خریدی سبز!

21 1,481

Untitled-1

آیا تا به حال به این فکر افتاده‌اید که چرا در این دوران تکنولوژی و با در دست داشتن این همه ابزار و گجت هنوز ما برای خرید های خود از منزل بیرون می‌رویم؟ چرا با وجودی که در دهه اخیر کشورهای توسعه یافته هم به نقش خرید های آن‌لاین پی برده‌اند ما باید هنوز با نگاهی سنتی به خرید کالاهای مورد نیاز خود نگاه کنیم؟
دیگر این روزها برای بدست آوردن کالاها خنده دار به نظر می‌رسد که خود بخواهیم شال و کلاه کرده و راهی بازار شویم! درست است که شاید برای بعضی‌ها هنوز معنی خرید فقط حضور فیزیکی و دیدن و زیر رو کردن کالای مورد نظرشان است اما وقتی بخواهیم درست فکر کنیم و این فکر را هم بتوانیم به نوعی به جامعه کوچک دور و بر خودمان هم انتقال دهیم شاید خیلی از مشکلات شهری ما حل شود!


بیایید باهم تفاوت این دو خرید را مقایسه کنیم: خرید آن‌لاین که من به آن لقب سبز را داده‌ام و راه دیگر هم خرید حضوری برای خرید کالاهای خود به صورت سنتی باید وقت زیادی را برای آماده شدن خود و بیرون آمدن از منزل در گرما و سرما بگذاریم و اگر با خودرو شخصی سفر درون شهری خود را آغازگر باشیم باید به نوعی شهر را آلوده سازیم و دی اکسید کربن بیشتری را به هوای آلوده شهری خود اضافه کنیم و تازه وقتی به نزدیکی محل خرید خود که رسیدیم مشکل بزرگ این روزهای شهر های بزرگ را هم داشته باشیم … جای پارک ماشین که هم وقت گیر است و هم به ناچار باید خودرو خودمان را در جایی دورتر پارک کنیم و مسیری را پیاده به فروشگاه مورد نظرمان راه پیمایی کنیم. آن هم در گرمای تابستان و یا سرمای زمستان! حال ترافیک که ما خود نیز عاملی برای آن بوده‌ایم را هم در نظر بگیرید و عوامل دیگر از قبیل هزینه‌های مختلف برای بنزین و جای پارک و همین طور استهلاک پوشاک و کفش و خودرو و خیلی چیزهای دیگر! اگر همین مسیر را با خودروهای عمومی و یا مترو طی کنیم باز درست است که کمی به فکر محیط زیست و شهر خود بوده‌ایم اما بازهم وقت گران بهای خود را نیز از دست داده‌ایم و شاید جمل و نقل کالا را هم به نوعی بر روی خودمان سرشکن کرده‌ایم و موارد دیگری از این دست … برای مقایسه کالای مورد نظرمان هم یا باید وقت بیشتری را در همان فروشگاه مقصد بگذاریم و یا با مراجعه به فروشگاه‌های دیگر با برخوردهای جور وا جور فروشنده‌ها سرگرم شویم! حال بیاییم و خرید سبز را بررسی کنیم! در منزل و یا محل کار خود به راحتی نشسته‌اید و شاید هم علاوه بر استراحت مشغول نوشیدن نوشیدنی خود هستید در زیر کولر در تابستان و یا پهلوی شومینه در زمستان با منظره برف که در بیرون می‌بارد. به راحتی مغازه‌هایی را که خرید آن‌لاین داشته و کالای مورد نظر شما را هم دارند با استفاده از اینترنت پیدا می‌کنید و کالا یا کالاهایی که تصمیم به خریدشان دارید را با هم مقایسه می‌کنید. به راحتی مشخصات کالا را به همراه عکس از تمامی زوایا مشاهده کرده و با آرامش به بررسی آن‌ها می‌پردازید و شاید از خوشبختی شما بتوانید در سایت‌های اجتماعی و یا پرسش و پاسخ نقد و بررسی به همراه فیلم‌هایی از طرز کار کرد آن‌ها داشته باشید و با حوصله می‌توانید به بررسی اساسی کالای مورد نظر خود بپردازید …. دیگر خبری از آلودگی و ترافیک و سرما و گرما نیست! دیگر نیازی نیست تا از این فروشگاه به فروشگاه دیگر فقط برای دانستن قیمت مناسب‌تر خود را خسته کنید!

