Mokacam، منتظر جدی‌ترین رقیب گوپرو باشید!

1 1,880

یکی از پروژه‌های موفق وبسایت ایندی‌گوگو که با استقبال شدید مخاطبین همراه شده و تا کنون در حدود 10 برابر هزینه موردنیاز برای عملی شدن را جمع‌آوری کرده، پروژه دوربین اکشن Mokacam است.  مشارکت حدود 3000 نفر (تا لحظه نوشتن این مطلب) از سراسر دنیا در پروژه حمایت از تولید این دوربین به معنای این است که گوپرو بزودی باید به یک رقیب جدی خوش آمد بگوید!

Mokacam یک دوربین اکشن است که بعنوان کوچکترین دوربین 4K دنیا معرفی شده و دارای قابلیت‌های متنوع در مقایسه با دوربینهای موجود در بازار است. ابعاد این دوربین کوچک برابر با 45x45x35 میلیمتر است. گرچه ابعاد کوچک این دوبین بی‌نظیر نیست، اما وقتی صحبت از قابلیت‌هاست باید گفت با یک دوربین جالب طرف هستیم.

x3vn6dojbmlqqd6ig2jg

اولین قابلیت جالب و خلاقانه‌ی Mokacam بخش آهنربایی پشت آن است. این بخش به دوربین این امکان را می‌دهد که بدون استفاده از هیچ گونه وسیله جانبی به هر سطح آهنی بچسبد. نکته اینجاست که بسیاری از محلهایی که دوربینهای اکشن روی آن نصب می‌شوند برای این کار مناسب هستند، از بدنه دوچرخه و ماشین تا کلاه های ایمنی فلزی . . .

ocpyb1qkwcigxrqsx5hl

حتی در صورت عدم فلزی بودن سطح، میتوان با اضافه کردن یک سطح فلزی (برای مثال روی یک کلاه) که هیچ هزینه ای ندارد، یک محل مناسب برای نصب دوربین ایجاد کرد. در واقع این مورد بسیار ساده بقدری کاربردی‌ست که باید پرسید چرا دیگر سازندگان تابحال به فکر آن نیفتادند!

این آهنربا برای نصب باتری اضافی به پشت دوربین هم کاربرد دارد و به کاربر اجازه می‌دهد بدون قطع تصویربرداری باتری را به دوربین اضافه کند! باتری داخلی این دوربین 1100 میلی آمپری است که برای دوربینی با این ابعاد کاملاً مناسب بنظر میرسد، ضمن اینکه باتری اضافه با ظرفیت مشابه امکان چهار ساعت تصویربرداری فول اچ‌دی را به کاربر خواهد داد.

x3vn6dojbmlqqd6ig2jg

قابلیت، یا بهتر است بگوییم وسیله جانبی خلاقانه دیگر Mokacam صفحه نمایش چرخنده‌ی آن است که به بخش کناری آن متصل میشود و آن را به یک دوربین مناسب برای استفاده خانگی تبدیل میکند. این صفحه نمایش قابلیت چرخش تا 270 درجه را داراست. البته Mokacam از قابلیت Wi-Fi و امکان کنترل از طریق دستگاههای دارای سیستم عامل اندروید و iOS هم بهره می‌برد.

nrixhhwpmrk4rjpspaui

وزن این دوربین 79 گرم است و در سه رنگ سیاه، آبی و طلایی عرضه خواهد شد.

همانطور که در جدول مقایسه این دوربین با مدل‌های گوپرو مشخص است، در تمام زمینه‌ها یا از مدل‌های این کمپانی بالاتر قرار میگیرد و یا همسطح آنهاست. ابعاد بزرگتر عکس، قیمت مناسب‌تر و توانایی تصویربرداری در عمق بیشتر، مهمترین برتری‌های Mokacam هستند.

Screen-Shot-2016-01-03-at-18.50.08

فقط اندازه آن از Hero4 Session بزرگتر است که باتوجه به تفاوت اندک و قابلیتهای بیشتر تصویربرداری قابل چشم پوشی است.

البته ظاهراً قابلیت تصویربرداری 4K صرفاً جهت تبلیغات و معرفی با عنوان “کوچکترین دوربین 4K جهان” به این دوربین اضافه شده، چون حداکثر فریم قابل ثبت در این حالت 15 فریم در ثانیه است که حقیقتاً آنچنان کاربردی نیست. اما باید بخاطر داشت که قابلیت تایم لپس و فیلمبرداری فول اچ‌دی 60 فریم در ثانیه هم مواردی نیستند که هر دوربینی، آنهم با چنین قیمتی از آن بهره ببرد.

لنز Mokacam از هفت لایه تماماً شیشه‌ای تشکیل شده که زاویه دید 152 درجه ای برای آن فراهم میکند. پشت این لنز یک سنسور 16 مگاپیکسلی سونی IMX206 قرار گرفته که با توجه به عکسهای ارائه شده‌ی اولیه بنظر می‌رسد هماهنگی بسیار خوبی با آن دارد.

zjjdp3ciuyrszlcazxyb

عکس‌های گرفته شده‌ای که بعنوان نمونه و توسط سازندگان منتشر شده حقیقتاً جزییات بسیار زیادی را برای عکس یک دوربین اکشن 16 مگاپیکسل نشان می‌دهند که در صورت نزدیک بودن کیفیت واقعی عکسهای Mokacam به آنها، حتی در صورت حذف قابلیت تصویربرداری 4K و 2K از قابلیت‌های آن، میتوان به آینده‌اش امیدوار بود.

با این اوصاف Mokacam یک دوربین مقرون به صرفه و احتمالاً موفق خواهد بود که بزودی به بازار راه پیدا خواهد کرد. هم‌اکنون میتوان Mokacam را با قیمت 99 دلار از سایت ایندی‌گوگو پیش‌خرید کرد. اولین سری این دوربین در فوریه 2016 به مشتریان/سرمایه‌گذاران پروژه تحویل داده خواهد شد.

در ادامه برخی از نمونه عکسهای این دوربین با برش 100% درتصویر را میتوانید مشاهده کنید:

o0r2t7ok67zqfwqmvvdr pabsprmvfbsn8vvamau8 plwyli9audxnjax8zjmr ukig6zoorgpfgyzfyleh wqxuczdhlwnquy4qfkor

1 نظر
  1. مصطفی از مشهد می‌گوید

    با عرض سلام و تشکر از اطلاع رسانی تون . بی صبرانه منتظر آمدن این دوربین به بازار این و خرید آن عستم . لطفا در صورتی که اطلاعی از محل فروش این دوربین در ایران بودید اطلاع رسانی نمایید

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.