مقدمات عکاسی: ترکیب‌بندی در عکاسی پرتره

2 3,272

در این مطلب کوتاه نکاتی را پیرامون ترکیب‌بندی در عکاسی پرتره (در استودیو و در فضای باز) مطرح خواهیم کرد. برخی از مواردی که در ترکیب‌بندی در مورد عکاسی منظره مطرح شد در اینجا هم مصداق دارد و به منظور یادآوری باز هم به آنها اشاره خواهیم‌ کرد.

همانطور که می‌دانید عکاسی پرتره ممکن است در محیط استودیو و با پشت‌زمینه‌های سیاه و سفید (یا رنگی) و یا در محیط باز (شهری و طبیعت) صورت‌ گیرد. در هر دو حالت، قاب‌بندی و برش‌ها‌ی (cropping) مناسب یکی از مهارت‌های اولیه‌ای است که باید آنها را فرا بگیرید. یکی از برش‌های معروف در عکاسی پرتره، برش از سینه به بالا است. در این برش (عکس زیر) معمولاً دست‌ها افتاده و راست هستند.

50mm lens, camera angle below eye level
50mm lens, camera angle below eye level

اگر کمی بخواهید تأکید بیشتری بر اجزا و حالت صورت داشته‌ باشید، می‌توانید این برش را بیشتر به سمت صورت پیش‌ ببرید و تقریباً شانه‌ها را از دو طرف عکس حذف‌ کنید. نکته‌ی مهم در اینجا این است که همیشه کمی فضای خالی بالای سر سوژه قراردهید و دقیقاً از روی موها برش ندهید.

Close-up 2

ممکن است حتی از این هم فراتر بروید و تنها قسمتی از صورت را در کادر قراردهید. در این حالت می توانید تا بخشی از پیشانی و چانه را هم از کادر خارج کنید. این نوع قاب‌بندی هر چند خیلی مرسوم نیست اما بیشترین تأکید را بر روی چشم‌ها خواهد داشت و اگر سوژه شما چشم‌های زیبایی داشته‌ باشد، با این قاب‌بندی می‌توانید این نقطه‌ی قوّت او را بهتر نمایان کنید.

Tight Close-up

اما اگر کادر بازتری مدنظرتان باشد، می‌توانید تمام بدن سوژه یا قسمتی از پایین‌تنه را در کادر قراردهید. نکته‌ی مهم در اینجا این است که سعی کنید کادرتان اعضای بدن (دست‌ها و پاها) را در میانه قطع نکند. بهترین نوع برش، برش از کمی بالا‌تر از زانو است. برش‌های پایین‌تر (از ساق پا) حس خیلی خوبی به بیننده‌ی عکس منتقل نمی‌کند. بنابراین، سعی کنید یا از زانو برش دهید و یا کل بدن را در کادر حفظ کنید. به همین منوال برش از کمی بالا‌تر از آرنج دست بسیار بهتر از برش‌ از ساق دست است. در تصویر زیر، خطوط سبز مکان‌ برش‌های مجاز و خطوط قرمز مکان‌هایی که نباید از آنها برش داده‌ شود را نمایش می‌دهد.

Cropping

نکته‌ی دیگری که در کادربندی باید مد نظر قرار‌دهید فضاهای خالی دو طرف سوژه است. معمولاً توصیه می‌شود که اگر سوژه‌ی شما به یک سمت کمی نیم‌رخ است (و شاید به همان سمت نگاه می‌کند)، بهتر است در آن سمت فضای خالی بیشتری قرار‌ دهید.

Side Space

قانون یک‌ سوم‌ها در عکاسی پرتره هم مطرح است. مخصوصاً در عکاسی پرتره در محیط باز و زمانی که کادرتان را به شکل تمام قد یا از میان‌ تنه می‌بندید، رعایت قانون یک‌سوم‌ها به ایجاد توازن در عکس کمک شایانی‌ می‌کند. بعضی از دوربین‌های عکاسی (بیشتر کامپکت‌ها و بدون‌آینه‌ها) امکان نمایش خطوط راهنمای قانون یک‌سوم‌ها را در نمایشگر دوربین دارند که می‌تواند به شما در کادربندی‌تان کمک کند. اما برای کادربندی دقیق‌تر همیشه امکان کراپ‌کردن در فوتوشاپ وجود دارد.

