اپیزود 04: همیشه اول به سراغ سفید و سیاه بروید

0 1,135

اپیزود 04 –  بدون شک یکی از مهم‌ترین کاربرد‌های منحنی‌ها، تأثیر روی نورهای تصویر است. به همین دلیل هم هست که ما روی منحنی‌ها، نقاطی را اضافه می‌کنیم و جای آن نقاط را تغییر می‌دهیم.
حالا برمی‌گردیم به یک مفهوم در هندسه ریاضی. اینکه یک خط، همیشه به حد فاصل دو نقطه گفته می‌شود. بنابراین نمی‌توان یک خط را بدون دو نقطه ابتدا و انتهایی آن تصور کرد. این مفهوم درباره منحنی یا همان خط صافی که در پنجره منحنی‌ها می‌بینیم هم وجود دارد. یعنی نمی‌توانیم بدون اینکه دو نقطه اول و آخر این خط را داشته باشیم، یک منحنی داشته باشیم. این دو نقطه، محل شروع روشن‌ترین پیکسل عکس یا سفیدی خالص و برعکس آن، یعنی محل شروع تیره‌ترین پیکسل تصویر یا سیاهی خالص است.

این دو نقطه، بالا سمت راست و پایین سمت چپ خط منحنی هستند.

اپیزود 04: همیشه اول به سراغ سفید و سیاه بروید

شما می‌توانید بدون اضافه کردن هیچ نقطه جدیدی، فقط با حرکت دادن همین دو نقطه هم، نور‌های عکس را تغییر دهید. اما قبل از اینکه آن‌ها را تغییر دهید، باید به یک نکته مهم درباره منحنی‌های فتوشاپ دقت کنید. این نکته‌ای است که در خیلی از کتاب‌های آموزش فتوشاپ هم نیامده است: اینکه این دو نقطه، “استثنائا” روی محور‌های عمودی و افقی حرکت می‌کنند. یعنی نمی‌توانید آن‌ها را به جز روی این خطوط، در جای دیگری از صفحه منحنی‌ها قرار دهید.

حالا اگر ما این نقاط را روی صفحه منحنی بکشیم چه می‌شود؟
اگر این کار را بکنید، فتوشاپ به طور خودکار، از همان نقطه، یک خط افقی رو محور خروجی (محور عمودی) رسم می‌کند و بلافاصله تمام نورهای تصویر تا آن نقطه را تبدیل به یک نوع رنگ می‌کند.

اپیزود 04: همیشه اول به سراغ سفید و سیاه بروید

در مثال پایین می‌بینید که تمام نقاط حدفاصل مشخص شده، به رنگ خاکستری تیره درمی‌آیند. اینجا دیگر، فتوشاپ مانند یک منحنی ساده، نقاط را تصحیح نمی‌کند. بلکه آن‌ها را به صورت “یکجا” جایگزین می‌کند.

تغییر جای این نقاط روی محور‌های عمودی اما موجب تصحیح پیکسل‌های مرتبط با آن‌ها هم می‌شود. مثلاً حرکت نقطه سفید در جهت عمودی، باعث خفه شدن نورهای تصویر می‌شود و در جهت افقی باعث افزایش کنتراست از طرف سفیدی‌ها می‌شود. یعنی سفیدی‌ها برق‌خورده می‌شوند.
نقطه سیاه هم همین‌طور، وقتی در جهت افقی حرکت می‌کند کنتراست تصویر را از سمت سیاهی‌ها افزایش می‌دهد، و وقتی روی محور عمودی بالا می‌رود، سیاهی‌های تصویر را خاکستری می‌کند. این آخری، جلوه‌ای است که خیلی از عکاسان دوست دارند. تأثیر این‌ تغییرات را در ویدئوی مربوط به این درس می توانید ببینید.

منبع: بلاگ دیج ایمیج

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.