زنگ خطر برای نیکون، نگاهی به وضعیت اقتصادی نیکون در سال ۲۰۱۷

0 1,344

نیکون به طور کاملاً متواضعی اعلام کرده بود، طبق فعالیت‌هایی که در سال مالی اخیر خود یعنی از مارس ۲۰۱۶ تا مارس ۲۰۱۷ انجام خواهد داد، ۷ درصد اقتصاد و بازار خود را گسترش دهد؛ اما با پایان سال مالی، فروش خالص نیکون بسیار کمتر از آن چیزی بود که کمپانی پیش‌بینی می‌کرد. با در نظر گرفتن این نکته که نیکون هزینه بسیاری را بابت باز‌سازی زیر‌ساخت‌های خود کرده است، این سال از لحاظ مالی و اصلاً سال خوبی برای وضعیت اقتصادی نیکون به حساب نمی‌آید. البته کارشناسانِ نیکون سال مالی پیش رو را به گونه‌ای طرح‌ریزی کرده‌اند که وضعیت اقتصادی خود را بازیابی کنند.

طبق گزارش مالی که نیکون منتشر کرده است، بازار صنعت تصویر به طور کلی کوچک‌تر شده ولی آن‌ها قصد دارند وضعیت خود را طی یک برنامه چهار مرحله‌ای بهبود ببخشند.

در حال حاضر به نظر می‌رسد که نیکون تمام توان خود را برای جذب دوباره سرمایه جهت بهبود زیرساخت‌های خود و همچنین بهبود شرایط مدیریتی متمرکز کرده است. البته در طول گزارش‌ نیکون، معمولاً واژه بازسازی و برنامه‌ریزی به چشم می‌خورد ولی واژه‌های از قبیل پیاده‌سازی و اقدام‌های عملی دیده نمی‌شود.

دوربین کراپ D7500 که نیکون ۱۲ آوریل ۲۰۱۷ از آن رونمایی کرد

استراتژی نیکون تا پایان ۲۱ مارس ۲۰۱۷ حفظ و نگه داشتن سهم خود در بازار است؛ یعنی هدف گزاری آن‌ها بر این اساس صورت گرفته که میزان فروش دوربین‌ها و محصولات خود را ثابت نگه‌دارند. طبق گزارش مالی نیکون، آن‌ها برای رسیدن به این هدف و رقابت با رقیب سنتی خود کانن، قصد دارند تا بازبینی اساسی‌ای در قیمت‌گذاری محصولات خود انجام دهند. با این وجود اوضاع برای نیکون کمی به‌هم‌ریخته به نظر می‌رسد، با توجه به آن چه که در سال مالی اخیر بر نیکون گذشت آن‌ها ابداً نتوانستند با کانن و دیگر غول‌های تولید کننده رقابت کنند. آن‌ها دوربینی جدیدی را از مجموعه DL معرفی نکردند، دوربین‌های اکشن KeyMission با استقبال بازار مواجه نشد و دوربین‌های سری جدید Coolpix مثل A180 و A3400 نیز در حد انتظار به فروش نرسیدند. آن‌ها در بزرگ‌ترین نمایشگاه تصویر، یعنی PhotoKina 2016 تنها از دوربین‌های KeyMission خود رونمایی کردند و در مقایسه با رقبا بسیار کمرنگ ظاهر شدند. می‌توان تنها موفقیت نیکون در سال گذشته را تولید و عرضه D7500 دانست که دوربینی در حد و اندازه‌های نام نیکون بود و آن‌ها را در بخش دوربین‌های APS-C در رقابت با دیگر کمپانی‌ها نگه داشته است. این کمپانی به تازگی از دو لنز جدید فول‌فریم و یک لنز کراپ را، که همگی واید هستند، به بازار عرضه کرده است تا اوضاع در بخش فروش لنز کمی برای نیکون بهبود یابد. با توجه به فعالیت‌های نیکون و گزارش مالی منتظر شده، وضعیت مالی شرکت در سال ۲۰۱۶-۲۱۰۷ این‌گونه بوده است:

  • فروش خالص محصولات ۲۶ درصد کاهش داشته است
  • درآمد عملیاتی این کمپانی ۲۹ درصد کاهش داشته و از ۴۵.۲ میلیارد ین به ۲۷.۷ میلیارد ین رسیده است
  • فروش دوربین‌های بدون آینه از ۴ میلیون واحد به ۳.۱ میلیون واحد رسیده است.
  • بازار فروش لنز‌ها برای نیکون ۲۲ درصد کوچک‌تر شده است و از ۵.۹ میلیون واحد به ۴.۶۲ میلیون واحد رسیده است.
  • سهم نیکون در فروش لنز‌ در بازار‌های جهانی از ۲۸ درصد به ۲۴ درصد کاهش یافته است.
  • فروش دوربین‌های کامپکت با ۶۱ درصد کاهش روبه‌رو بوده و سهم نیکون در بازار فروش این دوربین‌ها ۵ درصد کم‌تر شده است.

البته که نیکون با توجه به سابقه درخشان خود و اعتباری که دارد، همچنان بخش بزرگی از بازار را در درست دارد، ولی اگر به خود نجنبد قطعاً بازی را به کانن خواهد باخت. در بخش فروش دوربین‌های بدون آینه، کانن با تولید M5 و M6 سهم خود در بازار این نوع دوربین‌ها در حد قابل قبولی افزایش داده و جا را برای نیکون تنگ‌تر کرده است. در بخش دوربین‌های SLR نیز کانن با معرفی محصولات جدید، مثل EOS 5D Mark IV، 77D و 800D نسبت به نیکون بسیار موفق‌تر ظاهر شده است.

اوضاع در بخش دوربین‌های پزشکی برای نیکون خیلی خوب به نظر نمی‌رسد و سود خالص آن‌ها نسبت به سال قبل ۴.۵ میلیون ین کاهش یافته است. ولی با این وجود آن‌ها سودی برابر با ۲۰.۲ میلیون ین را از این بخش در سال مالی ۲۰۱۶ ـ ۲۰۱۷ به جیب زده‌اند.

طبق پیش‌بینی‌هایی که طبق آمار انجام شده و در نمودار بالا نیز مشخص است، اگر نیکون همین وضع را در سال مالی پیشِ ‌رو نیز ادامه دهد، سود خالص و سهم کمپانی، در بازار محصولات تصویربرداری همچنان کاهش خواهد یافت بنابراین باید منتظر ماند و دید که آیا این شرکت در سال آینده، آیا غافل‌گیری دارند که بازی را به نفع نیکون برگرداند یا نه؟

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.