آیفون در برابر دوربینی حرفه‌ای

1 1,751

این مطلب از وب‌سایت TheVerge ترجمه شده است.

همه می‌دانند که iPhone 5S دارای دوربین فوق‌العاده‌ای است، ولی این دوربین واقعاً چقدر خوب است؟ آن‌قدر خوب است که دوربین‌های چند هزار دلاری و لنز‌های گران‌قیمت را رها کنیم و با آیفون 5S عکاسی کنیم؟ در این پست دوربینی عالی را به جان آیفون 5S می‌اندازیم تا بتوانیم جواب این سؤال را به‌خوبی دریابیم.

برای این کار به سراغ آخرین دوربین فوق‌العاده‌ی بدون آینه‌ی شرکت فوجی، یعنی X-T1، می‌رویم. این دوربین خوش‌ساخت دارای تمام ویژگی‌های لازم یک دوربین حرفه‌ای بوده و با کنترل‌ها و امکانات فراوانی که دارد، عکاسی در مقیاس حرفه‌ای را عرضه می‌کند. در سمت دیگر تلفن همراه هوشمند Apple iPhone 5S را قرار می‌دهیم. اگرچه این تلفن دارای لنز سریع‌تر و حسگر بزرگ‌تر است، ولی همه ما خوب می‌دانیم که هنوز در لیست مشخصات ساخت از ساده‌ترین دوربین‌های کامپکت عقب‌تر است. اما تلفن آیفون از سلاحی مخفی بهره می‌برد. نقطه قوت عکاسی با آیفون در مغر این تلفن – پردازشگر A7، پردازش سیگنال دیجیتال تصویر و یکپارچگی عالی بین سخت‌افزار و نرم‌افزار آن است.

photo

یکی از نقاط قوت دوربین‌ها باقابلیت تعویض لنز، همین امکان استفاده از لنز‌های متفاوت است. می‌توانید با یک لنز‌ سریع، پس‌زمینه تصویر را محو کنید و یا با لنز‌ی تله سوژه‌ها در فواصل دور را به تصویر بکشید. حسن دیگر این دوربین‌ها، کنترل‌های دستی بی‌شمار آن‌ها است که به مدد آن‌ها می‌توانید نور و بسیاری از مؤلفه‌‌های دیگر تصویر را – قبل از گرفتن عکس – مطابق میل خود تغییر دهید. برای آنکه بتوانیم این مقایسه را در حالتی «جوانمردانه» انجام دهیم، دوربین X-T1 را در شرایط خودکار استفاده می‌کنیم و از تنظیم دستی آن صرفه‌نظر می‌کنیم.

بر روی دوربین X-T1 از لنز 18 میلی‌متری با دیافراگم f/2 استفاده می‌کنیم. ازآنجاکه مقدار دیافراگم بر روی آیفون 5S ثابت است، مقدار دیافراگم را بر روی f/2.2 قفل می‌کنیم تا دوربین X-T1 در شرایط نوردهی مشابهی با آیفون قرار داشته باشد. مقدار حساسیت (ISO) و شاتر را به‌صورت خودکار تنظیم می‌کنیم. سیستم‌عامل آیفون (iOS) نیز دقیقاً به همین شکل رفتار می‌کند. در هنگام عکاسی با X-T1 می‌شد با تنظیم مقدار حساسیت (ISO) یا شاتر، تصاویر بهتری را خلق کرد، اما اصول بازی جوانمردانه ما را از این کار بر حذر داشت. البته این محدودیت‌ها ناشی از سیستم‌عامل iOS نسخه 7 است. با ارتقاء سیستم‌عامل آیفون به iOS 8 امکانات پیشرفته کنترل نوردهی برای این تلفن فراهم خواهد شد.

با هر دو ابزار در نور و شرایط محیطی یکسان، تصاویری تهیه‌شده است. تصاویر سمت چپ متعلق به آیفون 5S و تصاویر سمت راست متعلق به دوربین X-T1 است. تصاویر همه در قالب JPEG تهیه‌شده و دارای هیچ‌گونه ویرایش ثانویه و برش خوردن نیستند. مشاهده‌ی نتایج شاید آن‌قدر برای شما هیجان‌انگیز باشد که برای خرید یک دوربین چند هزار دلاری بیش‌تر فکر کنید!