معمولاً فروشگاه‌هایی که این گونه خدمات را به شما عرضه می‌کنند تخفیفی را هم برای شما در نظر گرفته و شما را ترغیب به خرید آن‌لاین می‌کنند چرا که علاوه بر اینکه این یک خرید سبز برای شما و شهر شما است فروشنده هم نیازی برای هزینه کرد های زیاد برای فروشگاه ندارد و می‌تواند کالا را با هزینه کمتری به درب منزل یا محل کار شما ارسال کند!
به نظر شما برای خریدی سبز این همه دلیل کافی نیست؟ بیایید ما هم دست به دست هم بدهیم و برای خرید کالای مورد نیازمان اول سری به اینترنت بزنیم و اگر نتوانستیم به نتیجه برسیم آن وقت شال و کلاه کرده و راهی خیابان‌ها شویم! نظر شما چیست؟ به ما در این راه کمک می‌کنید؟ بیایید از همین الان شروع کنیم چرا که خرید سبز روز و شب ندارد و تعطیلی را هم به حساب نمی‌آورد! تازه دیگر به فروشندگان بد اخلاق هم کاری ندارید و با اعصاب راحت در انتظار رسیدن کالای خود به محل کار یا منزل خود می‌نشینید. اطمینان دارم شما هم مثل من یک بار خرید آن‌لاین را امتحان کنید دیگر برای بیرون رفتن از منزل به محرک قوی‌تری تا خرید نیاز دارید!

21 نظرات
  1. صابر اوجی می‌گوید

    با نظرتون به طور کامل موافقم ولی یک سری مشکلاتی هم بعضی از این فروشگاه ها توی ایران دارند که باید این ها رو برطرف کرد.
    به طور مثال از جمله مشکلاتی که خودم باهاشون رو به رو شدم اینه که گرانتر بودن قیمت نسبت به مغازه ها ، بروز نبودن قیمت ها و یا موجود نداشتن بعضی از کالاها. و همانطور که شما فرمودید خیلی نکات مفید هم داره که خیلی خوبه .
    این مشکلات که گفتم در مورد پیکسل نبودا در مورد بعضی از سایت های دیگه بود که واسه خرید میرفتم … پیکسل همچیزاش تکمیله 🙂

    1. سروش نفیسی می‌گوید

      دوست خوبم سپاس از نظر و اطمینان شما به گروه پیکسل . بله نکات خوبی را ذکر کردید اما باید با ترویج این گونه خرید ها در وحله اول به فکر محیط زیست باشیم و با نگاهی سبز به این خرید ها نگاه کنیم و در وحله بعدی با خرید ها و حمایت های خود به این گونه سایت های اینترنتی هویت ببخشیم تا به قولی کسب و کار آنها هم به خوبی و بیشتر از خرید های سنتی ادامه پیدا کند و فروشندگان هم ترغیب به ادامه کارشان با فروش سبزشان شوند ! به طور یقین مشکلات پیش آمده از آن گونه که شما فرمودید هم حل خواهد شد !

