شکل‌دهنده‌های نور پروفوتو OCF (قسمت اول)

0 1,566

در ادامه‌ی نام شرکت پروفوتو، عبارت ”تولید‌کننده‌ی شکل‌دهنده‌ی نور” آمده است. بدین‌ترتیب انتظار می‌رود، پروفوتو شکل‌دهنده‌های نور متنوع و کارآمدی در اختیارمان قرار دهد که وجه مشخصه‌ی این شرکت باشد. پروفوتو، تا به امروز در مجموع بیش از 150 شکل‌دهنده به بازار عرضه کرده است که برخی از آن‌ها با نام تجاری OCF معرفی شده‌اند. این شکل‌دهنده‌ها از این رو از دیگر محصولات متمایز شده‌اند که تنها با فلاش‌های سری OCF مانند بی1ایکس و بی2 سازگارند؛ چرا که این فلاش‌ها از لامپ ال‌ای‌دی به عنوان نور مدلینگ بهره می‌برند که بدون تولید گرمای زیاد، می‌تواند در مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار گیرند.

شکل‌دهنده‌های OCF شامل بارن‌دور، کیت گرید، اسنوت، بیوتی‌دیش (سفید و نقره‌ای)، انواع سافت‌باکس و البته کیت‌های مختلف ژل‌های رنگی است که البته دو رفلکتور سخت استاندارد زوم  و منگنوم رفلکتور  نیز به آن‌ها اضافه شده است.
شکل‌دهنده‌های پروفوتو OCF
تعدادی از شکل‌دهنده‌های پروفوتو OCF به همراه فلاش‌های بی1 و بی2

بارن‌دور؛ کنترل و شکل‌دهی نور

بارن‌دور OCF شکل‌دهنده‌ای سبک و قاب حمل است که کنترل دقیق گستره‌ی نوری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. تیغه‌های چهارگانه‌ی‌ آن می‌توانند به صورت مجزا تنظیم شوند و هم‌چنین کل شکل‌دهنده می‌تواند بر روی هد فلاش 360 درجه بچرخد. این تمهید به کاربر اجازه می‌دهد تا در عمل بی‌نهایت روش مختلف برای شکل‌دهی نور در اختیار داشته باشد.

بارن‌دور OCF از فایبرگلاس مستحکمی ساخته شده است که آن را به شکل‌دهنده‌ای سبک و بسیار بادوام تبدیل کرده است. این شکل‌دهنده به راحتی بر روی فلاش‌های OCF نصب شده و راه‌اندازی آن تنها به چند ثانیه زمان نیاز دارد. هم‌چنین، این شکل‌دهنده به همراه یک کیف عرضه می‌شود و می‌تواند به صورت هم‌زمان با کیت گرید و کیت ژل رنگی مورد استفاد قرار گیرد.

کاربرد‌های پرطرفدار:
– کنترل پرتوهای نور برای مصارف عمومی
– تولید جلوه‌های نوری برای پس‌زمینه
– عکاسی در خارج از استودیو

بارن‌دور
شکل‌دهی نور پس‌زمینه با استفاده از بارن‌دور

 

کیت گرید‌؛ زاویه‌ی پرتوهای نور را کنترل کنید

کیت گرید OCF، مجموعه‌ای کوچک و بسیار قابل حمل است که از یک نگه‌دارنده و سه زنبوری تشکیل شده است. کاربر می‌تواند با قرار دادن هر یک از این گرید‌ها به زاویه‌‌ی دلخواه 10، 20 و 30 درجه دست یابد.

این شکل‌دهنده، نوری مستقیم و دایره‌ای در اختیارتان قرار می‌دهد که می‌تواند برای کاربرهای متنوعی از قبیل نوردهی به مو، ایجاد جلوه‌های نوری دراماتیک، جلوه‌های نوری پس‌زمینه و یا هرگونه کنترل زاویه‌ی نور مورد استفاده قرار گیرد. این شکل‌دهنده به راحتی و در مدت زمان چند ثانیه بر روی فلاش‌های OCF نصب می‌شوند. هم‌چنین هریک از گرید‌ها می‌توانند به همراه ژل‌های رنگی، اسنوت و بارن‌دور مورد استفاده قرار گیرند.

