استادِ شاگردی

3 1,562
جی مایزل، 2009
جی مایزل، 2009

بیش از یک سال پیش، در این وبلاگ عکاسی معرفی شد که برخی او را یکی از بزرگ‌ترین عکاسان زنده‌ی معاصر می‌دانند. جِی مایزل، که اکنون بیش از 82 سال دارد، سابقه‌ای درخشان در عکاسی از هرچه که فکر کنید، با هر ابزاری که بتوان تصور کرد، دارد.

گرگوری هایسلر
گرگوری هایسلر

در مطلبی دیگر نیز، گرگوری هایسلر، یکی از مشهورترین عکاسان پرتره، که بسیاری او را به‌عنوان «استاد پرتره‌نگاری» می‌شناسند، خدمت شما معرفی شد. به‌تازگی کتابی از آثار پرتره‌ی هایسلر منتشر شده که توجه زیادی را به سوی خود جلب کرده است. این کتاب که «50 پرتره» نام دارد، داستان پشت تکنیک‌ها و وقایع مربوط به هر پرتره را در کنار آثار شرح می‌دهد.

HEISLER_BOOK

به‌گفته‌ی بسیاری از شاگردان، همکاران و دوستان هایسلر، او ابایی از شرح تکنیک‌ها و روش‌های خود ندارد، و اگر از او سؤال شود، حتماً همه‌چیز را شرح می‌دهد. این ویژگی، کارگاه‌های او را به یکی از پرطرفدارترین کارگاه‌ها تبدیل کرده است. هایسلر، در 59 سالگی، فکر می‌کند که هنوز تکنیک‌های زیادی را کشف نکرده و اصراری بر سری نگه داشتن تکنیک‌هایش ندارد.

حالا جالب است بدانید که نیک دولین، یکی از نویسندگان وب‌سایت تخصصی عکاسی طبیعت «لومینوس لندسکیپ» به‌تازگی به کارگاهی از هایسلر که به مناسبت نمایشگاه PhotoPlus نیویورک برگزار می‌شده رفته، و مطلبی نوشته که بسیار قابل‌تأمل است. او پس از تمجید از هایسلر و کارگاه و کتاب جدید او، نکته‌ای را فاش می‌کند که حائز اهمیت زیادی است:

اما صرف‌نظر از کار هایسلر و ارائه‌ی او، درس واقعی این کارگاه درست کنار من بود، و نه روی سن. درست جایی در قسمت‌های جلویی اتاق، شخصی با دقت و تمرکز زیاد به مطالبی که در کارگاه 3 ساعته ارائه می‌شد گوش می‌داد. او جی مایزل بود… پس از ارائه، با جی کمی صحبت کردیم اما او گفت که زود باید برود. او گفت که می‌خواهد برود و در صف کارگاه مارک سلیجر، که تا چند دقیقه‌ی دیگر شروع می‌شد، بایستاد تا جای خوبی گیرش بیاید. استاد واقعی هیچ‌وقت دست از شاگردی نمی‌کشد.

3 نظرات
  1. پوريا می‌گوید

    احسنت 🙂

  2. فرامرز می‌گوید

    واقعا قسمت آخرشو دوست داشتم

  3. amir می‌گوید

    امیدوارم این سجایای اخلاقی در نزد مردمان ما نیز مورد پسند قرار گیرد.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.