  2. محمد جواد محبی می‌گوید

    حرف کاملا درستی بود. اتفاقا تعداد این فروشگاههای معتبر زیاد هم شده اند که همه چیز را می توان خرید. من خودم چند سال پیش یک دوربین عکاسی به شیوه ی اینترنتی خریدم ولی کارت مموری نداشت. به دلیل عجله! به بازار رفتم و علاوه بر اینکه کارت را گران تر از اینترنت خریدم، به دلیل پارک نابجا جریمه هم شدم

    1. سروش نفیسی می‌گوید

      بله در خرید های اینترنتی باید حواس جمع باشیم تا تمامی کالاهایی را که می خواهیم یک جا خریداری کنیم تا برای هزینه پست ارسالی تکرار بوجود نیاید و همه کالاهایی را که نیاز داریم را باهم خریداری کنیم. با تشکر از شما

  3. رضا میرزاد می‌گوید

    البته خرید غیر سبز باعث نشاط روح و باز شدن دل میشود!!!
    ولی از نکات منفی خرید سبز در ایران عدم اطمینان از سلامت جنس ارسالی و مشکلات بعدی درصورت خراب بودن آن است
    من خودم یکبار اقدام به خرید اینترنتی کردم جنسی که ارسال شد خراب بود داغون شدم تا مشکل حل شد

    1. سروش نفیسی می‌گوید

      من متوجه آن قسمت باعث نشاط شدن روح و دل نشدم اگر توضیح بیتشری بفرمایید شاید بهتر باشد …! بله اگر از سایت هایی که تازه کار هستند خرید انجام دهید شاید چنین دست موارد هم باشد در ضمن حمل و نقل بد پست ایران را هم در نظر داشته باشید ! ضمنا به تازگی در سایت های خرید اینترنتی نمادی الزامی شده به نام نماد اطمینان الکترونیکی که میتوانید از آن در جهت اطمینان سایت فروشنده بهره برده و اگر موردی برای شما در زمینه ارسال کالا پیش آمده کتبا شکایت کرده و علاوه بر خود از آن طریف هم پیگیر باشید. موفق باشید به امید خرید های سبز شما و رضایتمندی کامل از آن !

    2. اشکان زهرایی می‌گوید

      دوست عزیز، فروشگاه‌های معتبر آن‌لاین معمولاً مدت زمانی را برای تست کالا درنظر می‌گیرند و در صورت مشکل‌دار بودن کالای فروخته‌شده، آن‌را پس گرفته، کالای سالم به مشتری تحویل می‌دهند.

  4. امین می‌گوید

    متشکرم از نوشته مفیدتون
    درسته ما باید به فکر محیط زیست باشیم
    فکر میکنید این هوای گرمی که کل سیاره زمین رو فرا گرفته واسه چیه ؟ خیلی از جاها 10 درجه یا بیشتر دماشون رفته بالا.
    اینا همش به خاطر تصرف بیش از اندازه انسان توی محیط زیست هست … قطع زیاد درختان ، دود حاصل از سوخت های فسیلی و …..

    1. سروش نفیسی می‌گوید

      بله کاملا درست گفته اید … سپاس

  5. فریبا می‌گوید

    سلام. توضیحاتتون درست، کامل و منطقی به نظر میرسه اما بد نیست چند تا نکته بهشون اضافه شه، البته با اجازه جناب آقای نفیسی.
    به نظر میرسه بیشتر به خرید کالای خاصی توجه داشتید، به عنوان مثال برای خرید لباس شما باید،تاکید میکنم باید اون رو پرو کنید تا هم از نظر سایز مناسب اندام شما باشه و هم رنگش به چهره شما بیاد.
    وقتی چند بار خرید اینترنتی کنی و کیفیتش اونی نباشه که انتظار داری، معلومه که دیگه سراغش نمیری، مثلا چند بار سی دی از فیلم، قصه بچگانه گرفته تا موسیقی و غیره سفارش دادم و اصلا اون چیزی نبوده که خواستم. با توجه به اینکه مار گزیده از ریسمان سیاه وسفید میترسه، منم نگران تکرار این قضیه هستم.
    سوم اینکه به نظر من این نوشته از دیدگاه یک مرد نوشته شده، توضیح اینکه: به نظر میرسه شما و چند نفر از دوستان محترم تمایل به موندن در منزل و به دور از هیاهوی جامعه بودن رو دوست دارید، اما شاید بیشتر خانم ها این خروج از خانه رو مثل یک تفریح میدونن با تمام تفاصیلی که گفته بودید. شاید در مورد همه خانم ها صدق نکنه، اما برای بیشترشون لذت بخشه. حتی برای خود من که زیاد وقتم رو صرف اینکار نمی کنم و اکثرا از مغازه های مشخصی خرید میکنم، بازم دیدن مردم و شور و حالشون و حتی بداخلاقیهاشون توی این گرما حس بودن و زندگی کردن رو بهم میده حتی اگه خسته بشم، حتی اگه گرمم بشه و حتی اگه ….
    اما اگه این خرید واقعا به خرید سبز خیال شما نزدیک بشه، هشتاد درصد مشکلات حل میشه. 🙂
    بازم ممنون از نوشته هاتون و عذر خواهی میکنم اگه پرحرفی کردم…

