اپیزود 01: اصلا منحنی ها چی هستند

0 1,078

آموزش شماره 1 قابلیت Curve در فتوشاپ: منحنی‌ها ، یکی از قوی‌ترین ابزارهای فتوشاپ برای تنظیم تنالیته رنگ‌ها و نورها هستند. این قابلیت در برنامه‌های دیگر ادوبی، مانند Lightroom و Bridge نیز در دسترس است. اما اصول استفاده از آن‌ها یکی است. پیشنهاد می‌کنم قبل از اینکه آموزش‌های دیگر این سری را تماشا کنید از این درس شروع کنید.

توضیحات ویدئو: در فتوشاپ، چند راه مختلف، برای استفاده از Curveها وجود دارد. در ویدئوی زیر ببینید که Curve را از کجا می‌توانید ببینید.

در اینجا به شما یاد می‌دهم که چطور به Curveها دسترسی پیدا کنید. اصولاً سه روش مختلف برای دسترسی به Curveها وجود دارد. اولین روش، استفاده از روش مخربی است که مستقیماً روی پیکسل‌های عکس تأثیر می‌گذارد. جالب اینجاست که از بین سه روش مختلف، این تنها روشی است که فتوشاپ برای آن یک میانبر هم در نظر گرفته که Ctrl+M است. البته دلیل انتخاب میانبر برای این روش هم این است که، این قدیمی‌ترین روش دسترسی به منحنی‌های نور در فتوشاپ است. برای اینکه فرمان استفاده از Curveها را فعال کنید، باید در منوی فتوشاپ روی Image کلیک کنید. سپس گزینه Adjustments یا تنظیمات و نهایتاً گزینه Curves را بزنید.

آموزش 1 ، اصلا منحنی ها چی هستند

من استفاده از این روش را پیشنهاد نمی‌کنم. وقتی از این روش استفاده می‌کنید، بعداً هیچ راهی برای کم یا زیاد کردن تأثیر آن نخواهید داشت و همچنین نمی‌توانید تنها روی بخش محدودی از عکس تأثیر بگذارید. در این روش، تغییرات رنگ و نوری که با Curveها ایجاد می‌کنید، مستقیماً روی همه پیکسل‌های عکس تأثیر می‌گذارد. همچنین اگر چند مرحله از روی آن گذشته باشد، نمی‌توانید برگردید و تأثیر آن را حذف کنید. مگر اینکه همه مرحله‌های بعدی را هم کنسل کنید.

روش دومی که می‌توانید Curveها یا منحنی‌ها را اجرا کنید، لایه‌های تنظیم‌کننده یا Adjustment Layers هستند. این بهترین روش برای وقتی است که عکس را در فتوشاپ باز کردید. یعنی مثلاً می‌خواهید روی یک عکس JPEG که الان در پنجره فتوشاپ باز شده از آن استفاده کنید. من در اغلب کلاس‌های آموزش‌ فتوشاپ و لایتروم، این روش را به عنوان تنها روش استفاده از منحنی‌ها معرفی می‌کنم تا دانشجویان کلا به سراغ روش‌های دیگر نروند.
خوبی این روش این است که تنظیمات رنگ، روی خود لایه عکس تأثیر نمی‌گذارد. بلکه یک لایه جداگانه است که هر وقت بخواهید می‌توانید آن را حذف کنید، یا شدت آن را کمتر یا بیشتر کنید. همچنین یک ماسک لایه هم دارد و می‌توانید با رنگ کردن آن، تأثیر تنظیمات را در بخشی از تصویر کمتر یا حذف کنید. خلاصه که این روش بهترین است و برای استفاده از آن، فقط کافیست روی علامت دایره‌ای شکل در پایین پالت لایه‌ها کلیک کنید و گزینه Curves را بزنید.

روش سوم، در واقع روشی است که مستقیماً روی فایل خام و در ویرایشگر فایل خام ادوبی در دسترس است. من در این سری از آموزش‌ فتوشاپ با این روش بیشتر کار می‌کنم. دلیلش هم این است که این روش در برنامه‌های دیگر مثل بریج و لایتروم هم در دسترس است. بهرحال، ما همیشه روی یک یا چند عکس کار نمی‌کنیم و وقتی این روش را یاد می‌گیرید می‌توانید تعداد زیادی از عکس‌ها را با هم و به صورت دسته‌ای، تنظیم نور کنید. به همین دلیل هم بیشتر آموزش‌ها را روی همین حالت انجام می‌دهم.
در این حالت، اگر عکس را در فتوشاپ باز کردید، می‌توانید به منوی Filter ها بروید و روی Camera Raw Filter کلیک کنید تا عکس را در ویرایشگر فایل خام باز کنید. اگر هم یک فایل خام را باز کرده‌اید، مستقیماً عکس در همین پنجره “ویرایشگر فایل خام” باز شده است.

آموزش 1 ، اصلا منحنی ها چی هستند


حالا در همین پنجره‌ای که باز می‌شود، روی Tab یا برگه دومی کلیک کنید. این روش استفاده از فایل خام هم غیر مخرب است و بعداً می‌توانید مقدار آن را تغییر دهید.

این روش‌ها هر سه مربوط به فتوشاپ بود. اما در لایتروم، برای استفاده از Curveها، باید به ماژول Develop بروید و پانل Curveها را باز کنید.

منبع: بلاگ دیج ایمیج

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.