مشکل حکایتی است که تقریر می‌کنند

9 1,248

از آن‌جا که بعضی از مشتری‌های محترم در مورد قیمت‌گذاری کالاهای فوتیکس پرسش‌ها و ابهام‌هایی دارند، مناسب می‌دانم چند نکته را یادآوری کنم:

۱. 
اگر خواننده‌های عزیز به پاسخی که پیش از این به یک پرسش داده بودم توجه داشتند، مشاهده می‌کردند که در این عرضهء آزمایشی، هدف بررسی و بازارسنجی کالاهایی است که جای آن در بازار، خالی به نظر می‌رسد. با همین ملاحظات بود که ما فروش کالاهای فوتیکس را منحصر به وب‌سایت کردیم و دوستانی که به محل فروشگاه تشریف آوردند، با چشم دیدند که حتی یک قلم کالای فوتیکس در فروشگاه وجود ندارد. در آن پاسخ تاکید کرده بودم:

توصیهء ما این است که در این مرحله، دوستانی که نیاز دارند و قطعه برای‌شان کار می‌کند (پول در عوض پول) خریداری بفرمایند.

مقصود ما از توصیف «آزمایشی» بودن چه بود؟ اهل بازار می‌دانند که خرید تعداد محدودی کالا و هزینه‌هایی که شامل آن می‌شود با خرید کلی و مداوم در تعداد بالا تفاوت زیادی دارد و این تفاوت در قیمت تمام شده خودش را به رخ خواهد کشید. حالا اگر کسی نیاز جدی و مبرم داشته باشد، می‌تواند سبک و سنگین کند و در صورت ارزشمندی و به صرفه بودن، خرید را انجام دهد.

در چنین حالتی مقایسه قیمت‌ها با وب‌سایت‌های عظیم آمریکایی و اروپایی معنی ندارد. ضمن این‌که طبق مشاهدات ما، کسانی که چنین مقایسه‌هایی می‌کنند تجربهء خرید از چنین سایت‌هایی ندارند و صرفا از روی عدد خامی که می‌بینند، قضاوت می‌کنند و حکم می‌دهند.

۲.
قیمت‌های اعلام شده شامل هزینه‌هایی جدی است که در نظر اول ممکن است از چشم مخفی بماند:
الف. هزینهء ارسال: هزینهء ارسال این‌ کالاها به تهران و شهرستان‌ها رایگان است.
ب. هزینهء پشتیبانی: فعلا ارتباط تجاری ما و فوتیکس هنوز به شکلی نیست که از مزایای پشتیبانی و خدمات آن‌ها بهره‌مند باشیم. اما وظیفهء خود می‌دانیم که پشت کالایی که عرضه کرده‌ایم، بایستیم. بنابر این هزینه‌های پشتیبانی برعهده مجموعه پیکسل است. ما حتی برای بعضی از کالاها امکان بازپس‌گیری – به شرط کسر کردن درصد اندکی از قیمت کالا – گذاشته‌ایم.
ج. هزنینهء حمل هوایی: حمل بار جزیی وارداتی با کشتی و دیگر انتخاب‌های ارزان‌قیمت‌تر، مقدور نیست. چنین بارهایی باید با هواپیما جابه‌جا شود، آن هم با شرایط و تعرفه‌های خاص.
د. هزینه‌‌های کالای جدید: کالایی که برای بار نخست و به شکل قانونی وارد کشور می‌شود، باید مراحلی را طی کند که با واردات رایج متفاوت است. این مراحل به قیمت تمام شده می‌افزاید.
ه. هزینه‌های تاسیس: از شما سوال می‌کنم که کدام کالایی در بازار دوربین و وسایل عکاسی ایران وارد شده و اطلاعات‌اش دقیق‌اش هم‌زمان با خودش رسیده است؟ در شرایط عادی البته این هزینه‌های جدی در طول زمان مستهلک می‌شوند و لازمهء سرمایه‌گذاری هستند اما وقتی که شما حتی از شرایط کاری و اقتصادی فردا خبر ندارید، چه کسی تامین‌کنندهء این هزینه‌هاست؟ با این همه ما تمام این هزینه‌ها را در قیمت لحاظ نکردیم.

