با Reverse Ring وارد دنیای عکاسی ماکرو شوید

13 5,078

یکی از جذاب‌ترین شاخه‌های عکاسی، عکاسی ماکرو است. در این روش که برای عکاسی از اجسام کوچک یا ثبت دقیق جزئیات استفاده می‌شود، لنزهایی با بزرگ‌نمایی 1:1 مورد استفاده قرار می‌گیرند. به‌این‌ترتیب می‌توانید جزئیاتی فوق‌العاده را ثبت و مشاهده کنید. برای این‌که بتوانید با دوربین DSLR خود عکس‌های ماکرو ثبت کنید نیاز به لنزهای ماکرو خواهید داشت. مشکل این است که این‌گونه لنزها اغلب گران‌قیمت هستند و معمولاً وزن زیادی هم دارند. یک راه‌حل ارزان‌قیمت و ساده استفاده از Reverse Ring است.

Reverse Ring در یک سمت به پیچ فیلتر لنز و در سمت دیگر به مانت دوربین متصل می‌شود

Reverse Ring یا رینگ معکوس نوعی مبدل است که با استفاده از آن می‌توانید لنز خود را به‌صورت برعکس بر روی دوربین نصب کنید تا تبدیل به یک لنز ماکرو شود. این‌گونه مبدل‌ها قیمت بسیار کمی دارند و با استفاده از آن‌ها می‌توانید عکس‌های ماکرو با کیفیتی قابل‌توجه را ثبت نمایید. یک سمت مبدل به پیچ فیلتر لنز متصل شده و سمت دیگر به مانت دوربین وصل می‌شود تا بتوانید لنز را به‌صورت برعکس به دوربین متصل کنید.

چه نوع لنزی؟

Reverse Ring یا رینگ معکوس را تقریباً بر روی هر نوع لنزی می‌توانید استفاده کنید. ولی اکثر افراد ترجیح می‌دهند آن‌ها را بر روی لنزهای پرایم 50 میلی‌متری به کار بگیرند. زیرا این نوع لنزها ارزان هستند، معمولاً دیافراگم‌های سریعی دارند و وقتی آن‌ها را برعکس استفاده می‌کنید بزرگ‌نمایی تقریبی 1:1 را در اختیارتان می‌گذارند.

لنزهای 50 میلی‌متری پرایم از بهترین لنزها برای استفاده با Reverse Ring هستند.

توجه داشته باشید که هر چه لنز وایدتر باشد بزرگنمایی بیشتری را در اختیارتان می‌گذارد. بعلاوه وقتی لنز را به‌صورت برعکس به دوربین متصل می‌کنید قابلیت دریافت اطلاعات از دوربین را نخواهد داشت، بنابراین نمی‌توانید فوکوس و دیافراگم آن را تنظیم کنید. به همین دلیل بهتر است از لنزهای قدیمی استفاده کنید که دارای حلقه‌ی دستی برای تنظیم دیافراگم هستند.

هنگام استفاده از Reverse Ring نمی‌توانید تنظیمات لنز را با استفاده از دوربین تغییر دهید.

البته به دلیل قطع ارتباط لنز با دوربین، فوکوس خودکار نیز انجام‌پذیر نخواهد بود، به همین دلیل لنزهای زوم نیز می‌توانند مفید واقع شوند، زیرا می‌توان زوم آن‌ها را تا حدودی برای فوکوس مورداستفاده قرار داد.

چه تنظیماتی؟

همان‌طور که گفته شد وقتی لنز را با استفاده از Reverse Ring به‌صورت برعکس نصب می‌کنید، نمی‌توانید دیافراگم، فوکوس و … را با استفاده از دوربین تغییر دهید. اگر لنزی که استفاده می‌کنید دارای حلقه‌ی دیافراگم است، می‌توانید از آن برای تنظیم دیافراگم استفاده کنید. این مورد را بیشتر در لنزهای قدیمی خواهید یافت، ولی برخی از سازندگان مانند Samyang و نیکون همچنان لنزهایی با دیافراگم دستی تولید می‌کنند.