    1. سروش نفیسی می‌گوید

      سپاس از شما برای روشن کردن بهتر مطلب . بله مناسفانه برای همه اجناس هنوز در ایران راه کار مناسبی وجود ندارد و این بحث به خیلی مورد ها باز میگردد از جمله استاندارد نبودن سایز ها که نه تنها برای لباس بلکه به خصوص برای کفش را هم خود همیشه شاهد هستم و آخر متوجه نشدم که سایز پای من در ایران چه شماره ای هست! اما به هر حال در این دنیای پر از گجت راه کارهایی هم وجود دارد به عنوان نمونه هفته گذشته به گجتی برخوردم که براحتی بر روی دستگاه های موبایل هوشمند نصب میشد و با اسکن کردن صورت خود از طریق دوربین موبایل شما میتوانستید نوع عینک مورد نظر خود را انتخاب کنید و برنامه آن را بر روی چهره شما شبیه سازی میکرد و خود را از همه جهات میدیدید ! آن را میتوانید از این جا + به صورت رایگان برای آیفون دانلود کنید.
      درست است که خانم ها شاید به گشت و گذار و خرید آن هم از توع گشتن عادت داشته باشند و آن را یک تفریح بدانند اما به نظرم میتوان برای آن هم فکری کرد و گشت و گذار ها را محدود به محدوده نزدیک منزل و یا محل کار نمود و یا راه کارهای بهتر مثلا پارک را جایگزین نمود! به هر حال بیشتر همان گونه که در عنوان هم ذکر شده در نظر ما خرید سبز مهم است و بعد راحتی خریدار و فروشنده از هر نوع . برای اطمینان از کالا هم به ناچار باید تحقیق کرد تا آن چه را می خواهید بدست آورید . خود من تا کنون به موردی که از خرید سبز خود ناراضی بوده باشم نرسیده ام ! دقت و جستجو حرف اول را میزند و همینطور راه کار هایی برای اطمینان از جمله نماد الکترونیکی اعتماد و یا بازگشت کالا طی جند روز فرصت تست کالا …. به هر حال باید به نحوی این فرهنگ را در جامعه راه بیاندازیم و من و شمایی که از این تجربیات داشته ایم نباید برای ترس از ریسمان سیاه و سفید عقب برویم بلکه باید در جهت اصلاح سیستم هی ناسالم فروش آنلاین بر آییم حتی اگر به قیمت اعصاب خوردی و هزینه های زیاد شود ! این طور نیست؟ در ضمن شما درست میگفتید از این به بعد در نوشته ها باید تفاوت هایی که برای خانم ها و آقایان وجود دارد را نیز در نظر گرفت !

