تکنیک‌هایی برای عکاسی در نور‌کم

2 1,748

عکاسی در نور کم خیلی از ما را یاد تمام تجهیزات گران قیمتی می‌اندازد که نداریم: لنزهای سریع، دوربین با حسگر بزرگ تر و فلاش‌های قوی. در غیاب این ابزار، استفاده از سرعت‌های شاتر پایین و حساسیت (ISO) بالا، شاید تنها راه‌های عکاسی در نور کم است. بروز شبح وارگی (Ghosting) به دلیل سرعت شاتر پایین و مقدار نویز زیاد به دلیل حساسیت بالا، شاید منجر شود که عطای عکاسی در این شرایط را به لقای آن ببخشیم.  ولی می‌توان با استفاده از تکنیک‌هایی، دردسرهای عکاسی در این شرایط را به نقطه قوت تبدیل کرد و به ثبت تصاویری پرداخت که تنها در نور کم امکان‌پذیر است. در این پست از تکنیک‌هایی می گوییم که تنها در نور کم قابل حصول هستند – با همان لنز نرمال و البته با مقدار حساسیت کم!
Portrait-Mystical
تکنیک‌های ارائه‌شده در این پست، همگی شامل عکاسی در نور کم و با سرعت شاتر پایین هستند – از پرتره‌های اسرارآمیز تا نقاشی با نور.

1.      پرتره‌های اسرارآمیز

آنچه برای ثبت چنین پرتره‌هایی نیاز دارید، یک فلاش همزمان سازی (Synced) شده با دوربین به‌صورت پرده دوم (Second Curtain) است. مدل عکاسی باید در حال حرکت باشد تا به توان در یک لحظه چهره او را به شکلی خاص ثبت کرد. سرعت شاتر باید پایین و در حدود یک ثانیه باشد. محیطی با نور کم و سه‌پایه از دیگر تجهیزات لازم است. برای مشخص شدن چهره سوژه نیاز به یک منبع نور دارید. اگر یک برگ کاغذ سفید در برابر فلاش قرار دهید، همان فلاش بیرون جهنده روی دوربین می‌تواند از عهده این کار برآید.

تصویر فوق، نمونه ای از پرتره‌های تهیه‌شده با این تکنیک را نشان می‌دهد.

2.      مسیر نور

این نوع عکس‌ها را حتماً دیده‌اید یا شاید خودتان ثبت کرده‌اید. اگرچه به نظر آسان است، صبر و تحمل عنصر اصلی ثبت این تصاویر است. باید دوربین را بر روی سه‌پایه قرار دهید یا حداقل درجایی ثابت بگذارید. سوژه ای که نور تولید می‌کند و در حال حرکت است، در قاب قرار دهید و ترکیب تصویر را ببندید. بارها کردن شاتر، مسیر حرکت نور در تصویر ثبت می‌شود. تصاویر شهرهای بزرگ، حرکت کرم‌های شب‌تاب و مسیر حرکت ستارگان در آسمان به حول ستاره قطبی در شب، سوژه‌های بسیار متداول برای این تکنیک هستند.

IMG_0473
3.      حرکت

یکی از مشخصه‌های استفاده از سرعت شاتر پایین، تار شدن سوژه‌های متحرک است. با استفاده از این نوع سرعت شاتر می‌توان حسی از حرکت را وارد تصاویر کرد. در حقیقت می‌توان با انتخاب سرعت شاتری کندتر، می‌توان به‌جای منجمد کردن سوژه‌های متحرک، حسی از حرکت و پویایی را در تصویر ثبت کرد – اگرچه قسمت‌هایی از سوژه تار شود.

این سبک از عکاسی در تکنیک پنینگ (Panning) نیز استفاده می‌شود. به‌زودی پستی در مورد پنینگ در این وبلاگ ارائه می‌شود.
8016339224_39094a51d8_z
4.      زوم و چرخش

یکی از تکنیک‌هایی عجیب ولی باحال، استفاده از سرعت شاتر پایین و زوم کردن در حین ثبت تصویر است. فلاش را در حالت پرده عقب (Second Curtain) همزمان سازی کنید و پس از چکاندن شاتر، لنز دوربین را به‌صورت دستی زوم کنید. تصویری وهم‌آلود و آبستره از مسیر نور ثبت می‌گردد. خط سیر نورها به سمت مرکز تصویر بوده و در صورت داشتن منابع نوری مناسب، تصویری هیجان‌انگیز خلق می‌گردد. اگر از دوربین‌های کامپکت استفاده می‌کنید، احتمالاً نمی‌توانید بعد از چکاندن شاتر، زوم لنز دوربین را تغییر دهید. راه حل ساده است. سعی کنید دوربین را به حول محور داخلی لنز بچرخانید و چند قدم به جلو بروید!
3532556653_4ea4a182b1_z
5.      شبح وارگی (Ghosting)

دقیقاً آنچه خیلی‌ها را از عکاسی با سرعت شاتر پایین و در نور کم فراری می‌دهد، خود عاملی جذاب برای عکاسی نزد بسیاری دیگر است. چنانچه سوژه‌های متحرکی در تصویر داشته باشید که نسبت به پس‌زمینه تصویر نور بیشتری منعکس نکنند، این سوژه‌ها در عکاسی با سرعت شاتر پایین نیمه شفاف یا شفاف دیده می‌شود. این تکنیک دارای کاربردهای متفاوت است: از ثبت تصاویر جعلی از رؤیت ارواح گرفته تا القاء حسی از شلوغی و تنش. سرعت شاتر پایین و قرار دادن دوربین بر روی سه‌پایه مکانی ثابت، تنها ملزومات این تکنیک است.
13470195783_10c5753659_z

6.      نقاشی با نور

خیلی ساده. در سرعت شاتر پایین می‌توانید با نور نقاشی کنید. تمام صحنه عکس همچون بوم نقاشی شما بوده و می‌توانید با هر نوع منبع نوری این تکنیک را عملی کنید. با منبع نور ظریف‌تر می‌توانید در فضای سه بعدی متنی دلخواه را بنویسید. یا برعکس، منبع نور روشن‌تر و بزرگ‌تر امکان نمایش سوژه ای دلخواه را – به شیوه ای که شما می‌پسندید – میسر می‌سازد.
13103978643_6b401311d5_z
تکنیک‌هایی که در اینجا ارائه شد، یک وجه مشترک مشخص دارند: زمان‌بندی. ترکیب این روش‌ها می‌تواند هیجان بیشتری به عکاسی شما ببخشد و می‌طلبد. کافی است این روش‌ها را چندین بار بکار گیرید تا به تبحر لازم دست‌یابید.

2 نظرات
  1. علیرضا می‌گوید

    خیلی خوب بود این تکنیک ها اما سوالم اینه که سرعت شاتر حداقلش 30 ثانیه اس و برای عکاسی ستارگان یا مسیر حرکتشون که نیاز به زمان خیلی بیشتری برای شات هست باید چه کار کرد ؟!

    1. سجاد آینه‌چی می‌گوید

      سلام
      باید سرعت رو روی B قرار بدید و با ریموت های بیسیم یا سیمی (دکلانشور) دکمه شاتر رو قفل کنید.
      تا زمان قفل بودن دکمه شاتر، شاتر باز خواهد بود . . .

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.