نکاتی برای خرید لنز جدید (2)

1 1,235

در بخش اول این مطلب در مورد دو شاخه از لنزهای پرایم سریع و تله زوم صحبت کردیم و توضیح دادیم که این لنزها برای چه افرادی مناسب بوده و هنگام خریدشان بایستی به چه نکاتی دقت داشت. در بخش دوم این مطلب نیز قصد داریم در مورد لنزهای زوم واید و ماکرو سخن بگوییم. البته توصیه می‌کنیم مقدمه بخش اول را مطالعه فرمایید. چرا که نکات خوبی در آن مطلب بیان شده که ممکن است در کل برای انتخاب یک لنز مناسب به کارتان آید. با ما در بخش دوم راهنمای خرید لنز جدید همراه باشید.

Wide-angle_0

لنزهای زوم واید

اگر پاسخ شما به سؤالی که در ابتدای بخش اول مطرح شد این باشد که می‌خواهید افراد بیشتری را در کادر تصویر خود جای دهید و یا تمایل به ثبت عکس‌های Landscape وایدتری دارید آنگاه باید انتخاب‌های خود را به لنزهای زوم واید محدود کنید.

در بالا به طور مختصر در مورد لنزهایی با فاصله کانونی 28mm و 24mm صحبت کردیم ولی گاهی اوقات چیزهایی فراتر از این را از لنز دوم خود انتظار دارید؛ قابلیت‌هایی که باید آن‌ها را در لنزهای زوم واید جستجو کنید. لنزهای زوم با فاصله کانونی‌های متفاوت از برندهای مختلف وجود دارد که بنا بر سلیقه خود می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید. یکی از گله‌مندی‌هایی که اکثر عکاسان در مورد لنزهای زوم دارند، شارپنس پایین عکس‌ها چه در حالت واید و چه در حالت زوم است. با این وجود بسیاری از عکاسان و منابع معتبر لنز 16-11 میلی‌متر f/2.8 توکینا را یکی از شارپ‌ترین لنزهای سوپر واید می‌دانند. اگر فاصله کانونی این لنز برایتان کافی‌ست می‌توانید اطمینان داشته باشید که این لنز توکینا جزو بهترین‌ها در این شاخه است.

tokina_2

لنزهای ماکرو

قطعاً تاکنون برایتان پیش آمده که عکس‌های ماکروی بی‌نظیری از حشرات یا گل‌ها مشاهده کرده‌اید و سعی داشته‌اید تا با لنز کیت خود عکس‌های مشابهی را به ثبت برسانید. به احتمال زیاد در انجام چنین کاری ناموفق بوده‌اید چرا که آن عکس‌های فوق‌العاده‌ای که نظر شما را جلب کردند با لنزهایی مخصوص این کار گرفته شده‌اند. اصلی‌ترین مشکلی که هنگام تلاش برای ثبت عکس ماکرو با لنز کیت خود با آن می‌شوید مسئله فوکوس است. برای ثبت عکس‌های ماکرو نیاز به لنزی دارید که از حداقل فاصله فوکوس پایینی برخوردار باشد. به لنزهایی با این ویژگی لنزهای ماکرو می‌گویند. لنزهای ماکرو اغلب دارای حداقل فاصله فوکوس ۳۰ سانتی‌متر و کم‌تر و همچنین بیشینه فاصله فوکوس نامحدود هستند. به همین دلیل هم می‌توان از آن‌ها برای عکاسی ماکرو استفاده کرد و هم می‌توان عکاسی طبیعت کرد. البته باز هنگام خرید لنز ماکرو همان دو سؤال رایج مطرح می‌شود. اینکه به لنزی سریع نیاز دارید یا لنزی واید بیشتر به کارتان خواهد آمد.

nikon-105

نکات مهمی وجود دارد که هنگام خرید لنز ماکرو باید به آن توجه داشته باشید. اول نکته این است که هرچه لنز ماکرو وایدتر باشد، باید از فاصله‌ای نزدیک‌تر بر روی سوژه فوکوس کنید. برای مثال اگر قصد عکاسی ماکرو از یک گل را داشته باشید و بخواهید که سایر گل‌ها نیز به صورت محو در تصویر ثبت گردند آن‌گاه به یک لنز واید ۴۰ یا ۵۰ میلی‌متر نیاز دارید. از طرف دیگر اگر قصد عکاسی ماکرو از یک حشره در حال پرواز را داشته باشید آنگاه لنز ۴۰ یا ۵۰ میلی‌متر چندان به کارتان نخواهد آمد چون نمی‌توانید در آن شرایط خیلی به سوژه نزدیک شوید. پس باید به سراغ یک لنز ۸۵ میلی‌متر یا بیشتر بروید. نکته‌ دیگری که در این میان قابل تأمل می‌باشد این است که اگر برای عکاسی از سوژه خیلی به آن نزدیک شوید تا حد زیادی میزان نور کم شده و سایه ایجاد می‌شود. به این ترتیب به لنزی سریع‌تر با بازشدگی دیافراگم بیشتر نیازمند خواهید بود. در حالت کلی اگر نگران تشکیل شدن سایه هستید بهتر است لنزی با فاصله کانونی بیشتر تهیه کنید تا مجبور نشوید خیلی به سوژه نزدیک شوید.

 

در این مطلب چند شاخه از لنزها را به طور مختصر و مفید بررسی کردیم. بسیار بهتر است که قبل از خرید لنز جدید خود نگاهی به این مطلب بیاندازید تا با آگاهی بیشتر نسبت به خرید لنز جدید اقدام کنید.

1 نظر
  1. وحید می‌گوید

    سلام. بنده دندانپزشک هستم. برای عکاسی از دندانها چه لنز ماکرویی خوبه؟ استفاده از رینگ فلاش چقدر تاثیر داره؟ دوربینم کانن 70D هست. اگر نکته ای در مورد عکاسی از دندان ها میدونید خوشحال میشم بگید. لنز ماکرو 100 کانن دو نوع موجوده. کدومش برای کار من مفیدتره؟

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.