      1. عباس می‌گوید

        باتشکر از شما جناب آقای نفیسی.
        مطالب بسیار خوبی را مطرح نموده اید و مبحث بسیار مهمی را گشوده اید. امیدوارم که دست اندرکاران مجموعه ی پیکسل هم که همواره شعار مشتری مداری و صداقت و شفافیت را سرلوحه ی کار خود قرار داده اند، با برقرار ساختن امکان بازگرداندن کالا، جبهه ی جدیدی را در بازار آشفته ی محصولات الکترونیکی کشور بگشایند و به الگویی پیشرو در این زمینه بدل شوند. همانگونه که در بروزرسانی سایت شان و اعلام قیمتها بر اساس موجودی واقعی و …. الگوی بسیار خوبی برای همکارانشان هستند.

        1. سروش نفیسی می‌گوید

          سپاس بیکران از شما دوست خوب ه پیکسل . امید که نه تنها پیکسل بلکه بقیه فروشگاه های آنلاین هم به خوبی اعتماد کاربران سبز ه خود را بدست بیاورند و بدانند که اعتماد کاربران از سود های موردی این فروشگاه ها در بلند مدت بالاتر است . اعتماد کاربران به همراه توصیه به بقیه دوستانشان برای خرید های آنلاین و سبز در بلند مدت بالاتر از هر سود لحظه ای و ضامن پایداری و فروش خوب ه این فروشگاه ها است.

        2. سعید ستاربگلو می‌گوید

          دوست عزیز
          در سال 1382 قانون تجارت الکترونیک در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، این قانون نسخه کپی شده (ترجمه) قانون تجارت الکترونیک اتحادیه اروپا است. در ماده 37 این قانون آمده است:

          در هر معامله از راه دور مصرف کننده باید حداقل 7 روز کاری، وقت برای انصراف (حق انصراف) از قبول خود بدون تحمیل جریمه و یا ارائه دلیل داشته باشد. تنها هزینه تحمیلی بر مصرف کننده هزینه باز پس فرستادن کالا خواهد بود.

          من خودم را جای یک خریدار قرار می‌دهم، تصور کنید من از فروشگاه آن‌لاین X یک دست بشقاب خریداری می‌کنم، کالا همان چیزی است که من خریده‌ام. فردا شب هم مهمان دارم و برای این مهمانی از بشقاب‌های تازه خریداری شده استفاده می‌کنم. پس از مهمانی و با توجه به مهلت حداقل هفت روزه، کالا را برای فروشنده پس می‌فرستم. طبق قانون تنها هزینه‌ای که من باید پرداخت کنم هزینه ارسال کالا است. پس به عنوان خریدار از وجود همچنین قانونی رضایت دارم.
          اما فروشنده چه برداشتی از این قانون دارد؟ قانون می‌گوید پس از حداقل هفت روز باید این کالا را پس بگیرید! یعنی خریدار می‌تواند پس از 365 روز نیز کالا را برگرداند؟ اینجا قانون نقص دارد، چرا؟ چون از قوانین اتحادیه اروپا کپی شده است، آن‌ها این قانون را برای کشورهای عضو می‌فرستند و هر کشوری با توجه به شرایط حاکم، تعداد روز معینی را تصویب می‌کنند. در بند د ماده 38 قانون تجارت الکترونیک آمده است:

          حق انصراف مصرف کننده در مواردی که شرایط خاصی بر نوع کالا و خدمات حاکم است اجرا نخواهد شد. موارد آن به موجب آیین نامه‌ای است که در ماده 79 این قانون خواهد آمد.

          بند الف ماده 79 قانون تجارت الکترونیک می‌گوید:

          آیین نامه مربوط به مواد 38 و 42 این قانون به پیشنهاد وزارتخانه های بازرگانی، امور اقتصادی و دارایی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

