iPhoneXدر برابر Note 9؛ نبرد پرچم‌داران ۱۰۰۰ دلاری

0 1,370

تنها چند روز از معرفی پرچم‌دار جدید سامسونگ یعنی «گلکسی نوت ۹» می‌گذرد و بخش بزرگی از اخبار حوزه فناوری و بخصوص اسمات‌فون‌ها را به خود اختصاص داده است. این گوشی بزرگ‌ترین و گران‌ترین تلفن همراه تولید‌شده توسط سامسونگ تا به امروز است. سامسونگ در گفته‌های خود مانور زیادی بر روی سرعت و قدرت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این گوشی داده است، اما هیچ ادعایی را نمی‌توان بدون اثبات پذیرفت! قیمت اعلام‌شده برای نوت ۹ از سوی سامسونگ ۱۰۰۰ دلار است که فوراً ذهن را به سمت آیفون ۱۰ می‌برد! باوجوداینکه آیفون ۱۰ سال گذشته معرفی‌شده و نسخه جدید آن‌که رقیب اصلی نوت سامسونگ است تا یک ماه دیگر معرفی خواهد شد، اما فعلاً تنها رقیب پرچم‌دار سامسونگ در این بازه قیمتی است. در ادامه به مقایسه این دو گوشی در بخش‌های مختلف خواهیم پرداخت.

 

طراحی و نمایشگر

بین نمایشگر این دو گوشی تفاوت‌های بسیاری وجود دارد. صفحه‌نمایش نوت۹ دارای قطر ۶.۴ اینچ بوده درحالی‌که این عدد در آیفون ۵.۸ می‌باشد. تفاوت بعدی در وجود بریدگی نمایشگر آیفون ۱۰ می‌باشد که این امر در نوت ۹ وجود نداشته اما لبه‌های بالایی و پایینی باریک آن، بخشی از فضای جلویی گوشی را به خود اختصاص داده‌اند.

آیفون ۱۰ از نمایشگری با رزولوشن ۲۴۳۶×۱۱۲۵ پیکسل و نوت ۹ دارای رزولوشنی برابر با ۲۹۶۰×۱۴۴۰ پیکسل می‌باشد. هرچند که هر دو این نمایشگرها توسط سامسونگ ساخته‌شده‌اند اما تکنولوژی به‌کاررفته در آن‌ها متفاوت است. Note 9  دارای پنل OLED بوده که به همین علت نمایش رنگ‌ها در آن اغراق‌شده‌تر می‌باشد. از سوی دیگر نمایش رنگ‌ها در آیفون واقعی‌تر بوده که تکنولوژی True Tone نیز به این امر کمک می‌کند؛ بااین‌وجود نمی‌توان یکی را بر دیگری برتر دانست و این امر بیشتر به سلیقه افراد بستگی دارد. به‌صورت کلی هر دو دستگاه طراحی خوبی داشته اما آیفون با توجه به ابعاد کوچک‌تر و لبه‌های گرد خوش‌دست‌تر می‌باشد.

مقایسه نمایشگرهای آیفون ۱۰ و نوت ۹

 

عملکرد و رابط کاربری

نبرد و مقایسه میان اندروید و iOS از ابتدای به وجود آمدن این دو سیستم‌عامل وجود داشته است. درگذشته این تفاوت بسیار زیاد بوده و گوشی‌های اپل با اختلاف زیادی برتر از همتایان اندرویدی خود بوده‌اند؛ اما با پیشرفت روزافزون اندروید در استفاده روزمره تفاوت زیادی ازنظر سرعت و روانی عملکرد میان این دو سیستم‌عامل وجود ندارد. امروزه تفاوت اصلی این دو به‌راحتی استفاده و تجربه کاربری‌ای است که در اختیار شما قرار می‌دهند.

شاید بتوان بزرگ‌ترین تفاوت میان نوت ۹ و آیفون ۱۰ را برخورداری پرچم‌دار سامسونگی از یک قلم دانست که امسال سامسونگ مانور زیادی رو آن داد؛ ازجمله پیشرفته شدن آن نسبت به نسل قبلی و نیز امکان استفاده از آن به‌عنوان ریموت‌کنترل برای ثبت عکس. هم‌چنین نوت ۹ دارای قابلیتی بنام DeX‌ می‌باشد که به شما اجازه می‌دهد آن را به یک نمایشگر بزرگ متصل کرده و به‌عنوان یک کامپیوتر از آن استفاده کنید.

