اپیزود 09: رفع نویز عکس در لایتروم

0 1,566

حتی بهترین دوربین‌های دیجیتال هم می‌توانند هنگام عکاسی با حساسیت‌های بالا، در عکس‌ها نویز ایجاد کنند. اما اینکه آیا این نویز به چشم می‌آید یا خیر، کاملاً بستگی به کیفیت دوربین دارد. در برخی از دوربین‌های عکاسی دیجیتال، حتی در عکس‌هایی که با حساسیت‌های زیر 1000 ثبت می‌شوند هم نویز را به خوبی می‌توان مشاهده کرد. اما در اغلب دوربین‌های فول‌فریم DSLR یا بدون آینه، معمولاً نمایش نویز‌ها در حساسیت‌های بیشتر از ISO 1000 دیده می‌شوند. برای بسیاری از عکس‌ها که روی اینترنت یا اینستاگرام منتشر می‌شوند، معمولاً نیازی به رفع نویز عکس در لایتروم ندارید. زیرا اصولاً در اندازه‌های به کوچکی تصاویری که در اینترنت می‌بینیم، نویز‌ها اصلاً دیده نمی‌شوند. اما اگر بخواهیم نویز موجود در عکس‌های قابل چاپ یا عکس‌های بزرگ را برطرف کنیم، ابزارهای مختلفی برای این کار وجود دارند.

کاربران فتوشاپ، از روش‌های مختلفی برای رفع نویز عکس در عکس استفاده می‌کنند که بسیار دقیق و کارآمد هم هستند. اما مشکل اینجاست که اگر بخواهیم این کار را روی تعداد زیادی از عکس‌ها انجام دهیم، زمان بسیار زیادی را باید صرف انجام آن کنیم. به همین شکل درباره پلاگین‌های اختصاصی تصحیح نویز مانند  Topaz DeNoise،  Neat Image یا  Photo Ninjaهم موضوع صرف زمان باعث می‌شود تا نتوانیم به راحتی با فتوشاپ و این پلاگین‌ها، کار کنیم.
اما از آنجا که لایتروم برنامه‌ای است که به روش غیر مخرب روی عکس‌های کار می‌کند، می‌توانیم میزان رفع نویز عکس در لایتروم را روی یک عکس از یک گروه عکس‌های گرفته شده آزمایش کرده و بعد از رسیدن به نتیجه مطلوب، این میزان از ویرایش را روی تعداد زیادی از عکس‌ها که با همان دوربین وهمان شرایط حساسیت گرفته شده است اجرا کنیم. به این ترتیب، علاوه بر نویزگیری یک تصویر، می‌توانیم تا حد زیادی در زمان اجرای یک فرمان تکراری روی عکس‌های مختلف هم صرفه‌جویی کنیم.

اپیزود 09: رفع نویز عکس در لایتروم

ابزار رفع نویز عکس در لایتروم ، بسیار پیشرفته‌تر از چیزیست که حدس می‌زنید. این ابزار می‌تواند به تنهایی و بدون نیاز به پلاگین‌های جانبی، نویز حاصل از حساسیت‌های بالا در عکس‌ها را برطرف کند. ضمناً نه تنها می‌تواند نویز نورانی را که از ISO بالا حاصل می‌شود رفع کند، بلکه ابزار‌های خوبی برای رفع نویز رنگی یا کروماتیک و همچنین برای افزایش شارپنس، برای جبران محو شدگی حاصل از نویزگیری می‌باشد. در این ویدئوی فارسی، امیر یاری، عکاس و مدرس فتوشاپ، به شما می‌گوید که چطور از این ابزار حرفه‌ای و پیشرفته در لایتروم استفاده کنید.

منبع: وبلاگ سایت digimage

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.