شایعاتی در مورد تصمیم نیکون برای ساخت یک فول‌فریم بدون آینه!

ثبت طرح دو لنز فول فریم میرورلس و یک مبدل توسط نیکون

0 1,199

اخیراً نیکون در ژاپن طرح سه اختراع را به ثبت رسانده که احتمال تصمیم جاه‌طلبانه‌ی این کمپانی برای ساخت یک دوربین فول‌فریم بدون آینه را قوت می‌بخشد!

دوربین بدون آینه نیکون
طرح نیکون برای ساخت لنز فول‌فریم 36mm f/1.2 برای دوربین بدون آینه احتمالی

این سه اختراع شامل دو لنز و یک مبدل هستند. یکی از این لنزهای 52 میلی‌متری با f/0.9 و دیگری 36 میلی‌متری f/1.2 است که ظاهراً باید بسیار گران نیز باشند. مانت سازگار با این لنزها کاملاً جدید است و یک مبدل نیز به همراه آن‌ها به ثبت رسیده است.

این مبدل که امکان نصب لنزهای رایج DSLR نیکون را برای میرورلس احتمالی آن فراهم می‌کند، بسیار گران به نظر می‌رسد زیراً طبق موارد ذکر شده در طرح، علاوه بر امکان نصب لنزهای فعلی روی میرورلس احتمالی، امکان فوکوس دقیق با هرنوع لنزی نیکونی که امکان فوکوس اتوماتیک را داشته باشد را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. نکته جالب‌تر در مورد این مبدل قرارگیری یک آینه درون ان است که وظیفه انتقال غیرمستقیم تصویر به منظره یاب را برعهده دارد.

دوربین بدون آینه نیکون
طرح نیکون برای ساخت یک مبدل پیچیده و احتمالاً گران‌قیمت برای بدون ‌آینه‌ی احتمالی خود

این یعنی یک سنسور مستقل در این مبدل قرار گرفته که به واسطه وجود آن در هنگام کار با لنزهای قدیمی‌تر، سنسور اصلی خاموش خواهد بودو سنسور اصلی همانند دوربین‌های DSLR فقط در هنگام کنار رفتن آینه وارد عمل خواهد شد.

ظاهراً این مبدل همانند آنچه که کانن برای سری M ارائه کرد، هیچ تاثیر منفی روی مشخصات تصویر لنزهای قدیمی روی بدون آینه احتمالی نخواهد گذاشت که دلیل آن کمتر بودن فاصله انتهای لنزهای بدون آینه با سنسور این دوربین‌ها (بدلیل تشکیل تصویر در فاصله کوتاه‌تر) نسبت به دوربین‌های DSLR است.

دوربین بدون آینه نیکون
طرح نیکون برای ساخت لنز 52mm f/0.9 برای دوربین بدون آینه

گرچه ثبت یک اختراع به معنای قطعیت در مورد رسیدن آن به تولید نیست، اما حرکت همه‌ی برندهای سازنده‎‌ی دوربین به سمت ساخت دوربین‌های بدون آینه هم اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد. در صورتی که نیکون حقیقتاً تصمیم به ساخت چنین میرورلسی گرفته باشد، به این معناست که در صدد برداشتن گامی بلند برای کنار زدن رقبایی مثل سونی و همچنین حفظ کاربران فعلی DSLR ها به‌عنوان خریداران دوربین‌های بدون آینه‌ی خود است.

 

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.