مقایسه‌ میان LG G5 و iPhone 6S

0 1,404

LG با معرفی گوشی متفاوت و جذاب خود یعنی LG G5 سروصدای زیادی به‌پا کرد. این شرکت با طراحی ماژولار بدنه G5 ریسک بالایی را متوجه خود ساخت ولی از بازخوردهای کاربران در وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف می‌توان متوجه محبوبیت این گوشی نزد کاربران اندرویدی شد. به ویژه زمانی که نتایج بنچمارک این گوشی منتشر شد و قدرت بالای سخت‌افزاری G5 را همگان را به تعجب و البته تحسین واداشت. از طرف دیگر بدون شک بازیگر نقش اول اسمارت‌فون‌های سطح‌بالا کسی نیست جز پرچمدار شایسته اپل یعنی آیفون 6S. با اینکه بیش از 5 ماه از معرفی آیفون 6اس می‌گذرد با این حال مقایسه کلی میان این گوشی و پرچم‌دار تازه معرفی شده ال‌جی را خالی از لطف ندیدیم. پس با ما در این مقایسه همراه باشید.

قصد داریم مقایسه این دو گوشی در پنج بخش مختلف انجام دهیم؛ طراحی، صفحه‌نمایش، رابط کاریری، مشخصات سخت‌افزاری و دوربین.

g5-vs-6s-15

طراحی

G5 از همان زبان طراحی خانواده G ال‌جی بهره می‌برد ولی شباهت آن به G3 بیشتر است تا G4. بدنه باریک و فلزی خوش ساخت این گوشی یک نوآوری در محصولات رده‌بالای این کمپانی کره‌ای بشمار می‌رود و صفحه نمایش کوچک‌تر آن در قیاس با پرچم‌داران دو سال گذشته این شرکت سبب شده تا با گوشی خوش‌دست‌تری طرف باشیم. البته لبه‌های خمیده قاب این گوشی یادآور لبه‌های انحنا یافته گوشی آیفون 6اس خواهد بود. با اینکه این گوشی از وزن بیشتری نسبت به iPhone 6S برخوردار است ولی به علت بزرگ‌تر بودن بدنه، هنگام در دست گرفتن G5 خیلی متوجه این تفاوت وزن نخواهید شد. نسبت ابعاد صفحه نمایش به بدنه هر دو گوشی نیز تقریبا مشابه یکدیگر است. برگ برنده ال‌جی در این بخش به طراحی ماژولار آن مربوط می‌شود. می‌توان قسمت تحتانی گوشی را به صورت کشویی بیرون آورده و از طریق آن قابلیت‌های مختلفی را به گوشی G5 خود اضافه کنید.

g5-vs-6s-4

صفحه نمایش

روی کاغذ گوشی LG G5 برنده بی‌چون و چرای این قسمت است. این گوشی از یک نمایشگر 5.3 اینچی از نوع IPS و مجهز به فناوری کوانتوم بهره می‌برد که از رزولوشن QHD برخوردار است. لازم به ذکر است که این نمایشگر می‌تواند مصرف باتری بیشتری نسبت به نمایشگر آیفون 6اس داشته باشد. ابعاد پنل و رزولوشن تصویر نمایشگر این گوشی تراکم پیکسلی بالایی را برای LG G5 به همراه دارد. از آنجایی که هر دو گوشی به نمایشگر از نوع IPS LCD مجهز شده‌اند هر دو از زاویه دید مناسبی برخوردار خواهند بود. ولی نماینده ال‌جی دارای حداکثر روشنایی 850 نیت است که استفاده از آن در محیط‌های باز و زیر نور مستقیم آفتاب را به مراتب آسان‌تر می‌کند. این در حالی است که نمایشگر آیفون 6اس از حداکثر روشنایی 550 نیت برخوردار است. از طرفی دیگر نمایشگر آیفون 6اس به فناوری نوین 3D Touch مجهز گشته که آن را از سایر رقبا به خوبی متمایز می‌کند. به لطف این ویژگی متناسب با میزان فشار وارد شده بر روی نمایشگر، گوشی گزینه‌ها و دسترسی‌های مختلفی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد و استفاده از آن، سرعت و لذت بیشتری را هنگام گشت و گذار در برنامه‌های مختلف به همراه دارد.

g5-vs-6s-7

رابط کاربری

اینجا جنگ میان اندرویدی‌ها و کاربران iOS است؛ جنگی که به نظر تمامی ندارد. هما‌ن‌طور که می‌دانیم ال‌جی G5 از جدیدترین نسخه سیستم عامل اندروید یعنی Marshmallow بهره می‌برد و نماینده اپل دارای سیستم عامل اختصاصی خود یعنی iOS است. هرچند که iOS 9 نسبت به نسخه قبلی خود تغییرات چشمگیری را به خود ندیده ولی اپل در این ورژن تمرکز خود را بر روی یکپارچه‌سازی سیستم‌عامل با فناوری جدید 3D Touch قرار داده تا شاهد عملکرد بهتر آن در منوها و اپلیکیشن‌های مختلف باشیم. با این حال بهتر است در بخش رابط کاربری اینگونه بگوییم گه اگر با iOS کنار می‌آیید آیفون 6اس بهترین گزینه پیش روی شماست ولی اگر از طرفداران اندروید هستید LG G5 جدیدترین نسخه این پلتفرم را به همراه دارد و قطعا به‌روزرسانی‌ها را در آینده دریافت خواهد کرد.