کمپانی‌هایی مانند Samyang و Nikon همچنان لنزهایی با دیافراگم دستی تولید می‌کنند

اگر لنز شما دارای تنظیم دستی برای دیافراگم نیست می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • اکثر لنزها در حالت پیش‌فرض بر روی بسته‌ترین دیافراگم قرار می‌گیرند. یعنی وقتی آن‌ها را از دوربین جدا می‌کنید دیافراگمشان بر روی حالت بسته قرار می‌گیرد و نور بسیار کمی را به درون لنز راه می‌دهد. در این مواقع لنزهای نیکون، سونی و پنتاکس دارای راه‌حلی هستند تا دیافراگم را بر روی بازترین حالت قرار دهید. بر روی مانت این نوع لنزها یک اهرم مثلثی کوچک وجود دارد که با فشردن آن، دیافراگم باز می‌شود. می‌توانید با چسبی آن را در حالت فشرده نگه دارید تا دیافراگم همیشه باز باشد.

  • لنزهای کانن فاقد چنین اهرمی هستند، ولی می‌توانید از روش دیگری برای تنظیم دیافراگم استفاده کنید. لنز را در جهت صحیح بر روی دوربین نصب کنید، دیافراگم موردنظر را تنظیم نمایید. سپس دکمه‌ی DoF preview را نگه دارید و هم‌زمان لنز را از دوربین جدا کنید. به‌این‌ترتیب لنز بر روی همان دیافراگمی که تنظیم کرده بودید باقی می‌ماند.

برای فوکوس نیز مجبور خواهید بود با جلو و عقب کردن خود دوربین به فوکوس مورد نظر برسید. فقط به این موضوع دقت کنید که در زمان استفاده از لنزهای ماکرو عمق میدان به‌شدت کم است. به همین دلیل بهتر است از یک تک‌پایه یا سه‌پایه کمک بگیرید. ممکن است ابتدا وقتی به داخل منظره‌یاب نگاه می‌کنید همه‌جا تار باشد، توجه داشته باشید که باید برای به دست آوردن فوکوس لنز را به میزان زیادی به سوژه نزدیک کنید. اکثر اوقات نیاز به فاصله‌ای کمتر از 5 سانتی‌متر خواهید داشت.

در زمان استفاده از Reverse Ring، دوربین را حتماً در حالت Manual قرار دهید.

توصیه‌ی دیگر این است که دوربین را در حالت Manual قرار دهید، زیرا دوربین لنز را تشخیص نمی‌دهد و طبیعتاً قادر به نورسنجی در سایر حالت‌ها نخواهد بود.

وقتی این تنظیمات را به‌درستی انجام دهید می‌توانید با یک لنز و یک مبدل ارزان‌قیمت عکس‌هایی همچون نمونه‌های زیر را ثبت کنید:

تمامی عکس‌های بالا با استفاده از Reverse Ring و بدون استفاده از لنز ماکرو گرفته شده‌اند.

 

چگونه Reverse Ring مناسب را انتخاب کنید؟

همانگونه که اشاره شد یک سمت Reverse Ring به پیچ فیلتر لنز و سمت دیگر آن به مانت دوربین متصل می‌شود. بنابراین این نوع مبدل‌ها باید با مانت دوربین و سایز فیلتر لنز هماهنگی داشته باشند. به‌طور مثال اگر از یک لنز Canon 28mm F/2.8 STM استفاده می‌کنید مانت Reverse Ring از نوع Canon EF و سایز فیلتر 52 میلی‌متر خواهد بود: 52mm Reverse Macro Lens Adapter Ring For Canon EF Lens

اکثر لنزهای جدید کانن از مانت‌های EF و EF-S استفاده می‌کنند که برای هر دو از Reverse Ring با مانت EF استفاده می‌شود. به همین ترتیب نیکون نیز از لنزهای با مانت F بهره می‌گیرد. برای به دست آوردن سایز پیچ فیلتر نیز کافی ست به روی لنز نگاه کنید و قطر پیچ فیلتر را خواهید یافت.

اگر شما هم با رینگ‌های معکوس عکس‌های ماکرو گرفته‌اید، تجربه‌های خود را با ما در میان بگذارید.