          کالای خاص چیست؟ آیین نامه مربوطه کجاست؟ من به شخصه چیزی در این زمینه پیدا نکرده‌ام. به نظر شما کالای الکترونیک در دسته کالاهای خاص قرار نمی‌گیرد؟
          سال‌هاست که کالای دیجیتال مثل تلویزیون، ضبط صوت و امثال مشابه در بازار ایران وجود دارد، آیا طبق عرف جامعه، شما پس از خرید یک عدد تلویزیون آن را می‌توانید پس بدهید؟ و آیا فروشنده از شما پس می‌گیرد؟
          در بازار وسایل الکترونیکی ایران عرف این‌چنین شکل گرفته که کالای فروخته شده پس گرفته و یا تعویض نمی‌شود. دلایلی متعددی برای شکل گیری این عرف وجود دارد که مهم‌ترین آن عدم حضور رسمی سازندگان کالا در بازار ایران و سوء استفاده نمایندگان آن‌ها از آشفتگی بازار وسایل الکترونیک است. عدم حمایت سازنده کالا از خورده فروشان، نبودن قانون دارای ضمانت اجرا برای حمایت از مصرف کنندگان باعث می‌شود که نه خورده فروش بتواند خدمات خاصی در قبال کالای فروخته شده عرضه کند و نه خریدار بتواند به فروشگاه‌های خورده فروشی اعتماد کامل داشته باشند.
          آیا وقتی شما دوربین یا لنز یا هر لوازم دیگری را از بسته بندی خارج کنید، استفاده کنید و به هر دلیلی خوشتان نیامد می‌توانید باز پس بفرستید؟
          اگر به قوانین پس دادن کالا توجه کنید، در اکثر آن‌ها شرایطی برای انجام این کار وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها «امکان فروش مجدد کالا» است. دلیلی برای پس گرفتن کالای فروخته شده بی نقص وجود ندارد وقتی که امکان فروش مجدد آن وجود ندارد؛ و اگر کالا نقصی دارد تعویض آن با کالای سالم وظیفه فروشنده است.
          امیدوارم توانسته باشم منظورم را بیان کنم و توجیهی برای خود نیاورده باشم.

          1. عباس می‌گوید

            جناب ستاربگلو عزیز
            متن بسیار خوب و استدلال های شما را خواندم. البته عرف حاکم بر بازار ایران، متفاوت از نقاط دیگر جهان است و خلاء های قانونی و یا قوانین ناقص نیز خود می توانند مشکل ساز باشند.
            در مورد کالاهای الکترونیکی، نکاتی باید مورد توجه قرار بگیرد (علیرغم عرف حاکم بر بازار ایران که پس دادن و تعویض معنا ندارد):
            امروزه دستگاه های الکترونیکی، عمدتاً عملکردهای متعدد و پیچیده ای دارند. مثلا همین دوربین های عکاسی، احتمالا شما نیز تایید می فرمایید که در یک جلسه ی مثلا ده دقیقه ای، نمی توان تمام عملکردهای یک دوربین را مورد آزمایش قرار داد و گفت کاملاً بی نقص است. مساله ای که اغلب در هنگام خرید و فروش های حضوری برای مشتریان اتفاق می افتد و تست دوربین توسط خودشان یا توسط فروشنده، در حضور خریدار وارد یا ناوارد، انجام می شود. کافیست خریدار از فروشگاه خارج شود و یک ساعت بعد برگردد. چنانچه مشکلی در دوربین بوجود آمده باشد، اگر گارانتی داشت، که مشمول صرف زمان و هزینه و … برای بهره مند شدن از گارانتی خواهد شد(صرفنظر از اینکه آیا گارانتی واقعا پاسخگو خواهد بود یا نه؟) و اگر گارانتی نداشته باشد، آنگاه همه چیز بر سر خریدار بیچاره خراب خواهد شد. چرا که تازه باید ثابت کند که دوربین از ابتدا در مورد یکی از عملکردهایش مشکل داشته که در هنگام تست مشخص نشده است.
            مثال: خود من یک دستگاه بلوری پلیر با مارک سامسونگ خریداری کردم که امکان دریافت و پخش شبکه های دیجیتال صدا و سیما را نیز دارد. ابتدا همه چیز خوب بود و همه ی عملکردها در ظاهر عالی. غافل از اینکه مشکلی وجود دارد. صدا و تصویر این دستگاه با هم همخوانی نداشت. که البته این موضوع پس از چند روز مشخص شد. در کمال تاسف فروشنده نیز آشنا بود و بنده از بابت رودربایستی، به ایشان مراجعه نکردم، اگرچه تقصیری نیز متوجه آن بنده خدا نبود. زیرا بعدا مشخص شد که کلیه دستگاه های آن مدل سامسونگ دارای چنان مشکلی بودند.
            برای رفع مشکل به نمایندگی خدمات پس از فروش مراجعه کردم. مشکل تایید شد و برای رفع آن راهکارهایی ارائه دادند که منجر به رفع عیب نشد و نهایتا بورد دستگاه عوض شد که باز هم مشکل عدم تطابق صدا و تصویر باقی بود. و شرکت سامسونگ هم حاضر به پس گرفتن دستگاه نبود.(تماس های مکرر با مراکز خدمات در تهران و شهرستان و …)
            مراجعه به تعزیرات حکومتی و شکایت هم منجر به تنبیه بی مورد و اجبار فروشنده به پس گرفتن کالا و رو در رو شدن من با آن آشنای بخت برگشته و سابقه ی منفی در تعزیرات برای او می شد. لذا از این مورد صرفنظر کردم.
            حال اگر تصور کنیم که قانون پس گرفتن کالا با مدت حداقل یک هفته و بدون دلیل (که در این مورد دلیل موجه وجود داشت) اجرا می شد. فروشنده ی آشنای من، بدون هرگونه نگرانی کالا را پس می گرفت و نیاز به شکایت و پیگیری های مستقیم و غیر مستقیم از مراجع مختلف نبود و نهایتا هنگامی که چند فروشنده کالاهای مشابه را به پخش مرکزی سامسونگ پس می فرستادند، احتمالا منجر به فراخوان عمومی برای این کالا و رفع عیب یا تعویض آن با کالای دیگر و یا پس دادن پول مشتریان بسیاری می شد.
            اما متاسفانه نشد و بنده و احتمالا بسیاری دیگر مانند من، همچنان داریم از این دستگاه مشکل دار بالاجبار استفاده می کنیم.