۳. 
با این همه توصیه می‌کنم به وب‌سایت رسمی فروش فوتیکس مراجعه بفرمایید و تفاوت قیمت خام نهایی پیشنهادی فوتیکس را با قیمت نهایی ما – که شامل تمام هزینه‌های مندرج در بخش ۲ می‌شود، مقایسه کنید. آیا باز هم ابهامی باقی می‌ماند؟

9 نظرات
  1. سروش نفیسی می‌گوید

    سلام . متشکرم از توضیح کامل شما که همراه با شفاف سازی است . متاسفانه هنوز هم خیلی ها باور بر خیلی موارد ندارند! مواردی از نوع نرخ خرید و گرانی دلار و فراهم کردن ارز با مبلغ بالا که به راحتی به مشابه خرید چند صد دلار نیست و همین طور ارسال کالا از ینگه دنیا به ایران که علاوه بر نرخ های زیاد به دلایل متفاوت برای حمل به ایران و گمرکی و مالیات های گوناگون تا رسیدن آن کالا ها به فروشگاه و … تمامی این موارد خود دست به دست هم داده و کالاهای فوتیکس به ایران رسیده …. و به قول شما آن هم به صورت نوبرانه که خرید آن شاید در پارت های بعدی ارسال به ایران راحت تر شود چه از لحاظ قیمت و چه تعداد و …

  2. سلام می‌گوید

    امروز بااشاره یکی از دوستان سری به سایت و تاپیک مورد اشاره زدم
    به نظر بنده بازار هدف فروشگاه پیکسل باید عکاسان حرفه ای به معنای واقعی کلمه باشد ، در سایت مذکور حرفه ای های خود خوانده نهایتا در زمینه اتلیه و عکاسی مجالس ( با عرض پوزش در سطح ابگوشتی ) مشغول هستند
    و با نگاهی به عکسهای ارسالی در قسمتهای مختلف همه چیز مشخص است
    بهتر میدانید که جامعه عکاسی ایران بسیار گسترده تر و فراتر از سایت مورد نظر بود و اکثر عکاسان واقعی اسم و رسم دار ( حتی در زمینه عکاسی مجالس ) در این تیپ سایتها که عموما جولانگاه جوانان و افراد بی کار است ، فعالیتی ندارند…

    من مشتری ثابت فروشگاه پیکسل نیستم ولی قطعات خاصی که گهگاه از شما خریداری کرده ام وجودشان در بازار نعتمی بود که شاید به دوبرابر قیمت هم برایم ارزش داشت.

    موفق باشید

    1. Hadi می‌گوید

      دوست عزیز، از محبت شما سپاس‌گزاریم. اما اجازه‌ بدهید که بگوییم چه خوب است هنگام انتقاد، نام و مشخصات از خودمان بگذاریم چون این به مرام حرفه‌ای – که شما نیز چون ما به آن مقید هستید، نزدیک‌تر است.
      ما قضاوتی در مورد گروه یا وب‌سایت خاصی نداریم، هر گروهی محل و مکان و جامعه مجازی و حقیقی خود را می‌خواهند. همیشه هم ارزش‌های پیکسل مد نظرمان بوده است نه خوشایند این گروه یا آن گروه. ممنون از این‌که از پیکسل خریداری می‌کنید و به مطالب ما توجه دارید.

    2. ahmad.abaee می‌گوید

      آقای مشتری
      در سایت و فروم مورد اشاره شما ، کسی ادعای حرفه‌ای بودن ندارد که همه دور هم جمع شده‌اند به سبب یادگیری… و خوشبختانه همه علاقمند به هنر عکاسی هستند و کسی آبگوشتی عکاسی نمی‌کند : چه اینکه عکاس حرفه‌ای، معدود عزیزانی اند که در اقلیت هستند و اکثریت علاقمندانی هستند که تحصیلات عالیه خود را در زمینه‌های دیگر گذرانده‌اند.
      اگر شما با نگاهی به بخش عکسهای ارسالی اینگونه جماعتی را قضاوت میکنید و به خود اجازه میدهید برای کسانی که هیچ نمیشناسیداز چنین الفاظی استفاده کنید،احوالات شما هم واضح و مبرهن است .