کاربرد‌های پرطرفدار:
– تمرکز نور
– جلوه‌های نوری پس‌زمینه
– پرتره
– عکاسی خارج از استودیو

گرید پروفوتو
نورپردازی دراماتیک با استفاده از گرید

 

اسنوت؛ نوری مستقیم و پرکنتراست

اسنوت OCF شکل‌دهنده‌ای کوچک و قابل‌حمل است که نور زاویه‌ی فلاش را به‌شدت کاهش می‌دهد. این شکل‌دهنده، نوری مستقیم و پرکنتراست در اختیار کاربر قرار دهد که اگر در فاصله‌ی نزدیک به کار برده شود، تقریبا نیم‌سایه ندارد. نور به وجود آمده، شکلی دایره‌ای و زیبا دارد که می‌تواند برای نوردهی به مو یا هرکارکرد مشابه دیگری که به نوری کوچک و متمرکز نیاز دارد، مورد استفاده قرار گیرد.

کار با اسنوت OCF بسیار آسان است. کافی‌ است، آن را بر روی قسمت جلویی فلاش یا نگه‌دارنده‌ی گرید/ژل نصب کرده و بلافاصله از آن استفاده کنید. اسنوت OCF از فایبرگلاس ساخته شده که هم‌زمان بسیار سبک و در عین حال بسیار بادوام است.

کاربرد‌های پرطرفدار:
– تمرکز نور
– جلوه‌های نوری پس‌زمینه
– پرتره
– عکاسی خارج از استودیو

اسنوت پروفوتو
نورپردازی پرتره با استفاده از اسنوت

 

رفلکتور استاندارد زوم OCF؛ لذت تغییر شکل نور با یک شکل‌دهنده

اگر با رفلکتور‌های سخت پروفوتو آشنا باشید، حتما می‌دانید که کارآمدترین آن‌ها رفکلتور استاندارد زوم است. عکاسان می‌توانند با استفاده از قابلیت زوم انحصاری از این شکل‌دهنده، به اشکال مختلف نوری دست‌یابند. برای مثال می‌توانند میزان مرکزیت نوری (هات اسپات) نور را کنترل نمایند. به همین‌دلیل، پروفوتو نمونه‌ی کوچک‌تر و سبک‌تر این شکل‌دهنده را با نام استاندارد زوم OCF عرضه کرده است.

پروفوتو زوم رفلکتور
رفلکتور استاندارد زوم، علاوه بر شکل‌دهی نور، باعث افزایش خروجی نور می‌شود.

 

رفلکتور مگنوم OCF؛ تمرکز، تمرکز و تمرکز

رفلکتور مگنوم OCF، همانند نمونه‌ بزرگ‌تر خود، رفلکتور مگنوم، به میزان چشم‌گیری باعث افزایش میزان نور خورجی می‌شود. این شکل‌دهنده که با ایجاد مرکزیتی نورانی قدرت فلاش را تا هشت برابر افزایش می‌دهد، به کاربر اجازه می‌دهد تا از فاصله‌ی دور، موضوع خود را نورژردازی کند. این شکل‌دهنده، گزینه‌ای ایده‌آل برای عکاسی در خارج از استودیو است که نوری شبیه به نور خورشید به دست می‌دهد. مگنوم، یکی از شکل‌دهنده‌های شاخص پروفوتو است که به خوبی شعار پروفوتو یعنی همان ”تولید‌کننده‌ی شکل‌دهنده‌ی نور” را تحقق بخشیده است.

پروفوتو مگنوم
رفلکتور مگنوم، به کاربر اجازه می‌دهد تا از فاصله‌ی دور، موضوع خود را نورپردازی نماید.
نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.