نکاتی برای خرید لنز جدید (1)

1 1,551

این طبیعت عکاسان است که فارغ از تعداد لنزهای فعلی‌‌شان همیشه نیم‌نگاهی به خرید یک لنز جدید داشته باشند. البته گزینه‌های متعددی هنگام خرید لنز پیش روی این افراد قرار دارد که هر کدام به نوبه‌ی خود وسوسه کننده نیز به نظر می‌رسند. در این مطلب قصد داریم برای این تصمیم‌گیری کمکی هرچند کوچک به این افراد علاقه‌مند کرده باشیم.

اولین و کلیدی‌ترین سؤالی که پیش از خرید یک لنز جدید باید از خود بپرسید این است که چه قابلیتی مورد نیاز شماست که لنز فعلی‌تان فاقد آن است؟ اغلب پاسخ‌هایی که از جانب افراد به این سوال داده می‌شود در دو دسته جای می‌گیرد؛ اولی زوم و دومی سرعت. اجازه دهید ابتدا لنزهایی را معرفی کنیم که می‌توانند گزینه‌های خوبی به عنوان یک لنز سریع باشند.

50mm-1.8

لنز‌های پرایم یا فیکس سریع

اغلب لنزها دارای حداکثر بازشدگی دیافراگم متفاوتی هستند که معمولاً بین f/3.5 تا f/5.6 قرار دارد. این بازشدگی دیافراگم برای عکاسی در یک روز آفتابی و در فضای باز مناسب به نظر می‌رسد. حتی در مکان‌های سرپوشیده هم می‌توان با کمک فلاش یا منبع نورهای دیگر عکس‌های خوبی را با این دیافراگم به ثبت رساند؛ اما مشکل اصلی لنزهایی با این میزان بازشدگی دیافراگم هنگام عکاسی در محیط‌های کم‌نور نمود پیدا می‌کند. درست همین‌جاست که بسیاری از عکاسان به فکر خرید یک لنز سریع می‌افتند.

اما لنز سریع چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ لنزهای سریع به لنزهایی گفته می‌شود که دارای بازشدگی دیافراگم f/2.8 یا بیشتر هستند. دیافراگم بازتر به معنای رسیدن نور بیشتر به سطح حسگر است و این مسئله می‌تواند راهگشای عکاسی ایده آل در محیط‌های کم‌نور باشد.

از طرفی لنزهای فیکس یا پرایم به لنزهایی اطلاق می‌شود که دارای فاصله کانونی ثابتی هستند. به همین دلیل این لنزها فاقد قابلیت بزرگنمایی می‌باشند. لنزهای پرایم غالباً دیافراگم بازتری نسبت به لنزهای زوم دارند و از همین رو برای فیلم‌برداری با دوربین‌های DSLR انتخاب ایده آلی بشمار می‌روند.

معمولاً محبوب‌ترین لنزی که عکاسان به عنوان لنز دوم آن را انتخاب می‌کنند لنز 50mm f/1.8 است. این لنزها اغلب چندان گران‌قیمت نبوده و به اندازه‌ای واید هستند که بتوان یک عکس دسته جمعی با آن گرفت. از طرفی بازتر بودن دیافراگم باعث می‌شود عکس‌هایی با پس‌زمینه محو و بوکه زیبا را خلق کنید. البته باید به این نکته توجه داشت که اگر لنز 50mm خود را روی دوربینی با حسگر APS-C ببندید فاصله کانونی معادل آن بر روی حسگر فول‌فریم برابر با 75mm خواهد بود؛ بنابراین اگر احساس می‌کنید به لنزی واید‌تر نیاز دارید شاید خرید یک لنز 35mm انتخاب بهتری برای شما باشد. این لنز نسبت به 50mm کمی وایدتر است و برای عکاسی پرتره در فضاهای کوچک نیز مناسب‌تر خواهد بود. البته اگر باز هم لنز سریع واید‌تر از این می‌خواهید آنگاه بهتر است به سراغ لنزهای 28mm یا 24mm f/1.8 بروید.

