عکاسی خارج از استودیو با سه فلاش روی دوربین

0 1,309

کنترل چند منبع نور به طور هم‌زمان کار دشواری است،‌ قابلیت تی‌تی‌ال به عکاس کمک می‌کند تا دقیقا در لحظه‌ی ثبت عکس، عکس با نوردهی مناسب داشته باشد. متن کوتاه پیش‌رو،‌ به برخی از نکات پیرامون استفاده از فلاش‌های تی‌تی‌ال در خارج از استودیو اشاره می‌کند.

هنگام عکاسی از حرکات سریع مانند حرکات ورزشی،‌ چند مشکل هم‌زمان وجود دارد. اول این‌که اغلب نور محیط پاسخ‌گوی سرعت بالای شاتر به منظور ثابت کردن حرکات موضوع نیست، از طرفی دیگر در هنگام استفاده از فلاش، هم‌زمانی نسبتا کند فلاش‌های معمولی با سرعت حدود 250/1 ثانیه، اغلب مانع کنترل دقیق بر نور محیط و مهم‌تر از آن ثابت کردن موضوعات می‌شود. مشکل دوم عدم کنترل دقیق بر نور فلاش‌های مختلف است.

برای برطرف کردن مشکل اول، عکاس به فلاشی نیاز دارد بتواند با سرعت‌های بالای هم‌زمانی سازگار باشد. یک روش گران‌قیمت استفاده از لنزهای با شاتر میان‌لنز است که اغلب تنها بر روی بهترین دوربین‌های قطع متوسط یافت می‌شود و بهترین‌های آن‌ها حداکثر سرعت هم‌زمانی 1/2000 ثانیه را فراهم می‌کنند.

روش دیگر استفاده از فلاش‌هایی با قابلیت هم‌زمانی سریع یا همان HSS است.  این فلاش‌ها در هنگام استفاده بر روی دوربین، از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند و کاربر برای استفاده از این قابلیت در حالت Off-Camera به تریگرهایی نیاز دارد که با هم‌زمانی سریع سازگار باشند. همانند محدودیت در استفاده از قابلیت تی‌تی‌ال، این تریگرها نیز اغلب تنها برای دوربین‌های نیکون، کانن و سونی در بازار موجود هستند. تریگرهای فوتیکس اودین و  استراتو و لاسو از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند و امکان هم‌زمانی سریع تا سرعت 1/8000 ثانیه را نیز فراهم می‌آورند. بدین ترتیب کاربر می‌تواند با پرداختی هزینه‌ای نسبتا اندک، به قابلیتی بسیار کارآمد دست یابد.

برای برطرف کردن مشکل دوم هم عکاس به فلاش‌های تی‌تی‌ال نیاز دارد. چرا که در عکاسی ورزشی، تنظیم دقیق نور برای ثبت عکس دلخواه بسیار دشوار است. برای مثال می‌توان با استفاده از تریگر اودین، نسبت نوری هر یک از فلاش‌ها را تنظیم نمود و تمامی تنظیمات دیگر را بر عهده‌ی دوربین گذاشت. این تمهید برای دست‌یابی به تصاویری مانند تصویر زیر بسیار سودمند است.

تصویر زیر با استفاده از سه فلاش مایتراس و با بهره بری از قابلیت تی‌تی‌ال و هم‌زمانی سریع به ثبت رسیده است. عکاس از دو نور تیز (بدون شکل‌دهنده) از دو طرف و یک نور پخش شده بهره برده است. شما می‌توانید برای نرم نمودن نور فلاش‌های روی دوربین خود در بیرون از استودیو از سافت‌باکس‌های آسان‌باز شو ، سافت‌باکس‌های چتری و یا چتر بهره ببرید. هم‌چنین در صورت نیاز به ته‌مایه‌های رنگی برای فلاش روی‌دوربین می‌توانید از کیت رنگی بسیار کارآمد و ارزان فوتیکس بهره ببرید.

Untitledlighting-diagram-1468242951

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.