محصولات حساب‌شدهء فوجی

1 1,657

نوآوری‌های صنعت دوربین در محصولات کانن و نیکون خلاصه نمی‌شود. خلاقیت‌ها و محصولات قابل توجه زیادی از شرکت‌هایی که از نظر سرمایه در بخش دوربین کوچک‌تر هستند، همیشه وجود داشته است. کوچکی می‌تواند موجب چابکی شود، و بزرگ‌شدن بی‌قاعده سبب کندی. حرکات چابک هوشمندانه از عهدهء شرکت‌های بزرگ با تعداد محصولات از دست دررفته برنمی‌آید.

با رونق‌گرفتن دوربین‌های بدون آیینه در یکی دوسال گذشته، توجه علاقه‌مندان جدی عکاسی به محصولات خوب شرکت‌هایی چون سونی، المپوس، پاناسونیک و فوجی بیش‌تر شد. در این میان فوجی هنرنمایی‌های قابل توجهی داشت.

فوجی یکی از اهرم‌های موفق و موثر در قدعلم کردن مجدد دوربین بدون‌آیینه است. در زمانی که کانن سرمست از فروش بالای محصولات موفق‌اش بود و نیکون داشت نقشه ضربه به کانن را می‌کشید، فوجی با مرور سابقهء دوربین‌های اسطوره‌ای موفقی چون لایکا سری ام، دست به طراحی و ساخت اکس۱۰۰ و اکس‌پرو۱ زد.  این مدل‌ها با استقبال چشمگیر مشتری‌ها و تحسین عکاس‌ها روبه‌رو شد.

در فوتوکینای امسال، فوجی از دوربین‌های اکس‌اف۱ و اکس‌ای۱ رونمایی کرد. اکس‌اف۱ دوربین کوچک خواستنی‌ای است که طراحی آن نظر به آموزه‌های کلاسیک دارد، مثل باقی اعضای خانوادهء اکس. اندازهء سنسور دوازده مگاپیکسلی آن نسبتا بزرگ است، و یک لنز زوم آن ثابت اما سریع روی این سنسور تصویر می‌اندازد. این دوربین به راحتی در جیب پیراهن جا می‌گیرد، اما اندازه کوچک آن باعث نشده چیزی از تشخص طراحی‌اش کاسته شود. من نمونه‌های عکس اکس‌اف۱ را هنوز ندیده‌ام، اما اگر کیفیت عکس‌ها خوب باشد، حدس می‌زنم که اکس‌اف۱ از کمپکت‌های پرفروش و صاحب‌هویت خانواده اکس فوجی و خویشاوند خلفی برای دوربین تحسین‌شدهء اکس۱۰ خواهد بود.

خانواده معرفی شده لنزهای اکس‌اف فوجی.

اکس‌ای۱ نسخه‌ای ارزان‌تر از اکس‌پرو۱ است که برای رقابت با بازیگرهای بسیار موفقی مثل سونی ان‌اکس۷ آماده شده است. برای جلب بیش‌تر بازار فوجی این مدل را با یک لنز زوم ۵۵-۱۸ کیت کرده است، اولین لنز زوم خانواده لنزها‌ی اکس‌اف. فوجی در فوتوکینا دورنمای جالب توجهی از لنزهای اکس‌اف رسم کرد، در عین حال تصریح کرد که این‌ لنزها با سنسور قطع فول‌فریم کار نمی‌کنند. آیا این خبر به معنی این است که هیچ وقت شاهد یک دوربین سری اکس فوجی با سنسور فول‌فریم نخواهیم بود؟ 🙁

فوجی دوربین‌های خوبی با قیمت‌های مناسبی می‌سازد. توجه به موقع و شایسته به طراحی‌های نوستالژیک کلاسیک و بهره‌بردن از طراحی کلاسیک به عنوان عامل هویت‌بخشی و تمایز، از قوت‌های بارز دوربین‌های موفق خانواده اکس است. دوربین‌های جدید فوجی علاوه بر مشخصات خوب برگ‌ برنده‌ای دارند که ارتباط مستقیم به فناوری و مگاپیکسل ندارد: هویت خاص و طراحی شاخص.

1 نظر
  1. امیر عبدل پناه می‌گوید

    درود …

    دقیقا با این مطلب شما موافقم که فوجی سمت درستی از بازار را نشانه رفته است. به شخصه مدل کامپکت این برند را بسیار دلربا یافته ام و در صورت داشتن کیفیت خوب احتمالا به عنوان یک دوربین همراه انتخاب خواهم کرد. 🙂

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.