

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.