g5-vs-6s-6

مشخصات سخت‌افزاری

پرچم‌دار 2016 ال‌جی به جدیدترین چیپ ساخت کوالکام یعنی Snapdragon 820 مجهر شده است. این تراشه از نوع 64 بیتی بوده و توان خود را از طریق چهار پردازنده با توان پردازشی 2.2 گیگاهرتز تامین می‌کند. همچنین این گوشی یکی از به‌روز‌ترین و قدرتمند‌ترین پردازنده‌های گرافیکی حال حاضر یعنی Adreno 530 را درون خود جای داده است که به خوبی از پس پردازش‌های گرافیکی سنگین برمی‌آید. علاوه بر این ال‌جی چهار گیگابایت حافظه رم و 32 گیگابایت حافظه داخلی را برای این اسمارت‌فون در نظر گرفته که خوشبختانه امکان استفاده از کارت‌های حافظه میکرو SD نیز وجود دارد. از طرفی دیگر اپل چیپ اختصاصی A9 خود را به همراه 2 گیگابایت حافظه رم در  iPhone 6S قرار داده و آن را در ظرفیت‌های متنوع 16، 64 و 128 گیگابایتی روانه بازار کرده است. البته باید اشاره شود که مقایسه میان مشخصات سخت‌افزاری این دو گوشی کاربران را به اشتباه می‌اندازد چرا که آیفون 6اس به لطف هماهنگی بسیار بالای سخت‌افزار و سیستم‌عامل یکپارچه خود از قدرت بی‌نظیر در اجرای برنامه‌ها و بازی‌های گرافیکی سنگین برخوردار بوده و یکی از روان‌ترین و کم‌نقص‌ترین تجربه‌ها را برای کاربران این گوشی خلق می‌کند. این درحالی است که مشخصات سخت‌افزاری این گوشی بر روی کاغذ ظاهرا حرفی برای گفتن در مقابل پرچم‌داران اندرویدی ندارد ولی حقیقت امر چیز دیگری است.

g5-vs-6s-11

دوربین

دیگر ویژگی خاص گوشی LG G5 که در کنار طراحی ماژولار آن مورد توجه قرار گرفت، بدون شک دوربین دوگانه آن است. این گوشی دارای دو دوربین در پشت خود می‌باشد که یکی قادر به ثبت تصاویر با زاویه 78 درجه بوده و دوربین دیگر می‌تواند عکس‌هایی با زاویه 135 درجه را به ثبت رساند. این در حالی است که دوربین اول از یک حسگر 16 مگاپیکسلی برخوردار بوده و دوربین وایدتر دارای حسگری با تفکیک‌پذیری 8 مگاپیکسل می‌باشد. طبق ادعای ال‌جی ادغام تصاویر ثبت شده توسط این دو دوربین به طور ویژه‌ای به خلق عکس‌ها و ویدئوهای خلاقانه کمک خواهد کرد. همچنین حسگر بکار رفته در دوربین این گوشی به لرزشگیر تصویر اپتیکال و فوکوس خودکار لیزری مجهز بوده و G5 را قادر می‌سازد تا ویدئوهای 4K را با سرعت 30 فریم بر ثانیه به ثبت رساند. در طرف دیگر آیفون 6اس به دوربینی با حسگر 12 مگاپیکسلی مجهز شده که عکس‌های فوق‌العاده‌ای را به تنظیمات خودکار به ثبت می‌رساند. همچنین این گوشی نیز دارای قابلیت رکورد ویدئوها با کیفیت 4K می‌باشد. متاسفانه عدم برخورداری از فوکوس خودکار لیزری و لرزشگیر تصویر اپتیکال از ضعف‌های دوربین آیفون 6اس بوجود می‌آید که اپل با قرار دادن لرزشگیر اپتیکالی در دوربین 6S Plus سعی در جبران این کمبود داشته است. با این وجود دوربین آیفون 6اس از ویژگی منحصربه‌فردی بهره می‌برد که به Live Photo معروف است. به لطف این ویژگی کاربران گوشی‌های آیفون 6اس می‌توانند 1.5 ثانیه قبل و 1.5 ثانیه بعد از لحظه ثبت عکس را ذخیره کرده و عکس‌های متحرک 3 ثانیه‌ای را در آرشیو خود ذخیره کنند. با این حال تفاوت اساسی بین عکس‌های گرفته شده با G5 و 6S به چشم نمی‌آید هرچند که به نظر دوربین گوشی آیفون می‌تواند در حالت خودکار عکس‌های تا حدودی بهتر را به ثبت رساند.

نتیجه گیری

هیچ خریدار آیفونی با خواندن این مقایسه و مقایسه‌های بی‌شمار دیگر از خرید آیفون منصرف و پشیمان نخواهد شد چرا که یکی از مهم‌ترین دلایل انتخاب بیشتر این افراد پلتفرم منحصربه‌فرد iOS است. با این اوصاف علاقه‌مندان به پلتفرم اندروید گزینه‌های متعدد بی‌شماری را پیش روی خود دارند و ال‌جی با معرفی G5 شانس بالایی برای انتخاب شدن توسط این افراد دارد. گوشی توانمندی که علاوه بر مشخصات سخت‌افزاری قابل توجه و دوربین دوگانه با امکانات بالا، از طراحی ماژولار در بخش بدنه خود نیز بهره‌مند است. این گوشی در کنار باتری قابل تعویض و تجهیزات کاربردی متنوعی که ال‌جی همراه آن معرفی کرد می‌تواند گزینه مناسبی برای کاربرانی باشد که همه ویژگی‌ها و امکانات رده بالا را با هم و یکجا می‌خواهند.

منبع: Phonearena

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.