وقتی یک میمون عکاسی می‌کند

0 1,491

صاحب امتیاز یک عکس کیست؟ مالک عکس کیست؟ برای باز نشر یک تصویر باید اجازه چه کسی را داشته باشیم؟ تا به امروز، عکاس را صاحب اول و اصلی عکس می‌دانستیم ولی در این برداشت یک امر را بدیهی در نظر گرفته بودیم. عکاس، انسان است. حال اگر انسان عکاس نباشد چه؟

عکسی که سه سال پیش یک میمون در جنگل‌های اندونزی از خود گرفته بود، امروز دردسر بزرگی را برای وب‌سایت Wikimedia، عکاس بریتانیایی، دیوید اسلیتر، و قوانین حق باز نشر آثار (Copy Rights) فراهم کرده است.

دیوید اسلیتر عکاس انگلیسی، سه سال پیش برای عکاسی طبیعت به اندونزی سفر کرد. در جنگل میمونی دوربین او را قاپیده و شروع به عکاسی از خود کرد. این میمون صد‌ها عکس سلفی (Selfie) از خود گرفت. این تصاویر به نام “Monkey Selfie”  بر روی اینترنت منتشر شد و عکاس انگلیسی را در بطن اخبار جای داد. این تصاویر بر روی وب‌سایت Wikimedia به عنوان مخزن آنلاین تصویر نیز جای گرفت. اخیراً عکاس انگلیسی درخواست حذف این عکس از روی این وب‌سایت را مطرح کرده اما این وب‌سایت دیدی متفاوت نسبت به این عکس دارد.

وب‌سایت Wikimedia اعتقاد دارد چون این میمون از خود عکس گرفته است، لذا دیوید اسلیتر صاحب عکس نبوده و عکاس این تصویر نمی‌باشد. براساس قوانین حق باز نشر آثار (Copy Rights) نیز کارهایی که انسان در‌ آن‌ها دخالت ندارد، نمی‌توان بر روی آن‌ها ادعا کرد. در حقیقت این عکس به صورت یک حادثه طبیعی تعبیر شده و نمی‌توان براساس قوانین حقوق باز نشر آثار از نشر مجدد آن‌ها جلوگیری کرد. وب‌سایت Wikimedia حق باز نشر این تصویر را به رأی‌گیری گذاشته است.

برای اطلاع از حقوق مربوط به عکس و عکاس می‌توانید به کتاب حقوق عکاسان بر روی فروشگاه پیکسل مراجعه کنید.

منبع: www.telegraph.co.uk

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.