  6. عباس می‌گوید

    باسلام و تشکر از مجموعه ی پیکسل.
    خریدهای اینترنتی روش بسیار خوبی برای رفع نیازهای ما به خرید کالاهای مختلف است. خصوصا برای خرید اجناسی که ممکن است از نظر جغرافیایی در مکانی بسیار دورتر از محل زندگی عرضه شوند. اما توجه به برخی مشکلات اشاره شده توسط دوستان، خصوصا مساله ی عدم اطمینان از کیفیت، سالم بودن و واقعا نو بودن کالا، بسیار مهم و عاملی برای کاهش اقبال عمومی به این نوع خرید است.
    خود بنده تجربه ای داشته ام. سال گذشته برای تغییر دوربین خودم، شخصا از شهرستان به تهران آمده و با دیدن کالا از نزدیک، و اطمینان از همه موارد ذکر شده در بالا، اقدام به خرید نمودم و الحمدلله مشکلی هم با دوربین جدیدم ندارم. اما چندماه قبل برای خرید یک لنز جدید بصورت اینترنتی و تلفنی،از یکی از معتبرترین سایتهای فروش اینترنتی اقدام نمودم. ضمن اینکه درآن خرید، قیمت ارایه شده با برخی فروشگاه های دیگر تفاوت فاحشی داشت، کالایی که دریافت نمودم ازنظر گارانتی دچار مسایلی بود و به نظر شخصی خودم، حتی جای پیچ گوشتی بر روی پیچ های لنز دیده میشد.
    سوال اینجاست که واقعا چه تضمین و اطمینانی وجود دارد که فروشنده عمدا این کار را نکرده باشد؟ درحالیکه من پس از مدتی از خرید متوجه این مساله شده ام، چطور میتوانم ثابت کنم که این مشکل قبل از خرید در لنز وجود داشته است؟ اگر این مساله منجر به ابطال گارانتی شده باشد، چه کسی پاسخگوست؟
    خوب است سوالی هم از شما دوستان عزیز مجموعه ی پیکسل بپرسم، اگر چنین مشکلی برای یکی از مشتریان شما و در خرید از سایت شما بوجود امده باشد، برخورد شما چگونه است؟
    آیا مانند سایر فروشندگان، صرفا مسیر انکار و دست به سر کردن مشتری را در پیش می گیرید؟ لطفا بنده را راهنمایی کنید.