  3. ahmad.abaee می‌گوید

    سلام
    بله ابهامی باقی میماند .
    دوربین فوجی X10 در سایت شما قیمت خورده 1950هزار تومن ، که با در نظر گرفتن قیمت 600$ این کالا ، و تقسیم 1950000بر600 میشود دلاری 3250 که به قیمت روز ارز نزدیک است .
    حالا قیمت کیت فلش شما در سایت اصلی فوتیکس،خورده 478$ که قیمت گذاری 2 میلیونی شما میفتد دلاری 4185 تومن !
    در نمونه های دیگر از بازار موبایل و لپ تاپ و سایر تجهیزات الکترونیکی نیز به نزدیکی قیمت بازار با نرخ امروز دلاری کالا پی میبیریم .

    اما قیمتهای شما حدود 900 تومن بالاتر از روال رایج است .
    نمیدانم…اگر به قول شما این کالا سمپل بوده…چه لزومی به وارد کردن کیت نورپردازی با این قیمت بوده در حالی که در انواع اقسام مدلها و برندها میشود در بازار یافتشان کرد؟
    سوال مهمتر این است که اگر نمیتوانید هزینه‌ها را طوری مدیریت کنید که در نهایت قیمت تمام شده کالای وارداتیان،مثل سایر بازرگانان با نرخ دلاری کالای مذکور و مقدار برابری ریال و دلار تراز باشد،چرا دست به همچین کاری میزنید ؟ کار را به کاردانش بسپارید…
    اگر هم تصمیم دارید خود به این عرضه ورود کنید،دیگر این دلایلی خیلی جنرال که برای همه واردکنندگان رسمی وجود دارد را دلیل نیاورید که بنظرم توجیه است

    1. Hadi می‌گوید

      سلام.
      خوش آمدید آقای عبایی.
      به هر حال دلایل ما این‌هاست، شما می‌توانید بپذیرید یا نپذیرید. کسی مجبور به خرید از جایی نیست. عده‌ای هم نظری برخلاف شما دارند و خرید می‌کنند.
      تنها چیزی که می‌ماند، شناخت حد و اندازه است و تعیین تکلیف نکردن برای دیگران. 🙂

      1. ahmad.abaee می‌گوید

        ممنون .
        بله ، میتوانیم بپذیریم یا نپذیریم اما چون شما در آخر مطلبتان پرسشی مطرح کرده بودید،پاسخ آنرا دادم…
        قصد تعیین تکلیف نبوده است جناب صباغ ، حد و مرز خودم رو هم میشناسم ، به عنوان فعالی در زمینه واردات ، توصیه‌ای دوستانه کردم…
        قبلاً هم گفتم،هرکسی اختیار اموال خودش رو داره که بفروشه،چند بفروشه یا بخره،چند بخره و…
        بهرحال امیدوارم که وضعیت اقتصادی کمی بهبود پیدا کند و وضع همه کسبه و تجار بهتر شود

        1. Hadi می‌گوید

          خوشحال می‌شویم که از تجربیات شما و دیگر کارشناس‌ها استفاده کنیم تا به این وسیله بتوانیم کالای خوب را به قیمت خوب به مشتری عزیز ایرانی عرضه کنیم.
          کل بحث در این جمله خلاصه می‌شود: در حال حاضر کالا گران است، اما ما گران‌فروش نیستیم. مرز ظریف و باریکی بین این دو جمله وجود دارد.

    2. سروش نفیسی می‌گوید

      دوست خوبم لطفا در مورد این مطلب به بندهای الف ب ج د ه توجه کنید صرفا به قیمت دلار و نرخ کالابه صورت دلاری بسنده نکنید به همراه این که کالاهایی که حجیم باشند و یا بد بار در مورد بند الف و ج تفاوت عمده ای با کالاهایی غیر از آن دارند .

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.