ازلحاظ قدرت سخت‌افزاری ممکن است نوت ۹ روی کاغذ بسیار سریع‌تر از آیفون ۲۰ به نظر برسد. سخت‌افزار این گوشی از چیپ هشت هسته‌ای کوالکام Snapdragon 845 استفاده می‌کند که در کنار آن از ۸ گیگابایت حافظه رم استفاده شده است. در آیفون اما از چیپ اختصاصی اپل با نام A11 Bionic استفاده شده و دارای ۳ گیگابایت حافظه رم می‌باشد. هر دو این گوشی‌ها از قدرت بالایی برخوردار بوده و پاسخ‌گوی تمامی نیاز‌های شما از عکاسی و فیلم‌برداری گرفته تا انجام بازی‌های با کیفیت بالا می‌باشند و اختلاف میان آن‌ها غالباً در بنچ‌مارک‌ها قابل‌تشخیص می‌باشد. ضمن اینکه در بنچ‌مارک‌های اولیه برتری از آن iPhone 10 بوده است.

مقایسه قابلیت‌های آیفون ۱۰ و گلکسی نوت ۹

 

دوربین

دوربین به‌کاررفته در هر دو گوشی از نوع دوگانه بوده و هردوی آن‌ها دارای حسگرهای ۱۲ مگا پیکسلی می‌باشند. دوربین نوت ۹ دارای ویژگی‌ای است که تا پیش‌ازاین مشابه آن را در دوربین‌های حرفه‌ای دیده بودیم و آن دریچه دیافراگم متغیر است. به این معنا که دیافراگم دوربین به‌صورت فیزیکی تغییر کرده و می‌تواند بین f/1.5 و f/2.4 تغییر حالت بدهد. این امر عکاسی در نور کم و همچنین نور زیاد را در این گوشی بهتر و باکیفیت‌تر می‌نماید. چنین قابلیتی در دوربین آیفون ۱۰ نبوده و این امور در آیفون به‌صورت نرم‌افزاری صورت می‌گیرد. هر دو گوشی نیز دارای لرزش گیر اپتیکال و حالت عکس‌برداری پرتره می‌باشند. تصاویر ثبت‌شده با نوت نسبت به آیفون اندکی گرم‌تر بوده اما جزییات در هردو آن‌ها شفاف می‌باشند. مقایسه دقیق میان دوربین این دو گوشی از حوصله این بحث خارج بوده و در مطلب جداگانه‌ای به آن خواهیم پرداخت. اما به‌صورت کلی می‌توان دوربین نوت را قوی‌تر از آیفون دانست.

 

جمع‌بندی

همان‌طور که در ابتدای مطلب گفته شد، نوت ۹ به‌تازگی معرفی شده و پاسخ اپل به این فبلت تا ماه دیگر و معرفی آیفون‌های جدید مشخص خواهد شد و مقایسه آیفون ۱۰ با گلکسی نوت سامسونگ بیشتر به دلیل قرارگیری آن‌ها در یک گروه قیمتی صورت گرفته است. زیرا اختلاف میان زمان معرفی این دو دستگاه حدود یک سال است که با توجه به پیشرفت روزافزون تکنولوژی زمان زیادی محسوب می‌شود.

نوت دارای قلم S Pen بوده که با توجه به پیشرفت‌های صورت گرفته کار کردن و یادداشت‌برداری با آن راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر شده است. همچنین قابلیت DeX می‌تواند این گوشی را برای شما به یک کامپیوتر تبدیل نماید(هرچند با سیستم‌عامل اندروید). اگر این موارد را در نظر نگیریم انتخاب میان اپل و سامسونگ بیشتر از مشخصات فنی موجود بر روی کاغذ، بستگی به سلیقه و نیز راحتی شما در کارکرد با آن دارد. سیستم‌عامل اندروید امکانات بیشتری به شما می‌دهد اما iOS دارای راحتی بیشتری در استفاده می‌باشد و تجربه کاربری آن(به نظر نویسنده و با توجه به کار کردن با هر دو سیستم‌عامل) لذت‌بخش‌تر می‌باشد. ازنظر کار آیی در استفاده روزمره هردو گوشی عالی بوده و کوچک‌ترین مشکلی برای شما ایجاد نخواهند نمود. هردو اسمارت‌فون در بخش‌های مختلف دارای تفاوت‌هایی می‌باشند اما همان‌طور که گفته شد درنهایت شما تصمیم‌گیرنده خواهید بود.

 

منبع: Phone Arena

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.