Rule of Thirds

با رعایت همین چند نکته‌ی ساده می‌توانید کیفیت ترکیب‌بندی عکس‌های پرتره‌ی خود را بهبود بخشید. اما همانطور که در خصوص ترکیب‌بندی در عکاسی منظره هم اشاره‌ کردم، این نکات را نباید قوانین تخلّف‌ناپذیر تلقّی کنید. اتفاقاً در عکاسی پرتره عدم رعایت این توصیه‌های کادربندی بسیار معمول‌تر از عکاسی منظره است و زمانی که آگاهانه و با درنظر گرفتن معیار‌های زیبایی‌شناسی باشد می‌تواند به خلق عکس‌هایی جذّاب منجر شود. برای مثال، عکس‌ زیر را در نظر بگیرید. در این عکس برخی از نکات مطرح شده در بالا رعایت نشده‌ است؛ اما با این حال، حاصل کار زیبا و چشم‌نواز است.

2

بنابراین، ضمن یادگیری این قوانین و توصیه‌ها، هرگاه شرایط ایجاب می‌کرد، برای ثبت عکس‌هایی خلّاقانه و جذّاب از کنار‌ گذاشتن این توصیه‌ها اِبایی نداشته‌ باشید!

2 نظرات
  1. Drake می‌گوید

    سلام خسته نباشید
    نیاز ب کمی مشاوره درزمینه دوربین دارم
    میخوام برای اولین بار دوربین dslr بگیرم انتخابم nikonD5500 ولی خب یه سری نقص ها هم داره مثل ناکارآمد بودن فوکوس خودکار ایا واقعا فوکوس خودکار مهمه؟. این دوربین نسبت به هم رده ی خودش در کنون (۷۶۰D) بهتره در کیفیت تصویر داینامیک رنج عمر باتری و بزرگتربودن سنسور تنها نقطه ضعفش همین فوکوس نه چندان دقیق خودکاره
    من بین انتخاب لنز موندم که ایا ۱۸-۵۵ afp vr رو بگیرم یا ۱۴۰-۱۸ afs در مورد این دو کیت لنز تو سایت های مختلف تحقیق کردم اما جواب سوالم رو نگرفتم لنزی رو میخوام که شارپتر و از لحاظ اپتیکی بهتر باشه هرچند هر دو کیت هستند
    خوبی لنز ۵۵-۱۸ اینه که از موتور stepping بهره میبره که صدای فوکوس رو هنگام فیلمبرداری محو میکنه از طرفی لنز ۱۴۰-۱۸ که کمی قدیمی تر و afs هست این امکان رو نداره سمپل ویدیو هایی ک دیدم کاملا صدای فوکوس و نویز در ویدیو معلوم بود
    لنز ۱۴۰-۱۸ دامنه پوشش میده و زوم بیشتری داره و به قولی لنز All in one هستش
    من نمیخوام عکاسی ماکرو کنم. بیشتر به Landscape و Portrait میخوام بپردازم که منظره لنز واید میخواد و پرتره نیاز به افکت بوکه ی عالی داره لطف کنید بین این دو لنز ب من یکی رو پیشنهاد بدید
    همینطور میخاستم بدونم یه آماتور میتونه از لنزکیت استفاده نکنه و بالافاصله با پرایم شروع کنه
    و ایا خرید نیکون ۵۵۰۰٫ با لنز ۱۴۰-۱۸ انتخاب معقولیه با قیمت حدودا سه تومن یا اینکه D7100 به صرفه تره اینم درنظر بگیرید که آماتور ام

    1. آرش مهرآسا می‌گوید

      با سلام
      لطفا جهت مشاوره با شماره ۰۹۱۲۸۲۶۱۵۰۰ تماس بگیرید.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.