تکامل عکاسی در آیفون‌گرافی

0 1,301

پیش‌ازاین به‌تفصیل در ارتباط با نوآوری‌های بکار رفته در عکاسی با دو تلفن‌همراه ‌آیفون 6 و 6 پلاس نوشتم. در این پست می‌خواهیم دست به یک مقایسه جامع بزنیم. بنویسم و بدانیم که دوربین‌های عکاسی آیفون از کجا شروع کردند و امروز – آیفون 6 – در کجا قرار دارد. آنچه در این پست خواهید خوانید، مقایسه دوربین‌های عکاسی در اولین آیفون تا آیفون 6 است – البته در موقعیت‌ها و ژانر‌های مختلف عکاسی. آنچه خواهید دید، تصاویر تهیه‌شده با آیفون در مدل‌های مختلف (به غیر 5C) با برش %100 است.

IMG_0691

برای انجام دادن این مقایسه از برنامه +Camera استفاده‌شده و سعی شده است تا تمام عناصر درگیر در عکاسی برای تمام مدل‌های آیفون یکسان باشد.

حالت اول: ماکروگرافی

برش %100

همان‌طور که از تصاویر قابل‌مشاهده است، آیفون اولیه و 3G توانایی فوکوس دقیق بر روی توت‌فرنگی‌ها را نداشته و تصویری پیکسل شده و دارای شارپنس کمی است. مقدار جزئیات و کیفیت شارپنس در مدل‌های 4 و 4S افزایش و بهبودیافته است. این رود در 5 و 5S ادامه یافته و در آیفون 6 دارای بیش‌ترین مقدار جزئیات با حداکثر شارپنس است.

حالت دوم: نورپس زمینه قوی

عکاسی در صحنه‌ای با کنتراست زیاد نور و تشعشعات اضافی لنز (Flare). این وضعیت برای آیفون‌های اولیه مشکلات زیادی را ایجاد می‌کرد و در آیفون 4، نقاط قرمزرنگی را پدید می‌آورد. این نقاط در آیفون 4S برطرف شدند و وضعیت عکاسی در این صحنه‌های در 5 و 5S بهبود یافت. در آیفون 6 بهبود کیفیت بسیار عمیق بوده و تصویر تقریباً تراز است.

حالت سوم: عکاسی در نور روز

برش %100

بررسی روند تغییرات در عکس‌های تهیه‌شده با دوربین‌های تلفن آیفون، تغییر عمده در تفسیر وایت بالانس را نشان می‌دهد. تراز سفیدی یا وایت بالانس برای آیفون‌های اولیه بیش‌تر گرم‌تر بوده و در نسخه‌های بعدی آیفون به سمت وایت بالانس واقعی بهبودیافته است (iPhone 4S)، افزایش مقدار جزئیات در سری 5 مشهود است (به نوشته Fish Market توجه کنید)، ولی تفاوت بارزی بین نسخه 6 و 5S مشاهده نمی‌شود.

حالت چهارم: عکاسی پرتره

 برش %100

تصاویر پرتره تهیه‌شده با آیفون 6 دارای رنگ پوستی روشن‌تر با رنگ‌بندی طبیعی‌تر هستند. بااین‌وجود در کراپ %100 مقداری شطرنجی شدگی در تصاویر مشاهده می‌شود. برای داشتن نوردهی و کنتراست بهتر، شرکت اپل الگوریتم مربوطه به ترازیابی تنالیته موضعی (Local Tone-Mapping) را در پردازشگر A8 تغییر داده است. این‌طور به نظر می‌رسد که این الگوریتم جدید در پردازش پوست صورت انسان به‌خوبی که انتظار می‌رود، عمل نمی‌کند. افزون بر این، الگوریتم جدید کاهش نویز نیز مشکلاتی را در شطرنجی کردن تصویر ایجاد کرده است.

بااین‌وجود، تصاویر آیفون 6 آن مه ارغوانی که در تصاویر 5 و 4S دیده می‌شود را ندارد.

حالت پنجم: عکاسی در غروب خورشید

برش %100

این صحنه عکاسی، یکی از آن مواردی است که به‌خوبی پیشرفت در دوربین عکاسی آیفون را نشان می‌دهد. بهترین تصاویر، مربوط به آیفون 5S است! تصاویر این آیفون دارای کنتراست عالی و تنوع رنگی بیش‌تری است. تصویر تهیه‌شده با آیفون 6 تا حدودی یکنواخت‌تر شده است. شاید تغییرات روی‌داده در الگوریتم ترازیابی تنالیته، مسئول این عقب‌گرد باشد، ولی شاید اپل از قصد این کار را کرده باشد. وضعیت عکس تهیه‌شده با آیفون 6 بیش‌تر شبیه عکاسی در قالب RAW است و برای آن‌ها که می‌خواهند بیش‌تر تغییرات را در ویرایش ثانویه بر روی کامپیوتر انجام دهند، بدون شک تصویر آیفون 6 دست آن‌ها را بیش‌تر باز می‌گذارد.

حالت ششم: عکاسی‌ در نور کم

برش %100

این ژانر عکاسی، محل درخشش آیفون 6 است. جایی که یک سروگردن بالاتر از آیفون 5S می‌ایستد. اپل گفته بود که الگوریتم عکاسی در نور کم را تغییر داده و شما می‌توانید این تغییر را در کاهش مقدار نویز در تصویر تهیه‌شده با آیفون 6 مشاهده کنید.

پیشرفت‌های به‌کاررفته در دوربین عکاسی تلفن‌های آیفون، ابزاری کارآمد‌تر در ثبت لحظات زندگی به طریقی سریع‌تر و باکیفیت‌تر فراهم کرده است. دوربین 8 میلیون پیکسلی با حسگر CMOS و لنز پنج عنصری با دیافراگم f/2.2، آن‌قدر خوب بر روی آیفون 6 عمل می‌کنند که بتوان گفت دوربین آیفون 6 از 5S بهتر است. پیشرفت‌های درگیر در فوکوس دوربین و الگوریتم‌های کاهش نویز و ترازیابی تنالیته، عکاسی در نور کم و ثبت‌ سایه‌ها را قدمی به جلو برده است. تنها چیزی که امروز برای این دوربین انتظار داریم، تغییر دیافراگم است!

برگرفته از: snapsnapsnap.photos

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.