توانایی در به تصویر کشیدن هایلات‌ها (Highlights) یکی از نقاط تقابل بین یک دوربین بدون آینه و دوربین یک تلفن هوشمند است. توانایی در کنترل عمق میدان، یکی دیگر از موارد تقابل است. اینکه تا چه حد می‌توانید پس‌زمینه را محو کنید به‌اندازه‌ی دیافراگم لنز، فاصله‌ی کانونی لنز و هردو فاصله سوژه تا دوربین و سوژه تا پس‌زمینه وابسته است. ازآنجاکه لنز آیفون 5S امکان تغییر فاصله‌ی کانونی را ندارد، تنها راه حذف پس‌زمینه با چنین لنزی نزدیک شدن به سوژه عکاسی است – سوژه‌ای که در پشت آن عناصر زیادی موجود نباشد. وضعیت برای دوربین X-T1 کاملاً متفاوت است. این دوربین به یمن برخورداری از حسگر بزرگ‌تر (خیلی بزرگ‌تر) پس‌زمینه را کاملاً محو می‌کند. برای آنکه بتوانیم نمایی مانند آیفون 5S خلق کنیم، به لنزی بافاصله کانونی بلند‌تر نیاز داریم.

 در عکس‌برداری در نور روز و از طبیعت، تفاوت‌ها آن‌قدر چشمگیر نیست. دوربین X-T1 تصویری با کنتراست بهتر، مقدار تشعشع (Flare) کمتر و تنالیته‌های یکنواخت‌تر تولید می‌کند. بااین‌وجود، تصویر تهیه‌شده با آیفون شارپ‌تر بوده و به لطف داشتن حالت عکس‌برداری HDR خودکار خود، مشخصات بهتری از آسمان را به تصویر کشیده است. اگرچه شخصاً تصویر دوربین X-T1 را ترجیح می‌دهم، ولی تصویر به‌دست‌آمده از دوربین آیفون 5S نیز به‌خوبی قابل‌استفاده است.

عکاسی در زیر نور خورشید روزانه از یک محیط عادی شهری، تفاوت چندانی را نمایان نمی‌سازد. یکی از تفاوت‌ها در جزئیات و رنگ‌بندی تصویر است. تصویر آیفون 5S دارای رنگ‌بندی گرم‌تری است و درجه حرارت رنگی پایین‌تری دارد، درحالی‌که تصویر به‌دست‌آمده از X-T1 – به لطف داشتن تفکیک‌پذیری (Resolution) 16 میلیون پیکسلی – دارای جزئیات بیش‌تری است.

در مقایسه‌ای دیگر، این دو ابزار را در محیطی با جزئیات زیاد با دامنه‌ی دینامیکی بالا محک زده‌ایم. اگرچه تصویر آیفون 5S اصلاً بد نیست، تصویر حاصل‌شده از دوربین X-T1 دارای جزئیات بیش‌تر است. همچنین این تصویر به‌خوبی توانایی یک حسگر بزرگ در ترسیم دامنه دینامیکی بالا نشان می‌دهد. در تصویر دوربین X-T1 به‌خوبی می‌توانید دریابید که به چه شکل سایه‌ها و هایلات‌ها در یک عکس ثبت‌شده‌اند. تصویر به‌خوبی نوردهی شده است.

عروسک خرس خون‌آشام چالش بعدی برای این دو ابزار است. عکس آیفون بد نیست ولی تصویر دارای رنگ‌بندی کدر است. در وجه دیگر، قسمت داخل فروشگاه در تصویر آیفون تاریک‌تر است. همچنین توانایی دوربین X-T1 در جدا کردن سوژه از پس‌زمینه و هدایت چشم مخاطب به‌سوی سوژه به‌خوبی بازآفرینی شده است. اگرچه از لنز 18 میلی‌متری با f/2 بر روی این دوربین استفاده‌شده است، بازهم این تصویر دارای بوکه مناسب است.

اگر بر روی اینستاگرام باشید، خوب می‌دانید عکاسی از خوراک سوژه‌ی محبوبی است. همان‌طور از تصاویر زیر قابل دریافت است، همبرگر دوربین X-T1 خوشمزه‌تر به نظر می‌رسد. تصویر دوربین آیفون دارای روشنایی در رنگ‌ها به‌صورت غیرعادی است. همچنین مسئله‌ی مربوط به عمق میدان باز در اینجا مطرح است. برگ‌های گلدان پشت همبرگر در تصویر دوربین X-T1 کاملاً محوشده است.

 مقایسه تراز رنگی بین این دو، کاری مشکل‌تر است. تصویر تهیه‌شده با آیفون بر روی مانیتور کامپیوتر MacBook Pro جزئیات بیش‌تری را نشان می‌دهد. بااین‌وجود، تصویر حاصل از X-T1 دارای وضوح بهتری است – کمی.

ماندگار کردن این منظره برای هر دوربینی مشکل است. به تصویر کشیدن انوار خورشید ساطع‌شده از لابه‌لای شاخه و برگ درختان، کاری است مشکل. تصویر آیفون، صحنه‌ای گرم و مه‌آلود را نشان می‌دهد، درحالی‌که تصویر حاصل از X-T1 سرد و با رنگ سبز بهتر برای برگ‌ها است. بااین‌وجود، لنز شرکت فوجی به‌شدت از میزان بالای آبراسیون رنگی رنج می‌برد. این مورد را می‌توان در مشاهده ته رنگ بنفش در اطراف برگ درختان مشاهده کرد. در عالم واقعیت می‌توان با به‌کارگیری دیافراگمی بسته‌تر و پردازش ثانویه در Lightroom این مورد را برطرف کرد. به‌هرروی، تصویر تهیه‌شده با دوربین X-T1 به آنچه با چشمان خود دیدیم، نزدیک‌تر است.

