پنج توصیه ساده برای عکاسی از دکوراسیون داخلی

5 2,856

عکاسی از فضاهای داخلی یکی از جذاب‌ترین ژانر‌های عکاسی است که طرفداران بسیاری دارد و درآمدزایی عکاسان از این شاخه نیز روز به روز در حال افزایش است. در ادامه به ۵ نکته یا ۵ توصیه درباره عکاسی از دکوراسیون داخلی خواهیم پرداخت که هر فردی با رعایت آن‌ها می‌تواند تصاویر زیبایی را از فضای داخلی خانه خود ثبت کند و در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارد. البته که هر فردی با کسب مهارت در این زمینه از عکاسی می‌تواند در شرکت‌های دکوراسیون داخلی یا معماری مشغول به کار شود.

شناخت دقیق اشکال اشیا و لوازمی که در کنار ما قرار دارند و تأثیر تابش و کیفیت نور بر ظاهر آن‌ها، به تمرین در دیدن دقیق و شناخت فرم‌ها نیاز دارد. یک عکس از یک لیوان قرار گرفته بر روی میز همان‌قدر که می‌تواند فضایی کاملاً جذاب و احساسی را برای بیننده تداعی کند همان‌قدر نیز می‌تواند خسته‌کننده و تکراری باشد.

از ارتفاع یک متری عکس بگیرید:

بهتر است که دوربین در ارتفاعی هم‌سطح با لوازم خانه مثل مبل و صندلی قرار بگیر تا همان‌گونه که هستند به نظر برسند. عکاسی از زاویه بالا معمولاً سوژه را در یک حالت انفعالی قرار می‌دهد و تأکید را از روی شی عکاسی شده برمی‌دارد. در این شرایط مخاطب عکس آن را به‌عنوان یک شی ساده تلقی می‌کند و کمتر درگیر آن می‌شود. ضمناً برای تأکید بر روی مبلمان و دکوراسیون داخلی، عکاسی در ارتفاع کمر می‌تواند بهترین زاویه دید ممکن باشد. البته اگر تأکیدتان بیشتر در برانگیختن احساسات بیننده عکس باشد بهتر این است با همان دیدی که انسان با وسایل اطرافش مواجه می‌شود، عکاسی کنید؛ مثلاً اگر یک فنجان چای بر روی میز قرار دارد، برای تأکید بر یک بعدازظهر آرام و لذت‌بخش زاویه دیدی ۴۵ درجه نسبت به سوژه، بهترین زاویه به نظر خواهد رسید، ولی اگر تأکید بر روی خود چای یا فنجان به‌عنوان یک محصول تبلیغاتی است، عکاسی دقیقاً از بالا و به‌صورت ۹۰ درجه و یا عکاسی هم‌سطح و روبه‌رو می‌تواند بهترین نتیجه را به همراه داشته باشد. همچنین با استفاده از یک سه‌پایه می‌توان دوربین را به راحتی در موقعیت موردنظر قرار داد و با پایداری بیشتری به عکاسی پرداخت.

سوژه خود را انتخاب کنید و بعد کادر را ببندید

معمولاً در محیط‌های داخلی المان‌هایی هستند که تمرکز را از سوژه اصلی می‌گیرد و یا اگر در کادر تصویر از نظر فرمی عکس جذاب به نظر نمی‌رسد؛ بنابراین می‌توان به‌راحتی آن‌ها را از کادر خارج کرد. همچنین می‌توان اشیایی که به خلق فضای مورد نظرتان در تصویر کمک می‌کند را به داخل کادر آورد.

استفاده از لنز‌های واید یا نرمال

اگر قصد دارید که فضای کلی محیط را به ثبت برسانید، لنز‌های واید بهترین گزینه هستند. خیلی از عکاسان دکوراسیون داخلی از لنز‌های ۲۴ میلی‌متری یا واید‌تر استفاده می‌کنند. برای ثبت جزئیات و یا عکاسی از یک شی خاص نیز منطقی‌ترین انتخاب به نظر می‌رسد.

استفاده از نور طبیعی روز کلید موفقیت

هنوز بعد از گذشت ۱۸۰ سال از اختراع دوربین عکاسی، نوری بهتر از نور غیرمستقیم روز در عکاسی پیدا نشده است. منظور از نور غیرمستقیم، نور خورشید است که از پنجره وارد شده و بر روی سوژه می‌تابد. این نور بهترین کیفیت را دارد ولی کنترل کردن آن با توجه به اینکه چه ساعاتی از روز را پشت سر می‌گذاریم متغیر است. برای کنترل‌پذیری راحت‌تر می‌توان از یک رفلکتور استفاده کرد و توسط آن سایه‌ها را پر کرد. به‌علاوه هنگام عکاسی با نور روز بهتر است که تمامی چراغ‌‌های داخلی خاموش شود چرا که حرارت رنگ آن نسبت به نور خورشید متفاوت است و تصویر ثبت شده سایه‌های رنگی و نامطلوبی پیدا می‌کند. همچنین به‌عنوان نور کمکی می‌توان از یک اسپیت‌لایت یا فلاش استفاده کرد ولی قدرت خروجی آن باید کمتر از نور اصلی یا نور روز باشد.

برای داشتن بیشترین وضوح و عمق میدان منطقی با عدد دیافراگمی بین F5.6 تا F11 عکاسی کنید

البته که عکاسی با عمق میدان کم می‌تواند سوژه را کاملاً از پس‌زمینه خود جدا کند و بوکه‌های زیبایی را در پس‌زمینه تصویر تشکیل دهد ولی معمولاً در عکاسی از محیط‌های داخلی کمی تأکید بر روی فضا نیز معمولاً وجود دارد. به‌علاوه که لنزها معمولاً در عدد دیافراگمی بین F5.6 تا F11 اغلب بیشترین وضوح را ارائه می‌دهند.

در آخر باید توجه داشت که تمامی توصیه‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد تنها راهکار‌هایی برای شروع راه هستند ولی هیچ‌کدام از آن‌ها قانونی نیستند که شما ملزم به رعایت آن‌ها باشید و راه را بر خلاقیت شما ببندند.

5 نظرات
  1. علیرضا پورعابدین می‌گوید

    ترفندهای بسیار کاربردی را توضیح دادید. ممنونم از مطلب بسیار خوبتون

  2. شهرام می‌گوید

    خوشم اومد ممنون عالی بود

  3. فاطمه می‌گوید

    سلام تو نور روز برای افزایش نور از اسپیت‌ لایت میشه استفاده کرد؟

    1. امیر حسینی می‌گوید

      سلام بله می‌شود. البته بهتره که منظورتون از نور روز رو بگید.

  4. ای نگاه می‌گوید

    مطلب بسیار مفیدی بود. ممنون از سایت بسیار خوبتون

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.