    1. سروش نفیسی می‌گوید

      دوست خوبم سپاس از نظر شما و من هم به مانند شما در خارج از تهران ساکن هستم و برای من و شما که به خیلی از اجناس دسترسی نداریم شاید بهترین انتخاب و گزینه همین خرید های آنلاین باشد . متاسفانه این مواردی را که بر شمردید درست است و نه تنها بعضی از فروشندگان سنتی ما پابند به خیلی از قواعد و اصول نیستند بلکه در خرید های آنلاین هم این مشکل دو چندان شده و همیشه هم این مشکلات گریبان گیر خریدار است ! بر عکس کشورهای دیگر از نظر قانونی راه کاری یا وجود ندارد و یا چنان در قانون باید فرو برویم و دردسر را متحمل شویم که دست از حق خود بعضا بر میداریم . و این گونه است که من … شما و بقیه برای نداشتن دردسر به قولی ! مجبور به گذشت از حق خود و یا خواسته هایمان میشویم ! برای خرید های آنلاین علاوه بر آن که به تازگی نماد اعتماد الکترونیکی در سایت های فروش آنلاین درج شده باید اعتمادی را به فروشنده داشته باشیم و یا از تجربیات دوستان دیگر بهره ببریم تا دچار مشکل نشویم . بله یکی از دوستان من هم با خرید یک دوربین اس ال آر آن هم با قیمتی بسیار مناسب متوجه شد که بعد از بسته بسیار شیک و بسته بندی اعلا دوربینی دست دوم بدستش رسیده آن هم از فروشگاه آنلاینی که اگر اسم آن را برای شما بیاورم حتما تعجب خواهید کرد ! اما از این طرف هم خود من با دقت در انتخاب فروشنده و کالا تا کنون مشکلی نداشته ام و کالاهای درخواستی خودم را به بهترین کیفیت دریافت کرده ام . پس کمی دقت و بعد هم اطمینان به فروشنده شاید بتواند تا حدود زیادی این مشکلات خرید آنلاین را حذف کند ! در خصوص سوال شما از مجموعه پیکسل هم دوست دارم تا دست اندرکاران قضیه فروش آنلاین جوابی را برای شما تهیه و اعلام دارند چرا که من در آن خصوص تا کنون مشکلی نداشته و نداشته ام . موفق باشید

    2. سعید ستاربگلو می‌گوید

      دوست عزیز پیکسل
      لطفا راز شماره 8 از 12 راز فروشگاه کوچک 14 متری پیکسل را بخوانید 🙂
      http://www.pixel.ir/content/6-12secret

      1. عباس می‌گوید

        جناب آقای ستاربگلو، با تشکر از جنابعالی و جناب آقای نفیسی و مطالب بسیار خوبی که ارایه نموده اید.

  7. میهن استور می‌گوید

    مقاله جالب و مفیدی بود
    ممنون از پیکسل عزیز

  8. میثم سروری می‌گوید

    گذر از سنت به مدرنیته نیاز به فرهنگ‌سازی درست و صد البته نیاز به زمان داره. و باید امیدوار بود در جامعه ما هم به همین سمت پیش بره.
    البته همیشه بازگشت به گذشته و نوستالیژی‌ها، خاطره انگیز هست. به همین دلیل به نظر من نمیشه کاملا روشهای قدیمی و سنتی رو نادیده گرفت.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.