دامنه دینامیکی وسیع‌تر دوربین X-T1 نقطه قوتی است که در این صحنه مشهود است. بااین‌وجود، سایه نمایی (Silhouette) که برای ساختمان در تصویر تهیه‌شده با آیفون نمایان است، نه‌تنها اصلاً بد نیست بلکه تا حدودی به ترکیب‌بندی کمک کرده است.

و اینجا مثالی دیگر از توانایی کنترل عمق میدان. در اینجا تصویری شسته شده از آیفون را می‌بینم که صندلی‌های قرارگرفته در نور خورشید در پس‌زمینه عکس دارای تشعشعات ناخواسته (Flare) هستند.

ساعت 7 بعدازظهر. آیفون حساسیت (ISO) را به 350 افزایش داده و تصویری با جزئیات خوب ثبت می‌کند. دوربین X-T1 حساسیت (ISO) 2500 را می‌گزیند و تصویری عالی و بدون نویز را خلق می‌کند. اینجا دقیقاً موردی است که آیفون دچار مشکل می‌شود. حداکثر حساسیت (ISO) آیفون 2500 است.

صحنه‌ی دیگر در شب. آیفون برای پایین نگه‌داشتن مقدار نویز، حساسیت (ISO) را بر روی 320 قرار داده و سعی می‌کند با کاهش سرعت شاتر، نوردهی مناسبی انجام دهد. سرعت شاتر آیفون در این عکس 24 / 1 ثانیه است. عکاسی با آیفون با دست صورت گرفته است. دوربین X-T1 با سرعت شاتر 60 / 1 ثانیه و حساسیت (ISO) 5000 عکس‌برداری می‌کند. نتایج راضی‌کننده است.

صحنه‌ای از شهر در شب. آیفون با حساسیت (ISO) 800 و سرعت شاتر 15 / 1 ثانیه عکاسی می‌کند. تصویر دارای نویز است. برای اینستاگرام کافی است – ولی فقط اینستاگرام نه جای دیگر. اگر آیفون در دست نگاه ندارید و به‌جایی تکه دهید یا از سه‌پایه استفاده کنید، می‌توانید از سرعت‌های شاتر کندتر استفاده کنید. بدین ترتیب نوردهی مناسب‌تر و بالطبع تصویری با نویز کمتر خواهید داشت. اما دوربین X-T1 اصلاً بدعمل نمی‌کند. حساسیت (ISO) را بر روی 6400 قرار داده و از سرعت شاتر 38 / 1 ثانیه استفاده می‌کند. عکسی تمیز با رنگ‌های عالی ثبت می‌شود.

نویز بیش‌تر برای تصویر حاصل از آیفون. حساسیت (ISO) برای عکس آیفون 2000 و سرعت شاتر 15 /1 ثانیه است.

شرایط نوردهی برای این عکس دست‌کمی از عکاسی در ته یک گودال نداشت. آیفون شاتر را بر روی 15 / 1 ثانیه گذاشته و با حساسیت (ISO) 2500 عکاسی می‌کند. تصویر غیر قابل‌استفاده است. در عوض دوربین X-T1 شاتر را بر روی 6 / 1 ثانیه گذاشته و با حساسیت (ISO) 6400 عکس را ثبت می‌کند. نتیجه واضح است. شرایط نوردهی صحنه برای هر دو ابزار کاملاً یکسان بوده است.

 در پایان …

دوربین تلفن آیفون 5S ابزاری بی‌نظیر برای عکاسی و لذت بردن از عکاسی است. بسیاری از افراد بهترین تصاویر خود را با این تلفن ثبت کرده‌اند. صرفه‌نظر از سخت‌افزار باکیفیت این تلفن، شرکت اپل شگفتی بی‌نظیری در پردازش سیگنال تصویر ارائه داده است. بااین‌وجود، زمانی که خورشید پایین می‌آید به ابزارهای کنترلی بیش‌تری برای نوردهی نیاز دارید. مشخصه‌ای که آیفون از آن بی‌نصیب است. در این لحظه است که باید آیفون را در جیب نگاه‌دارید و دوربین X-T1 را به دست بگیرید. اگرچه چند ماه دیگر آیفون جدیدی عرضه خواهد شد، رفع چنین نقیصه‌ای به این زودی‌ها قابل‌تصور نیست.

منبع: www.theverge.com

1 نظر
  1. mohammad0ne می‌گوید

    واقعا مقایسه جالبی بود ،این مدل فوجی فیلم بسیار خوش دست و خوش قیافه است !

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.