لذت عکاسی با دوربین فوجی اینستکس مینی ۹

0 2,697

دوربین چاپ سریع فوجی اینستکس مینی ۹، جایگزین محصول پیشین یعنی اینستکس مینی ۸ شده است که از قابلیت‌هایی مانند آینه‌ی کوچک سلفی و مبدل ماکرو (برای عکاسی از موضوعاتی در فاصله‌ی ۳۵ سانتی‌متر و دورتر) بهره می‌برد. این دوربین از سرعت شاتر ثابت ۱/۶۰ و دیافراگم متغیر f ۱۲.۷ تا f ۳۲ بهره می‌برد که به کاربر اجازه می‌دهد در شرابط نوری مختلف عکاسی کند. در ادامه برخی از کاربردهای جذاب اینتکس مینی ۹ را مرور می‌کنیم.

اینستکس مینی
نمونه عکس‌های متنوع با فوجی اینستکس مینی

پرتره و سلفی
همان‌طور که می‌دانید، قابلیت ثبت پرتره‌ی جذاب می‌بایست یکی از کلیدی‌ترین قابلیت‌های دوربین‌های آماتوری باشد. جذابیت پرتره‌ی دوربین‌های اینستکس از ابتدا حول سه محور چاپ سریع، کیفیت رنگی خاطره‌انگیز و نور فلاش آن گردهم آمده‌اند. دوربین اینستکس مینی ۹، از تمامی این ویژگی‌ها بهره می‌برد و علاوه بر این، تمهیداتی جذاب برای عکس سلفی در آن در نظر گرفته شده است. هرچند اینستکس مینی ۹ برخلاف نمونه‌های ‍پیشرفته‌تری مانند مینی ۷۰ و مینی۹۰ از قابلیت تایمر پ‍شتیبانی نمی‌کند، اما با توجه به طراحی خوبی که دارد می‌توان از آن بر روی دست سلفی‌های گروهی گرفت. آینه‌ی کوچک قرار گرفته در کنار لنز به شما کمک می‌کند تا به ترکیب‌بندی دلخواه دست‌یابید. علاوه‌براین، با استفاده از مبدل لنز ماکرو، می‌توان سلفی‌های یک‌نفره‌ی متنوعی در فاصله‌های مختلف ثبت کرد.
یکی از نکاتی که اغلب دوستداران سلفی با دوربین‌های اینستکس مینی ۹ به آن اشاره می‌کنند، عدم امکان غیر فعال کردن فلاش دوربین است. این نکته از آن رو حائز اهمیت است که علاقه‌مندان به سلفی، اغلب «سلفی در آینه» را نیز در دستور کار دارند! در این حالت، تخلیه‌ی فلاش دوربین باعث روشن شدن بیش از حد بخشی از تصویر می‌شود؛ از این رو بسیاری از کاربران در هنگام ثبت سلفی در آینه با یک تکه چسب، روی فلاش را می‌پوشانند.

اینستکس مینی
سلفی با دوربین اینستکس مینی با فیلم سیاه و سفید

منظره
طبعا به دلیل سیستم فوکوس ثابت اینستکس مینی۹ – که از ۶۰ سانتی‌متری تا بی‌نهایت را در محدوده‌ی فوکوس قرار می‌دهد- منظره‌نگاری یکی از کاربردهای پرطرفدار این دوربین است. اما از آن‌جایی که قطع فیلم این دوربین اغلب برای جزئیات مورد نظر منظره‌نگاری کوچک است، بسیاری از کاربران تصاویر منظره‌ی خود را به صورت پانوراما ثبت می‌کنند. تصاویر پانوراما از مناظر وسیع بیرون شهر، می‌تواند به خوبی خاطره‌ی دیدن آن مناظر را به یاد آورد. اما در مورد مناظر شهری نزدیک مانند خیابان و ساختمان‌ها، عدم تطابق دقیق پانوراما اغلب به عنوان شکلی از بازنمایی اغتشاش شهری بازخوانی می‌شود.

اینستکس مینی
پانورامای که به واسطه‌ی آن عکاس درخت را بسیار بزرگ‌تر نشان داده است
اینستکس مینی
پانورامای منظره که به دقت گرفته شده و گوشه‌ی تصاویر تقریبا بر هم منطبق هستند
اینستکس مینی
پانورامای فضای شهری

ارائه‌ی عکس
هرچند گستره‌ی متنوع کاربردهای اینستکس مینی اغلب به تک‌عکس‌های متنوع و منفرد منجر می‌شود، اما ‌عکس‌های متنوع اینستکس با اندازه، کیفیت تصویری خاص و منحصربه فرد بودن تصاویر، باعث شده تا اشکال مختلفی از ارائه‌‌ی این عکس‌ها ‍پرطرف‌دارتر باشد. ابعاد کوچک این تصاویر، به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید به چیدمانی از تصاویر مختلف دست‌یابید که در عین حال فضای زیادی را اشغال نمی‌کند. چیدمان‌های کنار هم می‌تواند کلیتی از یک تصویر پانوراما را تشکیل دهد یا کلیتی از یک سفر را بازسازی کند. در این حالت، اغلب با چیدمانی بر روی دیوار یا چیدمانی قاب شده روبرو هستیم.
یکی دیگر از روش‌های جذاب ارایه‌ی تصاویر اینستکس، ارائه‌ی آن به همراه نوشته است که اغلب با به صورت دفتر خاطرات گرد هم می‌آید. البته برخی از کاربران خلاق از قابلیت ماکرو اینستکس مینی ۹ در کنار استفاده از این روش ارائه برای ساخت دفترچه‌هایی مانند منوی کافه بهره می‌برند.

اینستکس مینی
تصاویر گرفته شده با فیلترهای رنگی و اراپه شده به صورت گرید
اینستکس مینی
عکس‌های قرار گرفته شده در دفتر خاطرات به همراه نوشته
اینستکس مینی
نمونه عکس گرفته شده با مبدل ماکرو برای استفاده در منوی کافه
نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.