با آینده فیلم‌سازی آشنا شوید: Nokia OZO

0 1,352

حدود سه ماه پیش بود که نوکیا اعلام کرد ساخت اولیه دوربین سه‌بعدی OZO را به اتمام رسانده است. از آنجایی که این شرکت به ساخت تلفن‌های همراه مشهور است و همچنین طی چند سال گذشت با افول این شاخه از محصولاتش، بخش تولید تلفن‌های همراهش را به مایکروسافت واگذار کرده، خبر آغاز یک رویه جدید در این شرکت نتوانست جذابیت چندانی در دنیای تصویرگری دیجیتال ایجاد کند. اما با خبر آغاز فروش 60 هزار دلاری این دوربین و انتشار ویدئو‌هایی از بزرگان این صنعت، مانند رئیس شرکت RED، که در آن تجربه استفاده از OZO را بی‌نظیر و انقلابی توصیف می‌کند، نگاه‌ها را به سمت این محصول عجیب و غریب معطوف کرد.

بدون شک قیمت 60 هزار دلاری این محصول، تصور استفاده خانگی و غیرحرفه‌ای از آن را غیرممکن می‌کند. OZO برای کاربران حرفه‌ای، فیلم‌برداران و سازندگان برنامه‌های مستند سطح بالا مانند National Geography ساخته شده است. این وسیله شامل هشت دوربین با رزولوشن 2Kx2K است که می‌توانند به صورت هم‌زمان با هم شروع به ضبط نموده و کنترل شاتر آن‌ها نیز به صورت هم‌زمان انجام می‌شود. این دوربین‌ها با زاویه 180 درجه نسبت به هم قرار گرفته‌اند و تمامی فضای اطراف خود را پوشش می‌دهند. هر کدام از این دوربین‌ها دارای زاویه دید 194 درجه با دیافراگم f/2.4 و حساسیت 400 ISO هستند.

nokia-ozo1

ویدئو‌های هر کدام از دوربین‌ها با سرعت 30 فریم بر ثانیه ضبط شده و روی یک حافظه SSD 500 گیگابایتی ذخیره می‌شوند. در صورتی که از حافظه‌های دیگری استفاده نشود، حافظه موجود بر روی این SSD می‌تواند تنها 45 دقیقه ویدئو را ذخیره کند. ویدئوی نهایی پس از چسبیدن ویدئو‌های مستقل این دوربین‌ها به یکدیگر با ابعاد 8Kx4K و پروفایل رنگی sRGB خروجی گرفته می‌شود. حافظه و باطری این دستگاه به صورت یک کارتریج یکپارچه طراحی شده است و در صورت نیاز به تهیه حافظه جانبی جداگانه می‌بایست بابت هر کارتریج، 5000 دلار هزینه کنید!

در کنار این دوربین‌ها، تعداد هشت میکروفون نیز وظیفه ضبط صدا به صورت 360 درجه را بر عهده دارند. یعنی تمامی اصوات پیرامون این دوربین، از بالا و پایین و چپ و راست، به صورت واضح ضبط می‌گردند.

nokia-ozo

نکته‌ای که OZO را از دیگر دوربین‌های 360 درجه جدا می‌کند، امکان دیدن پیش‌نمایش زنده از ویدئوی در حال ضبط است. در دوربین‌های 360 درجه دیگر، پردازشگر دوربین امکان نمایش خروجی یکپارچه را ندارد و زمان زیادی پس از فیلمبرداری، صرف ترکیب و گرفتن خروجی از ویدئو‌های ضبط شده می‌شود.

نوکیا مشخصاً اعلام کرده است که قصد تولید هدست‌های واقعیت ‌مجازی را ندارد. این رویکرد نشان می‌دهد که نوکیا به طور کلی نمی‌خواهد وارد بازار گجت‌هایی مانند Google Cardboard یا Samsung Beyond شود و بخش سطح بالای این بازار را هدف گرفته است.

برای اطلاعات بیشتر از قیمت OZO و لوازم جانبی مخصوص آن به وب‌سایت نوکیا سر بزنید.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.