از طرف دیگر اگر لنزی سریع می‌خواهید که برای عکاسی پرتره از فاصله‌ای دورتر ایده آل باشد آنگاه یکی از بهترین گزینه‌های پیش رو لنز‌ 85mm f/1.8 است. این لنزها به دلیل فاصله کانونی بیشتر از اعوجاج کم‌تری برخوردار هستند و به همین دلیل برای عکاسی پرتره انتخابی عالی بشمار می‌روند.

70-200-mm

لنزهای تله زوم

لنزهای تله‌ زوم برای عکاسی ورزشی، عکاسی حیات وحش و یا عکاسی از هر سوژه‌ای که در فاصله‌ای دور از شما قرار دارد مناسب است. اگر تاکنون عکاسی از برخی سوژه‌ها را صرفاً به دلیل کافی نبودن بزرگنمایی لنز خود از دست داده‌اید با خرید یک لنز تله زوم دیگر در آینده چنین حسرتی را نخواهید خورد. شاید در حال حاضر از یک لنز کیت 200mm نیز استفاده می‌کنید، ولی در دیافراگم f/5.6 سرعت شاتر به اندازه‌ای بالا نیست که بتوان حرکت سوژه را فریز کرد.

70-200mm f/2.8 رایج‌ترین لنز تله زوم محسوب می‌شود. این لنز‌ها به اندازه کافی سریع هستند تا بتوان عکس‌هایی از سوژه‌های در حال حرکت به ثبت رساند و بوکه‌های زیبایی را در عین شارپ بودن سوژه با آن خلق نمود. اگر از دوربین قطع DX یا APS-C بهره می‌گیرید به این نکته توجه داشته باشید که با بستن این لنز بر روی دوربین خود، فاصله کانونی معادلی در حدود 300-105 میلی‌متر خواهید داشت. اگر سرعت بالایی که لنزهای f/2.8 فراهم می‌آورند چندان به کارتان نمی‌آید می‌توانید به سراغ لنزهای 200-70 میلی‌متر با f/4.0 بروید. همچنین اگر داشتن قابلیت بزرگنمایی بالا اولویت اصلی شما برای خرید لنز جدید است می‌توانید نیم‌نگاهی هم به لنزهای 300-18 یا 300-70 میلی‌متر بیاندازید.

مسئله دیگری هنگام خرید لنزهای تله زوم وجود دارد که بسیار حائز اهمیت می‌باشد و آن این است که آیا به سیستم لرزشگیر داخلی نیاز دارید یا خیر. معمولاً شرکت‌های سازنده لنز از نام‌های مخفف و انحصاری برای سیستم لرزشگیر بکار رفته در لنزهای خود استفاده می‌کنند. نیکون سیستم لرزشگیر خود را VR، کانن IS، تامرون VC و یا سیگما OS می‌نامد. لرزشگیر لنز تا حد زیادی لرزش و تکان‌های ناشی از دست و دوربین را کنترل کرده و به ثبت تصاویری باکیفیت و شارپ کمک شایانی خواهد کرد. از دیگر مزایای اصلی بهره‌مندی از سیستم لرزشگیر این است که می‌توان در نبود سه‌پایه نیز از سرعت شاتر بالا و طولانی استفاده کرد و عکس‌های مطلوبی با نویز پایین را در شرایط نوری ضعیف به ثبت رساند.

در بخش دوم این مطلب به بررسی لنزهای زوم واید و ماکرو خواهیم پرداخت.

 

1 نظر
  1. فاطمه می‌گوید

    سلام وقتتون بخیر من خیلی به کارایی و کلا لنز ٧٠_٢٠٠ علاقه دارم ولی بیشتر کارم با عکاسیه پرتره هست و همه بهم پیشنهاد کردن که ٢۴_١٢۵ و بگیرم به نظر شما اگه امسال هفتاد دویستی که خودم دوسش دارمو بخرم و سال دیگه اون یکیو ضرر میکنم،؟؟؟ یعنی کدوم اول مقدمن برای خرید

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.