رژیم برای تصاویر

4 1,230

هرچه عکس دارای مگاپیکسل بیش‌تری باشد، جزئیات بیش‌تری داشته باشد و محدوده‌ی دینامیکی وسیع‌تری را پوشش دهد، بالطبع دارای حجم بیش‌تری نیز خواهد بود. می‌خواهید این تصاویر را بر روی شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید، اما حجم بالای عکس این امکان را از شما سلب کرده است. یک حالت دیگر را تصور کنید. تصاویری که از دوستان و اقوام خود در یک مهمانی تهیه کرده‌اید، بر روی حافظه دوربین یا کامپیوتر شما در حال خاک‌خوردن است. چرا؟ چون حجم بالای تصاویر، امکان ارسال اطلاعات توسط اینترنت را به شما نمی‌دهد. یا اصلاَ یک حالت اداری را فرض کنید. از مدارک با جزئیات ریز اسکن گرفته‌اید. به خاطر داشتن وضوح، مقدار DPI (نقطه در هر اینچ) را افزایش داده‌اید. لاجرم حجم فایل تصویری شما به شدت افزایش یافته است. قطعاَ در ارسال یا ویرایش این تصاویر مشکل خواهید داشت. با این تصاویر زیبا، ضروری اما چاق چه کنیم؟ شاید خیلی از شما تغییر اندازه یا Resize را راه حل این مسئله بدانید، اما حتماَ این را نیز می‌دانید که اگر قواعد را رعایت نکنید، کیفیت عکس به شدت افت می‌کند. در ثانی، در بیش‌تر مواقع حجم فایل ویرایش یافته زیاد تغییر نمی‌کند.

در این پست نرم‌افزاری را معرفی می‌کنیم که مانند رژیمی برای تصاویر JPEG عمل کرده و می‌تواند حجم آن‌ها را به راحتی و به سرعت تا 5 برابر کاهش دهد (%80)، در حالی‌که کیفیت تصاویر تغییر نمی‌کند. اگر به صورت حرفه‌ای عکاسی می‌کنید، این نرم‌افزار برای ارسال نسخه اولیه تصاویر به مشتریان، قبل از چاپ، بسیار مفید خواهد بود.

JPEGmini_mac_300

نرم‌افزار JPEGmini از فن‌آوری مختص خود در فشرده‌سازی اطلاعات تصویری بهره‌می‌برد. فن‌آوری ثبت اختراع شده این نرم‌افزار دارای دو مؤلفه است. مؤلفه‌ی اول، یک ردیاب کیفیت تصویر است که می‌تواند کیفیت‌های مفهومی تصویر را مطابق با سیستم بصری انسان بازآفرینی کند. بدین‌وسیله حداکثر میزان فشرده‌سازی، بدون بروز جلوه‌های بصری مصنوعی، به تصویر اعمال می‌شود. مؤلفه‌ی دوم، یک کدگذار قالب JPEG است که با فرآیند کدگذاری JPEG سازگاری دارد. بدین ترتیب، بیش‌ترین میزان فشرده‌سازی تصویر در عین سازگاری با استاندارد JPEG، بر تصویر اعمال می‌شود. در نتیجه ترکیب این دو مؤلفه، بیش‌ترین مقدار فشرده‌سازی (تا 5 برابر) به تصاویر اعمال می‌گردد. مقدار فشرده‌سازی نهایی اعمال شده به عکس به مقدار تفکیک‌پذیری (Resolution) آن وابسته است.

جدول زیر مقدار فشرده‌سازی اعمال شده برای تصاویر در حجم‌ها و تفکیک‌پذیری‌های مختلف را نشان می‌دهد. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، هرچه عکس حجیم‌تر باشد، مقدار فشرده‌سازی بیش‌تر خواهد بود.

JPEGmini   Technology_20140824171704

نحوه‌ی استفاده از این نرم‌افزار بسیار ساده بوده و در حد Drag&Drop است. این نرم‌افزار می‌تواند برای یک تک‌عکس یا برای یک پوشه از تصاویر مورد استفاده قرار داد. شما می‌توانید در زمانی کمتر از 2 یا 3 دقیقه، صدها عکس را تغییر حجم دهید. این نرم‌افزار لطمه‌ای به اطلاعات EXIF نزده و تنها تصاویر با قالب JPEG را پشتیبانی می‌کند. از لحاظ تفکیک‌پذیری، این نرم‌افزار از تصاویر تا تفکیک‌پذیری 50 میلیون پیکسل با فضاهای رنگی YCbCr و Monochrome پشتیبانی می‌کند. برای اطلاعات بیش‌تر می‌توانید به وب‌سایت این نرم‌افزار مراجعه کنید.

نسخه آزمایشی این نرم‌افزار را می‌توانید از وب‌سایت این شرکت دانلود کنید.

4 نظرات
  1. سروش نفیسی می‌گوید

    سپاس از شما برای معرفی این برنامه ولی به همه دلایلی که شما هم میدانید کاش برنامه ای معرفی میشد تا کاربران ایرانی بتوانند بدون پرداخت هزینه ای از آن بهره ببرند. ضمنا از گذاشتن عکستان هم متشکرم هومن خان … اما کاش عکس هم چون عکس دیگر دوستان پیکسل واضخ تر و سیاه و سپید بود !

    1. هومن می‌گوید

      سلام
      ممنون از توجه شما. نسخه آزمایشی این نرم‌افزار امکان کاهش حجم 20 عکس در روز را می‌دهد، که برای استفاده روزمره در سطح آماتور کفایت می‌کند. در ثانی، توانایی‌های کاربران ما اثبات شده است.

  2. بابك نوري می‌گوید

    سلام
    نظرتون در مورد وب سایت هایی که به طور ان لاین فرمت تصاویر ها رو عوض می کنن چطوره ؟
    می شه یه وب سایت همه کاره معرفی کنید ؟
    محدودیت حجم عکس برای فیس بوک چقدره ؟ طول و عرض هم برای فیس بوک مهمه ؟

    1. هومن می‌گوید

      سلام
      نمی‌توان نظر کلی داد. باید وب‌سایت مشخصی را معرفی بفرمایید. نه‌ تنها از لحاظ کیفیت تصاویر، از لحاظ امنیتی نیز باید ملاحظاتی را در نظر داشته باشید. از سویی دیگر، استفاده از وب‌سایت برای کاهش حجم و تغییر قالب تصاویر، تا حدودی نقض غرض است. آپلودکردن تصویری با حجم زیاد برای بیش‌تر کاربران خانگی اینترنت، کاری مشقت‌آور است.
      لطفاَ منظورتون از “همه کاره بودن” را روشن کنید. وب‌سایت‌ها خدمات متفاوتی با شرایط مختلفی ارائه می‌دهند.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.