اپیزود 01: درباره نصب و کاتالوگ لایتروم

0 1,489

در نخستین قسمت از آموزش لایتروم در وب‌سایت دیج ایمیج، درباره کاتالوگ لایتروم توضیح داده‌ام. در این ویدئوی آموزش لایتروم می‌توانید درباره نصب لایتروم و فعال کردن کاتالوگ آن یاد بگیرید.اگرچه نحوه فعال شدن کاتالوگ لایتروم را می‌توانید در ویدئوی آموزشی لایتروم در این صفحه ببینید اما سؤالات زیادی درباره این موضوع و کاتالوگ وجود دارد که در ادامه درباره برخی از آن‌ها توضیح می‌دهم. این مطلب به عنوان مکمل ویدئوی آموزش لایتروم محسوب می‌شود، ضمن اینکه نصب لایتروم در این ویدئو مربوط به نسخه 4.4 این برنامه است و با توجه به اینکه ممکن است شما از نسخه‌های دیگری استفاده کنید، احتمالاً روش نصب برنامه لایتروم برای شما متفاوت خواهد بود. اگر هم لایتروم را قبلاً نصب کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنم این مطلب را بخوانید و هر چه زودتر ویدئو‌های بعدی را هم ببینید تا روش‌های ویرایش عکس و مدیریت در لایتروم را فرا بگیرید.

  1. آیا فایل کاتالوگ واقعاً یک فایل قابل دسترسی روی هارد من است؟

بله. وقتی برای اولین بار لایتروم را نصب می‌کنیم ، یک فایل کاتالوگ روی هارد دیسک ما ایجاد می‌کند که این فایل را می‌توانید کپی کنید یا در جایی ذخیره کنید. خصوصاً وقتی می‌خواهید ویندوز خودتان را عوض کنید، خیلی مهم است که از این فایل یک کپی پشتیبان بگیرید تا تنظیمات و ویرایش‌هایی که روی عکس‌هایتان در لایتروم کرده‌اید از دست نروند.
اگر می‌خواهید ببینید که این فایل کجاست به تنظیمات Catalog Setting در منوی Edit لایتروم بروید. سپس ببینید در بخش Location چه جایی را برای کاتالوگ نشان می‌دهد. همچنین می‌توانید روی دکمه Show کلیک کنید و جایی که کاتالوگ روی آن ذخیره شده است را پیدا کنید.
نگران نباشید. پشتیبان‌گیری از فایل کاتالوگ لایتروم هم خیلی سخت نیست. این فایل معمولاً حجم زیادی ندارد. حجم آن را می‌توانید در همین پنجره ببینید.

  1. فایل کاتالوگ لایتروم با چه برنامه‌ای باز می‌شود؟

دقیقاً همانند یک فایل .psd که با فتوشاپ باز می‌شود، یا یک فایل .doc که با برنامه MS Word باز می‌شود، یک فایل کاتالوگ لایتروم هم با برنامه لایتروم باز می‌شود. اما چرا باید این فایل را با لایتروم باز کنیم؟ اصولاً وقتی لایتروم باز می‌شود، به طور خودبه‌خود، فایل کاتالوگ خودش را هم لود می‌کند. بنابراین لازم نیست آن را با این برنامه باز کنید. اما وقتی فایل کاتالوگ را کپی می‌کنید و آن را به یک کامپیوتر دیگر منتقل می‌کنید یا وقتی ویندوزتان را عوض کرده‌اید و لایتروم را برای اولین بار نصب می‌کنید، با کلیک کردن روی این فایل، می‌توانید کاتالوگ قدیمی را در لایتروم باز کرده و آن را با کاتالوگ جدید جایگزین یا ترکیب کنید.

  1. آیا کاتالوگ ویندوز با کاتالوگ مک فرق دارد؟

خیر. کاتالوگ لایتروم، مربوط به برنامه لایتروم است. دقیقاً مانند فتوشاپ که برای سیستم عامل‌های مختلف ویندوز و مک، دارای نسخه‌های جداگانه است، اما فایل خروجی psd یکسانی دارد، در مورد لایتروم هم ممکن است شما با کامپیوتر‌های مختلفی کار کنید، اما فایل کاتالوگ لایتروم برای هر دو یک فرمت یکسان و همانند دارد.

  1. آیا می‌توان فایل کاتالوگ را روی یک درایو اکسترنال یا یک فلش نگهداری کرد؟

بله. فایل کاتالوگ لایتروم می‌تواند روی یک هارد اکسترنال یا حتی روی یک هارد شبکه‌ای باشد. اتفاقاً اگر از کامپیوتر‌های مختلف برای تنظیمات رنگ و نور عکس‌ها در لایتروم استفاده می‌کنید، بهتر است که فایل کاتالوگ روی یک کامپیوتر نباشد. در غیر این صورت می‌توانید همان‌طور که در توضیحات بالایی گفتم، هر بار که لایتروم را باز می‌کنید، فایل کاتالوگ آن را با همان فایلی که روی فلش دیسک دارید یکی کنید.

  1. لازم نیست همه عکس‌ها را روی یک کاتالوگ نگه دارید

شما می‌توانید چند کاتالوگ مختلف برای کار روی عکس‌های گوناگون داشته باشید و هر زمان لازم هست، هر کدام را که می‌خواهید باز و استفاده کنید. مثلاً فرض کنیم، من می‌خواهم با برنامه لایتروم که روی لپ‌تاپ خودم دارم، عکس‌های خانوادگی‌ام را ویرایش کنم. ضمناً هر زمان به استودیو عکاسی خودم می‌روم هم با همین لپ‌تاپ، فایل کاتالوگ کار روی عکس‌های عروسی که انجام داده‌ام را ویرایش کنم. لایتروم می‌تواند طوری تنظیم شود که هر کدام را که نیاز است باز کند. برای این کار باید به منوی Edit> Preferences بروید. سپس وارد برگه General شوید و در بخش Default Catalog تعریف کنید که موقع باز شدن، کدام کاتالوگ را به عنوان کاتالوگ پیش‌فرض باز کند.
(گزینه Load Most Resent … به این معنی است که هر بار که باز می‌شود، آخرین کاتالوگ باز شده را انتخاب و لود کند.)

  1. فایل کاتالوگ لایتروم را بهینه کنید!

این مورد را خیلی از عکاسان استفاده نمی‌کنند. لایتروم با گذشت زمان و افزایش عکس‌ها و ویرایش‌هایی که روی آن‌ها انجام می‌دهد، کمی کند و سنگین می‌شود. بنابراین بهتر است هر چند وقت یک‌بار (مثلاً هر ماه یک بار) کاتالوگ آن را بهینه کنید. خوشبختانه خود لایتروم، بخشی را برای این کار آماده کرده است. منوی File > Optimize Catalog را بزنید تا خود لایتروم، کاتالوگ خودش را بهبود دهد و همه چیز روان‌تر شود.

امیدوارم این مقاله برایتان مفید بوده باشد. اگر درباره کاتالوگ لایتروم سوالی دارید در بخش کامنت‌ها بپرسید. عکس بخیر

منبع: بلاگ دیج ایمیج

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.