13 نظرات
  1. مهرداد ثابت می‌گوید

    مقاله کامل و جامعی بود از شما سپاسگذارم . من سالها قبل در زمینه عکاسی آتلیه و مراسم کار میکردم ولی اکنون بعلت شغلم که لابراتوار ساخت پروتز های دندانی است در زمینه عکاسی دنتال ماکرو فتوگرافی کار میکنم امیدوارم تجهیزات لازم بخصوص براکت فلاش ها نیز در پیکسل موجود شوند تا امکان خرید برای همکاران دندانپزشک نیز فراهم گردد

  2. Ar_T می‌گوید

    مطلب جالبی بود ممنون

  3. هومن می‌گوید

    ممنون عالی بود

  4. siavash می‌گوید

    سلام خسته نباشید .
    برای لنز 18 55 کنون از چه رینگ مخصوصی میتونم استفاده کنم ؟

    1. سجاد آینه‌چی می‌گوید

      سلام
      هر رینگی که قطرش با قطر فیلتر لنز برابر باشه!
      مثلاً اگر فیلتر 58 میلیمتری میخوره ، رینگ 58 میلیمتری باید بگیرید . . .

  5. رضا می‌گوید

    سلام
    ببخشید میشه با این تکنیک به صورت عادی هم عکس برداری کرد ؟
    مثلا اگه بزرگنمایی که بهمون میده 5 برابر باشه و ما بخوایم یه عکس 1:1 بگیریم یکم دورتر وایسیم ؟ یا حتما فقط باید با بزرگنمایی 5 برابر عکس بگیریم ؟
    و این که با استفاده از فوکوس دستی میشه فوکوس کرد ؟ چون توی متن گفتین باید به سوژه نزدیک بشین تا فوکوس رو پیدا کنین
    ممنون

    1. امیر حسینی می‌گوید

      سلام. بزرگنمایی در لنز‌های معمولی که برعکس به دوربین بسته شدند، بستگی به فاصله کانونی لنز داره. بهترین لنز برای این کار لنز‌های نرمال ۵۰ میلی‌متریه که با استفاده از ریورس‌رینگ، بزرگنمایی یک به یک میده. تو این تکنیک نمی‌شه با تغییر فاصله لنز به سوژه حداکثر بزرگنمایی رو تغییر داد. چون که لنز فقط در فاصله معینی نسبت به سوژه می‌تونه فوکوس کنه و در این فاصله بزرگنمایی همیشه عدد ثابتیه.

      1. رضا می‌گوید

        ممنون از جوابتون
        پس یعنی فوکوس همیشه ثابته و نمیشه با استفاده از حلقه فوکوس تغییرش داد، درسته ؟

        1. امیر حسینی می‌گوید

          نه البته که با تغییر فاصله لنز نسبت به سوژه بزرگنمایی تغییر می‌کنه. یعنی با دورکردن لنز نسبت به سوژه بزرگنمایی کمتر می‌شه و بیشترین بزرگنمایی زمانی‌ هست که سوژه در حداقل فاصله فوکوس باشه. منظور از حداقل فاصله فوکوس کمترین فاصله‌ای هست که لنز می‌تونه روی سوژه فوکوس کنه و این فاصله با توجه به مشخصات اپتیکی لنز همیشه عدد ثابتیه. بنابراین برای رسیدن به بیشترین بزگنمایی باید تا جایی که می‌شه فوکوس کرد(با استفاده از رینگ فوکوس)لنز رو به سوژه نزدیک کرد.

  6. اشکان می‌گوید

    ببخشید دوربین اگر در حالت دستی باشه کسانی که مبتدی هستند میتوانند کار کنند؟

  7. حیدری می‌گوید

    سلام روز خوش یک سوال فنی در مورد دوربین‌های میرور لس داشتم آیا با میرور لس ها هم مثل دی اس ال آر ها میشه ماکرو گرافی با روش لنز معکوس انجام داد اگه میشه وسیله ی خاصی لازمه چون من یک بار امتحان کردم ونشد عکاسی کرد

    1. رضا گلکار می‌گوید

      سلام، وقت شما هم بخیر
      بله امکانش هست. فقط حلقه معکوس ماکرو لازم دارید که با دهانه لنزتون سازگار باشه.
      تو این ویدیو می‌تونید ببینید که همراه با یه دوربین بدون آینه کانن سری EOS R همراه با این حلقه‌ها عکاسی ماکرو انجام می‌دن.
      https://www.youtube.com/watch?v=SdOTK3O-4xo

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.